Blomkål.. Tips
Hej!
Behöver tips snabbt. Vad kan man göra med blomkålen så den inte blir så tråkig?
Hej!
Behöver tips snabbt. Vad kan man göra med blomkålen så den inte blir så tråkig?
gratäng ... mm gott ...
Blomkålsmos
På vilket sätt menar du att den blir tråkig?
Är det för att vanlig kokt blomkål är trist?. Prova gör blomkålsris. Riv blomkål.på grova sidan av ett rivjärn. Koka upp saktat vatten. Koka blomkålen i ca trettio sekunder, häll av i durkslag (det luktar inte så gott just när man häller av), servera omedelbart.
Prova skiva ett blomkålshuvud i ca en cm tjocka skivor, ser ut lite som ett träd. Stek på låg värme, krydda med salt, peppar, örtkryddor, ringla över olivolja och citronzest, servera varmt istället för potatis.
Blomkålspuré, supergott till tex baconlindad kyckling!
Koka blomkålen mixa med creme fraiche eller grädde salt och peppar!
Stek och häll på grädde. Låt puttra en stund och krydda med salt och peppar. Jättegott istället för sås
Hacka ner blomkålen och stek med olja och salt. Koka den och servera med smör. Gör en gratäng. Koka den lätt och ostgratinera den sen i ugnen. Finns massor med gott att göra
stuvade blomkål
Tack för tipsen! Provade blomkålsmos men jag ska absolut prova era rätter också.
Med tråkig blomkål menade jag vanlig trist kokt blomkål
Rå med dipp mums.
Blomkålsmos eller pure! Jättegott till kött, pilgrimsmusslor, korv... you name it!
Man kan ånga blomkål med salt och peppar, finns jättebra ång-inlägg på IKEA eller så kan man göra det i micron. Sedan ringla lite olivolja, salt, peppar och lite riven parmesan på.
Eller ugnsrosta med lite parmesan, olivolja, salt, peppar tills gyllene.
Går utmärkt att använda i wok med! Eller dippa rå i "chipsdipp".
Jag älskar blomkål och äter det ofta men avskyr om den är överkokt och mosig (om man nu inte ska göra puré/mos av den förstås). Så jag tycker det är viktigast att ha koll på koktiden, mina får bara koka ett par minuter. Och så ska man krydda dem ordentligt.
Mina favoriter:
Koka blomkålsbuketter i saltat vatten ett par minuter och häll sedan av vattnet. Häll i en liten skvätt grädde av valfri fetthalt, bara så det blir lite såsigt (lättare att blanda ut kryddningen då). Blanda i finhackad röd paprika och ett par teskedar röd pesto. Jättegott till kyckling eller köttfärsrätter.
Koka blomkålsbuketter i saltat vatten ett par minuter och häll sedan av vattnet. Häll i en liten skvätt grädde av valfri fetthalt, bara så det blir lite såsigt. Ha i senap till önskad styrka och en liiiiten skvätt honung, salta och peppra. Jättegott till korvrätter.
(Vid en extra lyxig måltid så kan man hälla i alltihop i en ugnsform och strö över riven ost och sedan gratinera i ugnen, blir jättegott med senapssmaken)
Dela i små buketter eller skiva blomkålen. Stek i smör/olja tillsammans med curry så de blir alldeles gula, salta och peppra. Gott till kycklingrätter.
Jag brukar även skiva rå blomkål och blanda i salladen.
Finns massor goda varianter men ovan är det jag kör med mest.
Förväll blomkålen, dela i knippen. Tärna rökt fläsk. Lägg i allt i ugnssäker form. På med en kryddig ostsås. Ost över. In i ugnen. Mums
Koka upp vatten med salt, släng i blomkålen i 1min.
I en en form, häll på lite grädde, svartpeppra och skicka på en smakrik ost.
Ugnen på 225-250grader och gratinera tills fin färg.
Tar ca5min helt itne mer, för då blir blomkålen mjuk.
Vilket den itne ska bli, utan ska vara lite krispig.
Funkar som tillbehör till kött, eller ersätta potatisgratäng/pommes helt av.
Brukar ha blomkålen i min kycklinggryta: fräs blomkål, paprika, morotsslantar, zucchini m.m i röd currypasta. Häll på en burk cocosmjölk, fisksås, soya, vitlök och koka några minuter. Sååå gott!