• antoan

    Varför ska man skänka pengar till välgörenhet?

    Jag har aldrig skänkt pengar till nåt ändamål och har svårt att se mig någonsin göra de.
    Varför ska man göra de? Vilka organisationer kan man lita på och se att pengarna hamnar rätt?

    Donerar du något i dagsläget?

  • Svar på tråden Varför ska man skänka pengar till välgörenhet?
  • Omogen citron

    För att man vill hjälpa till och göra världen till en bättre plats.

    Om organisationen har ett 90- konto kan du vara säker på att pengarna går dit de ska. De kollas då av Stiftelsen för insamlings kontroll.

    Jag ger pengar till WWF för att rädda tigrarna som är svårt utrotningshotade. Det är viktigt för mig att hjälpa utrotningshotade arter. Jag ger också pengar till katthem, jag har sett hur hemlösa katter lider och jag vill ta mitt ansvar. Så är jag jourhem till ett katthem och ger blod.

    Ge blod är en bra grej, det kostar dig inte en krona och du gör en god gärning. De flesta sjukhus har blodbrist.

  • Deo

    Jag betalar skatt, det ser jag som tillräcklig välgörenhet. Vill ju kunna ha lite stålar kvar att kunna ge mig själv lite guldkant i tillvaron med...

  • Starkast

    Jag ger pengar till Diabetesforskningen då mitt barn plus alla andra som drabbas (2st i Sverige varje dag!) ska kunna botas framöver. Slippa alla stick och sprutor

  • antoan
    Omogen citron skrev 2013-08-19 23:43:20 följande:
    För att man vill hjälpa till och göra världen till en bättre plats.

    Om organisationen har ett 90- konto kan du vara säker på att pengarna går dit de ska. De kollas då av Stiftelsen för insamlings kontroll.

    Jag ger pengar till WWF för att rädda tigrarna som är svårt utrotningshotade. Det är viktigt för mig att hjälpa utrotningshotade arter. Jag ger också pengar till katthem, jag har sett hur hemlösa katter lider och jag vill ta mitt ansvar. Så är jag jourhem till ett katthem och ger blod.

    Ge blod är en bra grej, det kostar dig inte en krona och du gör en god gärning. De flesta sjukhus har blodbrist.
    Ah okej. de var bra att höra.
    Men hur väljer du kring organisation? värdesätter du ett kattliv mer än ett människoliv?
  • antoan
    Deo skrev 2013-08-19 23:45:23 följande:
    Jag betalar skatt, det ser jag som tillräcklig välgörenhet. Vill ju kunna ha lite stålar kvar att kunna ge mig själv lite guldkant i tillvaron med...
    Deo, förstår hur du tänker. Men är det endast att du vill unna dig själv något eller finns det någon större anledning varför du inte vill ge till välgörenhet?
    Skatten går ju i stort sett tillbaka till dig med några omvägar givetvis.
  • antoan
    Starkast skrev 2013-08-19 23:45:29 följande:
    Jag ger pengar till Diabetesforskningen då mitt barn plus alla andra som drabbas (2st i Sverige varje dag!) ska kunna botas framöver. Slippa alla stick och sprutor
    Det kan ja förstå, då har du en personlig koppling till det du stödjer. Jag har dock ingen sån vad jag vet om..Hur tror du givandet kommer se ut i framtiden, kommer det stå folk med bössor å skramla då med?
  • jaghopparhögt
    antoan skrev 2013-08-20 00:00:44 följande:
    Det kan ja förstå, då har du en personlig koppling till det du stödjer. Jag har dock ingen sån vad jag vet om..Hur tror du givandet kommer se ut i framtiden, kommer det stå folk med bössor å skramla då med?
    Du kommer antagligen att få cancer själv eller någon av dina anhöriga så cancerfonden kan du skänka till.

    Jag skänkar ganska mycket pengar till välgörenhet, främst olika hemsidor och olika former av mjukvara.
    Jag har gott om pengar så jag ser ingen anledning till att inte sponsra människor och organisationer som behöver hjälp.
  • Omogen citron
    antoan skrev 2013-08-19 23:56:45 följande:
    Ah okej. de var bra att höra.Men hur väljer du kring organisation? värdesätter du ett kattliv mer än ett människoliv?



    Jag är mer intresserad av djur, därför har jag valt att fokusera på det. Andra är mer intresserad av barn i Zimbabwe, könsstympning eller att fattiga barn i Sverige ska få göra något roligt på sommaren. Den ena organisationen utesluter inte den andra, alla får välja vad de är mest intresserade av för ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • Aniiee

    Jag ger pengar, främst till forskning och teknisk utvekling. Inte bara till välgörenhetsorganisationer utan även till kickstart-projekt som jag tror på. Rena välgörenhetsorganisationer jag skänker till är Läkare utan gränser och WWF, har funderat på att ge till ALEF. Ger till alla möjliga cancerfonder också.


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • hejnina

    Jag bestämde mig för att jag vill skänka pengar till specifikt kvinnor eller barn. Sen bestämde jag mig för att jag vill skänka pengar till någon organisation som inte gör oändligt mycket reklam på tv. Efter lite googlande föll valet på "kvinna till kvinna". Mest för att det var en av de första organisationer som kom upp.. hehe. Det dras på autogiro varje månad, sen skänker jag strösummor till tex barncancerfonden per sms ibland. Hade gärna stöttat fler men är fattig student och det får öka med inkomsten helt enkelt :)

    Varför? Varför inte?
    Jag anser mig ha råd och jag vill göra det jag kan i alla lägen. Som livet ser ut nu har jag ingen möjlighet att stötta kvinnor i krigsdrabbade länder annat än ekonomiskt.  

Svar på tråden Varför ska man skänka pengar till välgörenhet?