• Jonssons

ganglion & träning, vad göra?

Jag har fått en ganglion-knöl på ovansidan av handryggen efter ett träningspass på gymmet. Jag måste ha överansträngt handleden på något sätt, troligtvis när jag körde bänkpress. Jag hoppas att den försvinner av sig själv, men kan man träna med denna, eller kommer den inte att läka ut då? (jag har ingen direkt värk, det känns lite när jag vinklar handleden mycket. Någon som vet om träning kommer att förhindra utläkning, givetvis får man tänka på vilka övningar man kör, så man inte anstränger handlederna mer än nödvändigt. Någon ?

• Svar på tråden ganglion & träning, vad göra?
  • Anonym (Ganglion)

Har haft ganglion i över 10 år på högra handen och även fått en på den andra för kanske 5 år sen.

Den på höger hand opererade jag en gång när jag var 17, men den kom tillbaka igen (var 50% risk att den skulle komma tillbaka) så efter det har jag inte gjort något åt någon av dom.

De gör mer ont ibland, men det är uthärdligt. Har svårt att göra t.ex. armhävningar/övningar där händerna böjs och tar mycket vikt. Tror inte de förvärras av träning, har inte märkt av det själv iallafall.

• Jonssons
    Anonym (Ganglion) skrev 2013-08-19 20:34:08 följande:
    Har haft ganglion i över 10 år på högra handen och även fått en på den andra för kanske 5 år sen.
    Den på höger hand opererade jag en gång när jag var 17, men den kom tillbaka igen (var 50% risk att den skulle komma tillbaka) så efter det har jag inte gjort något åt någon av dom.
    De gör mer ont ibland, men det är uthärdligt. Har svårt att göra t.ex. armhävningar/övningar där händerna böjs och tar mycket vikt. Tror inte de förvärras av träning, har inte märkt av det själv iallafall.
    Många verkar bli av med sin ganglionknöl om man krossar dem, kraftigt slag eller tryck, men jag tänkte vänta med det då jag vill se om den försvinner självmant. Om du har haft en i 10 år, har du aldrig provat att krossa den? En kollega sa att när han besökte en läkare på 80-talet, så tog denne fram en hammare och slog till, sen försvann den och kom aldrig tillbaka. Detta brukar inte praktiseras i dag, men det funkade onekligen förr, så jag tänker prova om den inte försvinner inom några veckor.
  • Anonym (Ganglion)
    Jonssons skrev 2013-08-20 08:42:28 följande:
    Många verkar bli av med sin ganglionknöl om man krossar dem, kraftigt slag eller tryck, men jag tänkte vänta med det då jag vill se om den försvinner självmant. Om du har haft en i 10 år, har du aldrig provat att krossa den? En kollega sa att när han besökte en läkare på 80-talet, så tog denne fram en hammare och slog till, sen försvann den och kom aldrig tillbaka. Detta brukar inte praktiseras i dag, men det funkade onekligen förr, så jag tänker prova om den inte försvinner inom några veckor.

Min mamma har haft ganglion och hon blev av med den genom att krossa den (av misstag). Det gjorde tydligen så in i helvete ont att hon svimmade.

Så jag har faktiskt inga planer på att utsätta mig för det för att de kanske skall försvinna. Har som sagt inte så extremt mycket besvär av dom i dagsläget. Bara ibland det gör mer ont, men inte så farligt att jag övervägt att slå sönder den på egen hand ännu. 
  • Anonym (Ganglion)

Sen så ligger mina lite djupare in i handleden med. Så hade nog vart svårt att slå sönder dom utan att bryta handleden på kuppen :/

Känns inte riktigt värt det.

• Jonssons

Någon annan som vet om Ganglion förvärras av träning, eller om det inte spelar någon roll för ev. utläkning?

Svar på tråden ganglion & träning, vad göra?