• Karolina1979

Snabbt svar sökes! Skriver CV och personligt brev

Hej!

Har hittat ett jobb som jag ska skicka in ansökan till under dagen, är nästan klar med CV och personligt brev. De skriver att man kan börja omgående eller enligt ök.
    Om man vill börja omgående och sista ansökningsdag för jobbet är den 10 februari (fredag), menar de då att man ska börja 13 februari (på månagen)??

Hur funkar det att säga upp sig med omedelbar verkan på sitt nuvarande jobb isåfall?
    Kan man göra så, hur blir det med lönen? Har hört att man bara får halva lönen om man går omedelbart. Går det nya företaget in och "täcker upp" om man börjar omgående eftersom de vet att man förlorar halva lönen om man gör så.

Jag behöver veta snarast så jag vet vad jag ska svara på den frågan.

Kan de ringa den 10:e och kräva att jag börjar den 13:e (på måndagen)
    Jag måste ju få chans att säga upp mig på mitt nuvarande jobb, och hämta hem alla mina grejor?

Många frågor, men jag vill göra det ordentligt...

TACK PÅ FÖRHAND!

Behöver verkligen er hjälp nu!!!

/En pirrig Karro

• Svar på tråden Snabbt svar sökes! Skriver CV och personligt brev
  • Lilija

Du har antagligen en uppsägningstid på ditt nuvarande jobb, beroende på hur länge du jobbat där.

• Lilija

Det bästa är kanske att prata med det "nya" företaget så du får veta vad de menar med snarast.

• Karolina1979

Hej,

tack för ditt svar!! Ja, det nya företaget måste ju vara införstådd med att jag kanske inte kan sluta på direkten isåfall, jag har jobbat heltid i drygt 4 år och vet inte hur mitt nuvarande företags policy är angående detta.

/K

• Phidelie

I de flesta fall är inte omgående på direkten. Jag har sökt jobb med anställning omgående men då har det ändå vart en process på en månad innan man ens fått veta om man är aktuell för jobbet... Det är ju ofta många som söker. Den enda gången jag tror att tillsättningarna går så snabbt är vid interrekrytering.

Sen har du ju en uppsägningstid, kanske 1-3 mån beroende på avtal.

• Poena

För det första så har de ju oftast en period efter att ansökningstiden har gått ut, då de går igenom ansökningarna, väljer ut personer till intervjuer, kallar till intervjuer och sedan disukterar vem som är lämplig. Hela den raddan kan ta upp till 1 månad eller mer!

Eftersom de skriver att man kan börja omgående ELLER elnligt överenskommelse så verkar de ju ha överenssende med om man har uppsägningstid. Ens uppsägningstid kan man hitta i anställningsavtalet, kan variera mellan ex 1-3 mån om man är fast, om man inte kommer överens om annat.

• väntar o längtar

Skriv helt enkelt hur lång uppsägningstid du har och att du kan börja direkt efter det såvida du inte kan komma överens med nuvarande chef om kortare uppsägningstid än avtalet.

• Isfjord

Ibland kan arbetsgivaren godkänna att man tar ut semester under uppsägningstiden, men det är inget man kan kräva.

Och CV och personligt brev?
    Vad jag förstått har man CV eller Personligt brev och meritförteckning. CV är väl personligtbrev och meritförteckning och livshistoria samlat i ett dokument? Eller är jag ute och cyklar?

• Smajla

omgående kan betyda flera olika saker - beroende på vem du frågar. det bästa är att du helt enkelt söker jobbet och tar reda på vad de menar med omgående under en eventuell intervju. de enda som kan börja helt omgående är ju arbetslösa/de som inte jobbar. alla andra har ju vanligtvis någon form av uppsägningstid - det är arbetsgivaren införstådd med då oroa dig inte för det.. det är något ni får komma överens om - om du får jobbet.

ta en sak i taget - ansök om jobbet först - sedan intervju och då kan du börja ta tag i saker och få info om vad som gäller.

• Isfjord

Oftast anställer de hellre en som redan har jobb än en som är arbetslös. Den som redan har jobb är invand i det sociala livet på en arbetsplats och tidspassning mm. Den som gått hemma en längre tid har försoffats och måste skolas in i att passa tider, umgås med arbetskamrater mm.
    Samt tusen andra orsaker...

