• supersmulan

Rimlig mat kostnad o tipps för billig o mättande mat.

Hej!
    Vår familj består av 3 vuxna(jag o min sambo o hans 19 årige son) o mina 2 barn,11 resp 9 år gamla. Jag är sjukskriven o min sambo jobbar, 19 åringen är arbetslös.

Vi har delat upp det så att min sambo betalar boende kostnader o jag betalar maten. Det funkade bra tills vi "blev med tonåring). Vi har kommit överens om att tonåringen ska betala 1000kr denna månaden(han har haft sommarjobb på en industri) o sen 500kr i månaden när han har aktivitetsstöd, det får han om 90 dagar. Så fram tills dess betalar han inget förutom den 1000lappen. Får han jobb så kommer han att betala enligt konsumentverket på ca 4100kr i månaden varav 1800kr går till mat.
    Ibland kommer hans flickvän hit över en helg o då är vi 4 vuxna o 2 barn.

Har en max budget på 4000kr i månaden så länge jag är sjukskriven o vår tonåring inte har ngn inkomst..

Har ni ngt råd el tipps på hur jag får matmånaden att gå ihop? Äter inte mycket godis, köper lite godis till de 2 yngre barnen till helgerna, sambon har alltid matlåda o tonåringen får stå för eget godis o ev utemat, hygienartiklar mm.

Vi äter allt o jag vill helst laga maten från grunden.

• Svar på tråden Rimlig mat kostnad o tipps för billig o mättande mat.
  • Lena

Ät mindre kött. Späd det i grytor och såser och ät helt vegitariskt ibland. Torkade baljväxter är billigt och nyttigt.

• Anonym (?)

Du har gått i den typiska fällan.
    Sambon står för allt som han kan ta med sig i en separation, du står för allt som förbrukas inom en vecka.
    Jag hoppas för din skull att ni skrivit på ett samboavtal som reglerar det där.. 

• Anonym (erm)
    Anonym (?) skrev 2013-08-19 23:06:17 följande:
    Sambon står för allt som han kan ta med sig i en separation, du står för allt som förbrukas inom en vecka.
    Jag hoppas för din skull att ni skrivit på ett samboavtal som reglerar det där.. 
    Varför uttalar du dig om du inte vet vad som gäller? 
  • Celindan

Jämför priser i butiker. Ladda ner matpriskollen.se om du inte redan gjort det. Tiden till detta har du ju som sjukskriven! Köp butikernas lockvaror och bunkra i frysen. Dryga ut maten med billiga konserver eller rivna morötter och laga mycket grytor. Skippa sockrade svindyra yoghurtar till frukost, naturell yoghurt kostar betydligt mindre och är mer hälsosamt.
    Crème fraîche är något som är riktigt dyrt, såser och grytor kan bli gräddiga och krämiga med turkisk yoghurt eller fet mjölk och redning istället, mycket billigare.
    Gör paj på rester från veckans rester, själv gjorde jag nyss en paj med broccoli, kassler och ost - rester som blir till en jättebra ny middag åt familjen. Baka eget bröd. Mer än två pålägg behöver man t.ex inte ha hemma.
    Drick vatten till maten och minska mjölkdrickandet.
    Vi är två vuxna och 3 barn och har ofta vänner på middag, vår matbudget ligger på ungefär 3000/mån.

• supersmulan
    Anonym (?) skrev 2013-08-19 23:06:17 följande:
    Jag har en egen lgh som jag betalar själv för, min sambo/särbo har ett hus. Det är dyrare med huset eftersom vi 95% av tiden är där. Så när det gäller den "sk fällan" som det hänvisades till här ovan så har jag INTE gått i den. Är noga med att ha ett eget om jag skulle behöva bo själv. Har allt som kan behövas där.
    Jag har en rimlig hyra o efter att den o el o lite annat är betalt så är det 4000kr kvar(inkl barnbidrag o underhåll).

Tycker inte att man ska behöva förklara sådana saker när det enda man ber om är tipps om hur jag ska få matmånaden att gå ihop medans jag är sjukskriven o vår tonåring inte har jobb. När jag själv jobbar så har vi självklart helt andra inkomster o kan lägga mer på mat.

Så tips o råd är välkomna.
  • Anonym (? 2)

Har inte sambon råd att försörja sin son?

Hur som helst, vad gillar ni för sorts mat? Det är liksom ingen idé att ge förslag på rotsaksgrytor om ingen tycker om det.

