• 1Carro82

Snabb och lätt festmat

Hej!
    Vi skall ha fest för 10 pers ungefär och jag är ute efter något gott, snabbt och lättlagat. Stort plus om det är kall mat eller som på annat sätt går att förbereda mycket då jag kommer vara ensam med två små barn precis innan gästerna kommer och därför kanske inte kan jobba på i det tempo som jag hade önskat Flört Tar gärna emot så många tips som möjligt, är alltid bra att ha en receptbank Glad

• Svar på tråden Snabb och lätt festmat
  • Eleonor01

Pastasallad
    Potatissallad
    VitlöksBröd
    Sås

I ugnen lägger du kycklingfilér i en braspanna i god marinad. En filé per person bör räcka. Sköter sig själv :)

Sist jag hade kycklingen så la jag dessutom grönsaker runt som rostades med

Ex på mim senaste marinad
    Pressad vitlök
    Salt
    Peppar
    Sweet chili
    Rapsolja
    Oyster sås
    Färsk timjan å rosmarin

Efterrätt
    Smördegsplattor som e fyrkantiga lägger du på en plåt. Lägger en klick m hackade äpplen hadseknötter socker å kanel i mitten. Vik in kanterna pensla m ägg å grädda tills de har fått färg. Servera m marsansås. Allt detta kan du göra förberedda dagen innan. Vill du ha andra tips så hojta. Lycka till :)

Mumsigt lätt å väldigt minimal disk ;)

• Aniiee

"Sköter-sig-själv"-mat är toppen när man ska hålla reda på barnen sammtidgt. Sätt in en stek eller något i ugnen på förmiddagen och fixa en god potatissallad som kan stå till sig i kylen. Både steken och potatissalladen kan serveras kallt. 

Hur formellt vill du ha det? Tacos kan ju funka i glada vänners lag, allt kan förberedas. Behöver ju inte vara med köttfärs, man kan köra på biff, kyckling eller fisk. På andra änden av skalan kan man ju göra trerätters med hemgjord hummerravioli. 

Till efterrätt föreslår jag en paj med hemslagen vaniljsås eller vit chokladmousse med frukt- eller bärcoulis. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Gryntroll

Iställrt för tacos skulle jag föreslå pulled pork, men ungefär samma tillbehör (grönsaker, frallor att lägga allt i, guacamole, barbequesås) men lite lite festligare och mycket godare

• 1Carro82

Tack så mycket för tipsen! Jag har inte bestämt mig men blivit inspirerad, ibland är det skönt när någon annan hjälper en att tänka lite Glad

• Gryntroll

Kom på att annars är ju även dubbelmarinerad fläsk/oxfilé något som är jättegott och till stor del sköter sig själv och kan förberedas, gott med potatissallad/gratäng och en tomat/feta/oliv/basilikasallad till.

Svar på tråden Snabb och lätt festmat