• Anonym (mattanten)

Bra matlådor att frysa in?

Jag har faktiskt aldrig, så vitt jag vet, käkat en fryst matlåda.. Ja, som varit fryst och som man micrar givetvis.. Är det inte äckligt? Vad tycker ni är bra maträtter att frysa in? Vad ska man absolut INTE frysa in? Hur länge håller en matlåda i frysen? Funderar på att börja göra och frysa in så det finns en jäävla massa när våran son kommer så mat inte är det första man lär tänka på varje dag :)

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Bra matlådor att frysa in?
  • Sagolina

Godast är det att bara frysa in exempelvis köttfärssås/gryta eller liknande och sedan koka pasta/ris/potatis på kvällen och ställa i kylen över natten. Speciellt potatis är något som inte mår bra av att frysas!

Chili con carn är bra frys-mat annars! 

• Anonym (Går helt ok)

Potatis är inte D gott att frysa in men går ju fort ex koka :)

Bra ok mat

?lassagne gör en stor form och sen dela i portions förpackning går utmärkt att Tina och nickar eller värma i stekpanna under lock. Smaka utsökt med en sallad som du snabbt fixar till

*flygande Jacob

* kyckling klubbor son du fixar färdigt å fryser går ex fort och koka rid eller så har du bara en god sallad till

*grytor

*lax i ugn går utmärkt att frysa

• Anonym (lk)

Linssoppa

Köttfärsås/chili corne carne

Köttbullar/pannbiff

Biff/korvstroganoff

Potatismos 

• lovely89

tacopaj jätte gott.. Lasange, köttbullar, köttfärslimpa, 

Potatis jätte äckligt likaså pommes som en gång varit tillagat fy och blä. 

• Anonym (köttfärssås)

Nått som är praktiskt är att göra köttfärssås och frysa in som portioner i en matlåda. Man fyller alltså en matlåda och delar sen upp köttfärsen i 3-4 delar som lätt kan knackas loss var för sig. Mycket enklare om man bara behöver koka pasta eller i värsta fall äta med bröd. Chili-con-carne funkar att göra samma sak med men då delar man bara matlådan på 2-3 delar.

Potatis tycker jag blir tråkig efter frysning

• Anonym (mattanten)

Tack för era tips :) Då ska jag hålla mig undan från att frysa in potatis :) Då tror jag att jag kommer göra en del grytor/lasagne/köttfärssås/fisk och eventuellt några såser att frysa in och sedan bara fixa ordning pasta/potatis t.ex när det är dax att äta.. Bara att slippa stå och röra och hacka en massa sparar ju hur mkt tid som helst =)

• NextUp
    Anonym (mattanten) skrev 2013-08-19 14:38:00 följande:
    Tack för era tips :) Då ska jag hålla mig undan från att frysa in potatis :) Då tror jag att jag kommer göra en del grytor/lasagne/köttfärssås/fisk och eventuellt några såser att frysa in och sedan bara fixa ordning pasta/potatis t.ex när det är dax att äta.. Bara att slippa stå och röra och hacka en massa sparar ju hur mkt tid som helst =)

Glöm inte all disk man slipper när man har som minst tid och ork!
  • Anonym (mattanten)
    NextUp skrev 2013-08-19 14:42:32 följande:

Glöm inte all disk man slipper när man har som minst tid och ork!
    ooh det med :D haha.
  • Anonym (mattanten)

Har ni något bra tips på något man kan frysa in som "hela" matlådor förutom lasagne och chili con carne? Då min sambo kommer jobba så tänkte jag att det kunde vara lämpligt för oss båda om han bara kunde grabba en matlåda ur frysen till jobbet :)

• Anonym (tina)

köttfärssås med pasta
    allt som innehåller nått blött (tes sås pasta å nått mer) fungerar fint.

det jag lärt mig är att ta ut matlådan ut frysen till kylen kvällen innan så den hinner tina ordentligt innan lunch nästa dag. mikra halvfryst man är ingen höjdare. värma på tinad mat är bättre :) 

• Anonym (mattanten)
    Anonym (tina) skrev 2013-08-19 14:48:39 följande:
    köttfärssås med pasta
    allt som innehåller nått blött (tes sås pasta å nått mer) fungerar fint.

det jag lärt mig är att ta ut matlådan ut frysen till kylen kvällen innan så den hinner tina ordentligt innan lunch nästa dag. mikra halvfryst man är ingen höjdare. värma på tinad mat är bättre :) 
    Tack för tipset :) Då kan man ju ta ut en låda ur frysen och kasta in i kylen på kvällen så kan gubben ta den på morgonen :]  och så kan man ju eventuellt plocka upp till sig själv till morgondagen samma kväll också.. smartsmart ;)
  • Elsa o jag

Vi hade gjort portionspajer. Utmärkt för maken att ta med när jag låg på special-BB och hade tröttnat på sjukhusmaten.
    Annars som folk säger köttfärssås. Det funkar bra att frysa pasta med så jag brukar göra frsiga matlådor med köttfärssås, pasta och broccoli.
    Kycklinggryta med ris och grönsaker är också bra att frysa.

• Mrs Moneybags

Jag gör soppor till jobblunchen, storkok på söndagen - två olika soppor, oftast vegetariska.
    Senaste veckorna har jag gjort:

svampsoppa linssoppa tomatsoppa potatis- och purjosoppa  fisksoppa broccolisoppa
    Jag häller soppa i en plastpåse och fryser platta i frysen. De tar liten plats och är så enkla att ta med. Två mackor till, så är lunchen fixad!  

Typ såhär:

• Anonym (mattanten)

Tack återigen för alla kanontips :) Nu känns det som att man kanske kan ha lite framförhållning och en lite lugnare start när man kommer hem från BB :]

Någon som vet vart man kan få tag i såna här enkla matlådor som man får från t.ex restauranger? Sådana med plastlock :)

Svar på tråden Bra matlådor att frysa in?