• Shagwell

Rapar era bebisar varje gång?

Måste fråga om ni efter amning alltid låter babyn rapa?
    Min mamma tjatar om detta fenomen men det är ingen rutin vi har...många ggr somnar hon vid bröstet och ja...
    Ibland kräks hon lite efter amning och kanske i samband med rap..
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Rapar era bebisar varje gång?
  • mammatilldig

nej. en del barn behöver rapa alltid, andra ibland och en del aldrig.

• Prinsessan Zelda

Adam rapade kanske var 3:e amning. men då av sig själv, jag rapade honom inte på axeln eller så. han hade inga prblem med magen heller. men vissa barn måste rapas varje gång annars får de ont. prova dig fram

• zazla

Jag låter henne rapa de gånger hon inte somnar vid bröstet och det är kanske varannan gång ungefär. Men det är inte alltid hon rapar ändå.

• Amorella

Min tjej rapade ALDRIG... Okej, någon enstaka gång hände det kanske. Men vi gav henne alltid chansen. Om de inte verkar må dåligt av det, så behöver de ju inte rapa. Ett knep är annars - om de behöver rapa - att man tar upp dem till axeln två ggr - då kan man ibland lura fram rapningen den andra gången.

• majsan74

Min tjej rapar för det mesta efter amningen, men ibland kommer den flera timmar efter.

• Lilija

Mina barn, nu 3 och 1 år, har också somnat vid ammning. Jag har nog lagt upp dom på axeln ibland men oftast har dom fått sova vidare. Lite "pruttigare" om man kan säga så, luften måste ju komma ut någonn stans....

• Shagwell

Tack, vår tjej rapas liksom inte per rutin, utan gör hon det så gör hon det själv och hon tycks inte ha ont i magen. Jo okej en kväll hade hon tydlig magknip men det var efter att jag - mitt dumma nöt, ätit mandlar..uppenbarligen tålde hon det inte!
    Däröfr blir jag lite smått "nervös" när mamma och svärmor tjatar om rapning...

• Melancholic

nej alla barn behöver väl inte rapa. jag körde nog rapning på axeln mycket i början men insåg efter ett tag att behövde han rapa så rapade han(eller pruttade för den delen, ger ju samma effekt typ). har barnet magknip kan det ju vara viktigt att dom får upp överflödigt bubbel i magen men märker man att barnet verkar må bra trots att de inte rapas så är det ju inget å göra nån större sak av!

• karin h

Jag försöker få vår tjej att rapa efter varje amning men hon har haft problem med magen också så det är därför jag "anstränger" mig för att få henne att rapa.

• Sapho

Det där är något de sa förr. Våran son rapade inte heller jämt, särskillt inte om han somnade.

• Saltlakrits

Min dotter rapade nästan aldrig..
    Men min son hade kolik så där var jag noga må ni tro. (tror inte det hjälpte iofs)
    Jag kommer ihåg min svärmor....: Herregud vännen, ungen har ju inte rapat!!!!!!!
    Konstigt vad allt ändras med tiden..
    Men fast jag aldrig rapade min dotter har hon alltid varit en glad bebis. Inga magknip...

Svar på tråden Rapar era bebisar varje gång?