• Anonym (? 2)
    supersmulan skrev 2013-08-19 23:49:41 följande:
    Jag har en egen lgh som jag betalar själv för, min sambo/särbo har ett hus. Det är dyrare med huset eftersom vi 95% av tiden är där. Så när det gäller den "sk fällan" som det hänvisades till här ovan så har jag INTE gått i den. Är noga med att ha ett eget om jag skulle behöva bo själv. Har allt som kan behövas där.
    Jag har en rimlig hyra o efter att den o el o lite annat är betalt så är det 4000kr kvar(inkl barnbidrag o underhåll).

Tycker inte att man ska behöva förklara sådana saker när det enda man ber om är tipps om hur jag ska få matmånaden att gå ihop medans jag är sjukskriven o vår tonåring inte har jobb. När jag själv jobbar så har vi självklart helt andra inkomster o kan lägga mer på mat.

Så tips o råd är välkomna.
    Så mannens inkomster går till att försörja dig och dina barn? Det låter inte rättvist.
  • supersmulan
    Celindan skrev 2013-08-19 23:29:54 följande:
    Jämför priser i butiker. Ladda ner matpriskollen.se om du inte redan gjort det. Tiden till detta har du ju som sjukskriven! Köp butikernas lockvaror och bunkra i frysen. Dryga ut maten med billiga konserver eller rivna morötter och laga mycket grytor. Skippa sockrade svindyra yoghurtar till frukost, naturell yoghurt kostar betydligt mindre och är mer hälsosamt.
    Crème fraîche är något som är riktigt dyrt, såser och grytor kan bli gräddiga och krämiga med turkisk yoghurt eller fet mjölk och redning istället, mycket billigare.
    Gör paj på rester från veckans rester, själv gjorde jag nyss en paj med broccoli, kassler och ost - rester som blir till en jättebra ny middag åt familjen. Baka eget bröd. Mer än två pålägg behöver man t.ex inte ha hemma.
    Drick vatten till maten och minska mjölkdrickandet.
    Vi är två vuxna och 3 barn och har ofta vänner på middag, vår matbudget ligger på ungefär 3000/mån.
    Tack. Det lät bra. Ja jag har haft den appen i några månader nu.Den är bra. Har en mjölk o soja protein allergiker(9 åringen) så vi har aldrig yoghurt pga att den mjölkfria är så mycket dyrare än vanlig yoghurt. Fil har vi ibland men det är bara jag o ibland min sambo som äter det till frukost med en billig musli. Annars försöker jag ha havregrynsgröt tillsammans med lite mjölk el havremjölk. Försöker handla billigt, men tex mjölkfritt margarin o dylikt är så mycket dyrare än vanligt margarin som man tex kan få för en 10:a på willys..
    Brukar ha skinka o ost hemma. Var ute o plockade björnbär o kokade egen marmelad. För det mesta bakar jag eget bröd. Men eftersom jag är sjukskriven för att jag "gått in i väggen" + att jag har fibromyalgi så köper jag ibland bröd när jag "bara inte orkar". För tyvärr kommer sådana dagar.

• supersmulan
    Anonym (? 2) skrev 2013-08-19 23:57:04 följande:
    Så mannens inkomster går till att försörja dig och dina barn? Det låter inte rättvist.
    Min mans inkomster går INTE åt att försörja mig o mina barn. Jag betalar själv min lgh o det som kostar med den. JAG BETALAR ALL MAT TILL  3 VUXNA o 2 BARN. Fattar inte hur svårt det kan vara att läsa hela texten i inlägget.
    Min sambo/särbo betalar för sitt hus, jag för min lgh+ maten.
  • supersmulan
    Anonym (? 2) skrev 2013-08-19 23:55:40 följande:
    Har inte sambon råd att försörja sin son?

Hur som helst, vad gillar ni för sorts mat? Det är liksom ingen idé att ge förslag på rotsaksgrytor om ingen tycker om det.
    Det har han säkert. Men eftersom vi har löst det så att jag betalar maten så vill jag gärna göra det fast det blir tuffare ngra månader.
    Alla äter allt, har dock en liten son som är mjölk o soja protein allergiker. Men alla recept går att ändra på så att de blir mjölkfria. Är tacksam för alla tips.
Svar på tråden Rimlig mat kostnad o tipps för billig o mättande mat.