• Gloria01

sluta amma 9 månaders bebis.. hur?

MIn dotter är 9 månader och vägrar äta mat! jag vet att det beror på att jag ammar henne till sömns och att hon då inte blir hungrig fören hon börjar bli trött igen och då vill hon absolut inte ha något annat än mjölk.
    Jag vill helst sluta amma henne men jag vet inte hur jag ska kunna få henne att somna utan? Så skulle vara tacksam för alla tips och råd ni har då detta börjar bli väldigt jobbigt 

• Svar på tråden sluta amma 9 månaders bebis.. hur?
  • hannis

Dricker hon ur flaska? Du kan ju byta amningen mot ersättning och ge när hon skall somna. Eller somna i famnen med napp? Eller i vagnen på promenad?

• Lena

Vad matar du med? Får barnet äta själv? Det kan öka lusten.

Om du bara ammar innan sömn borde det bara bli 3-4 gånger per dag så det borde finnas plats för 2-3 andra måltider

• Gloria01
    hannis skrev 2013-08-19 12:40:13 följande:
    Dricker hon ur flaska? Du kan ju byta amningen mot ersättning och ge när hon skall somna. Eller somna i famnen med napp? Eller i vagnen på promenad?
    jag har testat med både välling och ersättning och det vägrar hon. Hon har aldrig tagit napp och nu ser hon den som en leksak. Det händer ibland att hon somnar i vagnen men det börjar bli mer och mer sällan nu. 
  • skogsvitter

Nej det beror naturligtvis inte på att du ammar till sömns, hur i hela friden får du ihop den logiken? Vad ger du för mat och hur? Har du provat med plockmat? En del bebisar är helt enkelt inte mogna för fast föda så tidigt som vid 6 månader, börjar man ändå truga och tvinga dem så kan det bli en psykologisk spärr som till slut leder till en allvarlig matvägran istället för att deras mognad skulle ha fått växa fram så som egentligen skulle skett. Det kan ju också vara allergier eller sjukdomar som ligger till grund för att hon inte vill äta fast föda.

• Gloria01
    Lena skrev 2013-08-19 12:40:30 följande:
    Vad matar du med? Får barnet äta själv? Det kan öka lusten.

Om du bara ammar innan sömn borde det bara bli 3-4 gånger per dag så det borde finnas plats för 2-3 andra måltider
    hon får äta själv om det inte är jätte kladdig mat och då äter hon lite mer. jag ammar ungefär 4 ggr per dag och sen på nätterna också. dom andra måltiderna så tar hon kanske 2-3 tuggor och sen vill hon inte mer..
  • skogsvitter
    Gloria01 skrev 2013-08-19 12:53:16 följande:
    hon får äta själv om det inte är jätte kladdig mat och då äter hon lite mer. jag ammar ungefär 4 ggr per dag och sen på nätterna också. dom andra måltiderna så tar hon kanske 2-3 tuggor och sen vill hon inte mer..
    Börja med BLW istället, låter som att det skulle vara populärt hos henne isf! Det innebär oftast plockmat, så det behöver absolut inte bli kladdigt. Är hon så pass gammal som 9 månader är hon på tok för stor för puréerna ändå. Låt henne styra ätandet själv, det kommer du vinna stort på i längden!
  • Gloria01
    skogsvitter skrev 2013-08-19 12:51:02 följande:
    Nej det beror naturligtvis inte på att du ammar till sömns, hur i hela friden får du ihop den logiken? Vad ger du för mat och hur? Har du provat med plockmat? En del bebisar är helt enkelt inte mogna för fast föda så tidigt som vid 6 månader, börjar man ändå truga och tvinga dem så kan det bli en psykologisk spärr som till slut leder till en allvarlig matvägran istället för att deras mognad skulle ha fått växa fram så som egentligen skulle skett. Det kan ju också vara allergier eller sjukdomar som ligger till grund för att hon inte vill äta fast föda.
    Hon började intressera sig av vad vi åt när hon var 5 månader så då fick hon börja smaka och sen utökade smakpotionerna successivt. När hon var 8 månader så åt hon jätte bra och jag ammade bara morgon och kväll och lite när hon skulle sova. sen bara slutade hon äta och började amma mycket mer. Innan snuttade hon bara lite tills hon somnade men nu tömmer hon båda brösten innan hon somnar. 
  • skogsvitter
    Gloria01 skrev 2013-08-19 13:08:17 följande:
    Hon började intressera sig av vad vi åt när hon var 5 månader så då fick hon börja smaka och sen utökade smakpotionerna successivt. När hon var 8 månader så åt hon jätte bra och jag ammade bara morgon och kväll och lite när hon skulle sova. sen bara slutade hon äta och började amma mycket mer. Innan snuttade hon bara lite tills hon somnade men nu tömmer hon båda brösten innan hon somnar. 
    Jaha, jamen herregud, då är det absolut ingenting att oroa sig över! Hon har ju kommit in i separationsfasen vilket i princip alltid påverkar både sömn och aptit (vanligt att de ammar och snuttar mer då) och dessutom kan det ju vara så att hon blivit tillfälligt förkyld tex. Det behöver ju inte märkas att man har lite halsont. Det kan också vara tandsprickning. I princip alla bebisar drabbas av tillfällig dålig aptit åtminstone någon gång under de första åren, det hör till och är något man ska ta med ro! Uppenbarligen är hon i mycket större behov av bröstmjölk just nu och då är det ju det hon ska få, när det jobbiga (vad det nu än är) är över så kommer hon också börja äta som vanligt igen!
  • Erizajo

Jag hade svårt att få min son att sluta, när han var 14 månader fick jag nog, sa till maken att nu får du ta honom ett par nätter, bodde borta i två nätter, fick tabletter av mvc för att mjölken skulle sina och det funkade hur bra som helst!

• malzac

Det är inte amningen som stör din dotters aptit, det är något annat (typ de saker som skogsvitter nämnt - tänder eller lite sjuk eller bara lite extra mammig just nu). Och då är det ju jättebra att du ammar så behöver du inte oroa dig över om hon får i sig tillräckligt!

Min dotter fyllde nyss ett år och vi har kört BLW-inspirerat. Hon har generellt sett ätit bra sedan hon var åtta månader (det tog väl ca två månader innan hon faktiskt åt) men det har gått lite upp och ner i perioder. Då har det varit så himla skönt att veta att om hon inte känner för att äta grönsaker ett tag så gör det inget eftersom hon får det hon behöver ändå från mig.

Så om du inte själv har några problem med att amma henne så fortsätt! Det är bara bra för henne och hon kommer att återgå till den vanliga maten när hon är redo för det igen.

Svar på tråden sluta amma 9 månaders bebis.. hur?