• Smajla

Isfjord - nja, man skickar alltid in ett brev plus cv eller meritförteckning. det finns många olika slags cv - men man i vilket fall som helst bör man ha med ett ansökningsbrev som är den viktigaste handlingen där man skriver kortfattat bland annat varför man söker tjänsten, varför de bör välja just mig och framhäva sin erfarenhet etc.

sedan är det inte alltid de anställer någon som redan har ett jobb. fördelen med en arbetslös eller någon som inte jobbar är ju att personen kan börja omgående - om det är bråttom - plus att personen ifråga visat att man varit sin arbetsplats trogen till skillnad mot någon som vill byta arbetsplats..

• Smajla

Kopierat från CVguiden.se

Vad består en ansökan till ett arbete av?

Din ansökan är det mest betydelsefulla dokumenten du har när du söker arbete, oftast läser arbetsgivaren eller rekryteraren din ansökan i ca 30 sekunder innan hon/han tar beslut om du är intressant för arbetet och skall bli kallad till intervju. En ansökan består oftast av ett cv och ett ansökningsbrev, men det är naturligtvis viktigt att anpassa din ansökan efter vilket slags arbete du söker. En ansökan till ett arbete på en reklamfirma ställer andra krav än en ansökan till ett statligt verk.

Normalt kan ditt CV kan vara flera sidor långt medan det personliga brevet max bör vara en sida. Det är viktigt att du anpassar din ansökan till varje arbete du söker, genom att lyfta fram och betona det som är viktigt för just den tjänst du söker, har du större chans att få komma på en intervju hos arbetsgivaren.

Vad är ett CV

CV betyder Curriculum Vitae, vilket är latin för "levnadsbeskrivning". Ett grundläggande cv skall innehålla allt du gjort under ditt liv med tidpunkter, beskrivning av uppgifter, olika framgångar och andra informationer. Det finns ingen övre gräns för hur många sidor ett CV får vara, försök ändå hålla nere antalet sidor, det ger ett kärnfullare innehåll och mer koncentrerat budskap. En enklare variant av ett CV är en meritförteckning som oftast bara tar upp arbeten och utbildningar, samt tidpunkter för dessa. Läs mer här.

Vad är ett ansökningsbrev

Det personliga brevet är det första som en arbetsgivare eller rekryterare läser. Det är därför viktigt att fånga intresset i början av brevet. Syftet är att få läsaren att läsa vidare i ditt CV för att upptäcka vilken chans de har att anställa just dig. Läs mer här.

• Smajla

--ska tillägga också att de flesta arbetslösa är väldigt ivriga och villiga att få ett jobb efter en tid hemma - lusten att jobba är drivande och pockande - man verkligen VILL få jobbet..

• Smajla

sedan är det en grov generalisering att arbetslösa "försoffats". man kan inte dra alla över en kam - de flesta anstränger sig hårt för att leta jobb, gå på intervjuer och verkligen försöka lägga ner all energi på att man ska få jobb. att söka jobb är ett heltidsarbete vet alla de som varit arbetslösa nån gång och som verkligen anstränger sig..

märks väl inte att jag är arbetslös eller

• Isfjord

Oki, jag har alltid kört med meritförteckning själv. Och motiveringen till varför de hellre anställer personer som redan har arbete är inte min, utan den som arbetsgivarna själva ofta framställer. Och ingen regel utan undantag. Mén det gör det extra viktigt för dem som är arbetslösa att på ett snyggt sätt få dem att inse att just den här personen inte är försoffad och deprimerad.

• Smajla

Isfjord - ja, det får man ju visa på en eventuell intervju.. men för den sakens skull betyder ju inte det att man är försoffad/deprimerad bara för att man är arbetslös eller för den delen att en person som redan har jobb skulle vara bättre än den som inte är arbetslös.. bli arbetslös är inget man väljer men tyvärr så klingar det där ordet negativt i de flestas öron vilket jag tycker är tråkigt. de flesta förtjänar inte att bli sedd på det viset.. det är ju ingen mening att generalisera eller ha förutfattade meningar innan man vet hur personen är.

Svar på tråden Snabbt svar sökes! Skriver CV och personligt brev