Finns det fortfarande äkta vänskap i dagens samhälle?
Jag tycker nämligen att äkta vänskap är något som ofta glöms bort idag. Ska jag vara helt ärlig så börjar jag tvivla på ifall äkta vänskap som den var förr i tiden verkligen finns kvar idag. Jag själv har inga problem med att erkänna att jag inte har några äkta vänner. Jag har egentligen bara ytliga kontakter som jag träffar ibland.
Jag får känslan av att den höga rörligheten i Sverige och i världen som visserligen har sina fördelar men som också gör att folk kommer och går väldigt ofta försvårar möjligheterna att bibehålla en geniun vänskapsrelation. Folk byter jobb oftare, folk flyttar oftare ifrån sina hemtrakter (ibland flera mil) och fler möjligheter finns att både studera och arbeta utomlands.
Äkta vänskap är något som jag anser är viktigt oavsett om man lever i en parrelation eller om man är singel. Själv lever jag tillsammans med min sambo och vi har två barn tillsammans så givetvis känner jag mig inte ensam men en sund vänskapsrelation kan jag ändå känna ett stort behov av. Folk verkar också tröttna på varandra mycket snabbare idag. De inser inte att en sund vänskapsrelation innebär en del åtaganden och förpliktelser ifall den skall hålla. Man är vänner i både mörka och ljusa tider, det är faktiskt inte så jättestor skillnad om man jämför med en vanlig parrelation även om det bokstavligen inte är samma sak. Idag verkar folk bara vilja umgås när de mår bra eller är på gott humör. Eller så hör de så kallade vännerna bara av sig när de behöver hjälp med något (kan vara att flytta möbler, måla huset, etc.) slag och då är det ju en baktanke bakom vänskapen. Börjar det kännas lite tråkigt så drar man sig istället undan när man egentligen borde arbeta med sin vänskapsrelation.
Finns det bara ytlig vänskap nuförtiden. Det är vad jag kan känna.