• FeliciaMagnusson

Budget för en vecka i kreta

Hej! Skulle behöva lite tips för budget i kreta. Jag och min man gifte oss tredje augusti, och nu tänkte vi köra en liten bröllopsresa, det blev Grekland i en vecka! Vi ska bo på Orion hotell med all inclusive, så mat och dryck är inget vi behöver lägga ner större mängd på, visst vill vi käka ute någon dag och ta någon bira på något mysigt ställe. Men utöver mat och dryck, ungefär vad är en rimlig summa för två st, en vecka? Vi vill göra någon mysig utflykt, köpa lite sovenirer och göra någon rolig dykning eller liknande. Är 10 000 bra, för mycket eller för lite för två personer?! 

• Svar på tråden Budget för en vecka i kreta
  • isisisis

De flesta utflykter kostar ca 250-500 per pers.Bil är billigt att hyra  ca 150 kr/dygn för en liten.
    Souvenirer finns i alla prisklasser,men det är inte dyrt.
    Hittat fina handmålade fat tex för 70 kr st.
    Tröjor/shorts 100-250 kr.vad man nu vill ha.
    Äta ute kostar från 50 kr (moussaka) och uppåt i kvalitet och vad man vill ha.
    Kan rekommendera lamm kleftiko mycket gott och friterade kalamaria.(bläckfisk) 
    Öl  ca 30 kr .Drinkar ca 40 kr.
    Glass är förhållandevis dyrt ca 20 kr.

Äter ni och spenderar pengar längre upp i bergen kan du nästan halvera summorna

Mitt tips.Hyr en bil och kör upp i  bergen.inte förrän då får man en riktig känsla över Kreta.
    Underbart vackert,lite läskigt,man träffar roligt folk och det ger en större upplevelse av ön. 

• FeliciaMagnusson

Tusen tack för svaret! Många som rekommenderat att åka upp i bergen, så det känns absolut som ett måste! :) Läskigt och många nya människor låter ju alldeles perfekt ;) Jag tolkar det här som att tio tusen utan tvekan borde räcka och bli över, har ungefär 400 euro utöver det också, så de ska nog inte vara något problem. Kul med lite mattips också! Ser fram emot resan ännu mer nu Tyst

Svar på tråden Budget för en vecka i kreta