Törs jag tvätta i maskinen?
Törs jag tvätta ett dubbelöverkast som är VIRKAT FÖR HAND i tvättmaskinen? Det är ju tokstort att handtvätta men det får ju heller inte bli förstört? Tips mottages tacksamt.
Törs jag tvätta ett dubbelöverkast som är VIRKAT FÖR HAND i tvättmaskinen? Det är ju tokstort att handtvätta men det får ju heller inte bli förstört? Tips mottages tacksamt.
jag skulle nog inte våga..
men om det finns ett fint program ta det..alltsså det mildaste..typ ylletvätt..
Japp, det går utmärkt!
Är det dessutom handvirkat brukar det vara gedigna grejer.
Tänk på att det blir astungt när det blir blött...så du KAN förstöra tvättmaskinen.
Har du samtvättstuga ska du tvätta det i den stora maskinen. (mattvättmaskinen)
För det blir grymt tungt.
Har du ett handtvätt-program på din maskin?
Det har jag gjort och det gick bra. Kommer inte ihåg om det var på ylletvätt eller 30 grader dock...
Jag har kört alla mina virkade dukar och gardiner och annat krafs i 40 eller 60 grader.
Funkar utmärkt.
Det är ju bomull.
Det står på garnet att det ska tvättas i 60 grader om det är vitt eller oblekt och 40 om det är färgat.
Så för själva överkastets skull kan du tvätta i maskin...för maskinen......väg överkastet innan och se vad det väger i torrt tillstånd.
är det som mitt virkat i vanligt bomullsgarn tål det 60 grader utan bekymmer
men de blir tunga som sagt...så jag brukar köra dem i tvättstugan istället för i min ...
TS,, du har inget badkar som du kan handtvätta det i???
Jag skulle inte sätta det i nån maskin..
OK, tack för era tips då ska jag fundera på det där med vikten om det verkar ok så kör jag
Jag tvättar min i maskinen med centrifugerar väldigt försiktigt. Mitt problem är att den torkar långsamt, så sist började den lukta... Usch. Ute vill jag heller inte hänga den p g a fåglar som "prickar" den. Ja, och tung är den!
Jag lämnar in vårt. Minst bökigt, för vi har ingenstans som vi kan torka det. Det kan ju vara värt ett par hundralappar att få det tvättat med garanti
Min morsa virkade en massa gardiner i olika färger, (t ex orange, usch!) på 70-talet, och dem har hon tvättat flertalet gånger i maskin. De har hållit sig fina, även i färgerna.
Det enda som kan vara är att de knölar ihop sig, vi brukade nåla upp dem på skumgummimadrasser när de skulle torkas.