• Anonym (knasigajag)

smärta i magen

Hej allihopa! 

Jag har ont i min mage, kring äggstockarna på båda sidorna och i mitten av magen mellan ljumskarna. Så det är långt ner. När jag känner lite på båda sidorna längs med ljumskarna ocg neråt så ömmar det, men på vänster sidan är ?tarmen? svullen, om det är den som jag känner.. Men när jag känner där så gör det ont. När jag ska göra nummer 2 så gör det ont, får även gaser men det gör ont att låta dom komma ut.. Springer även och kissar ofta ibland.. Och det molar i magen emellanåt och bak i svanken.. Inte njurarna, längre ner..

Jag har inte ägglossning, har redan haft det. Och jag är inte gravid.

När jag kissar så känns det inte som allt kommit ut, och det gör även lite ont.. Har testat mig för sjukdomar, och hade inget. Har haft urinvägsinfektion för ett tag sedan som jag fick medicin mot, så det gick över. Och det känns inte riktigt som urinvägsinfektion heller. Det svider inte. När jag hade urinvägsinfektion så sved det heeela tiden, även när jag skulle sova så hade svårt att sova. Så har det känts varenda gång jag haft det. Men det känns inte så nu så jag tvivlar på att det skulle vara det.

Jag har fått barn för 9 månader sedan. Inga komplikationer.

Efter förlossningen har mina menssmärtor blivit betydligt smärtsammare. Ibland viker jag mig nästan av smärtan. Inte alltid men ibland. Och då gör det ocksåå fruktansvärt ont att gå på toa. 

Någon som kanske vet vad det kan vara? 

• Svar på tråden smärta i magen
  • cookie1

Googla på endometrios, låter rätt likt ut efter dina symtom. Har det själv med och har som du ont vid toalettbesök, men annars med inte bara vid mens även om blödningarna gör så att man viker sig helt. Klart det kan vara mycket annat med men som sagt läs om endometrios.

• Anonym (knasigajag)
    cookie1 skrev 2013-08-20 05:33:56 följande:
    Googla på endometrios, låter rätt likt ut efter dina symtom. Har det själv med och har som du ont vid toalettbesök, men annars med inte bara vid mens även om blödningarna gör så att man viker sig helt. Klart det kan vara mycket annat med men som sagt läs om endometrios.
    Har läst om endometrios och det är precis sådana symtom jag har. 
    Men finns det risk att man har det även om man bara är 18år gammal?

Jag har också ont även när jag inte har mens.  
  • Anonym (knasigajag)
    cookie1 skrev 2013-08-20 05:33:56 följande:
    En fråga, du behöver inte svara om du inte vill, men var gör det ont på dig? 

Jag får ont i magen och bak i ändan och ljumskarna när jag behöver gå på toa, sen molar det i mage och svanken långt ner då och då. 

Känner du något liknande? 
  • Jesper f

Du har inte tjocktarmsinflammation då? Det kan också göra ordentligt ont, och ligger ungefär i samma område som du beskriver och gör också ont med nr2? Men det är så svårt att säga, du behöver få träffa en kirurg. Sök via VC och få remiss. Bättre kolla 1 gång för mycket än en gång för lite. Du är så ung, så du ska inte behöva ha sånna där besvär redan nu. Nått finns säkerligen att göra för att hjälpa dig =)

• cookie1

Endometrios tror man väl kan börja i samband med första mensen, jag har haft problem med vad man kallade mensvärk sen jag fick mens första gången så ja det är rätt många i fertil ålder som har det.
    Var jag har ont, oj det är många ställen och inte alltid smärtan sitter på samma ställe, men jag har diagnosen efter titthålsoperation, är op 3 ggr inom 2 år. Har härdar som de kallas på och bakom livmodern, på urinblåsan, bak mot tarmen och båda sidorna i bäckenet. Haft sammanväxningar i tarmarna, både tjock och tunntarm har suttit fast i varandra, plus bihanget blindtarmen.
    Förutom mens och värk vid ägglossning från livmodern och äggstockar, har jag ont bak i ryggen, som ett band runt, ibland hela underlivet, strålande värk ner i benen fram till knäna. Just nu förutom livmodern så gör det ont bak från mitten på skinkan ner i vänster ben.
    Att kissa kan kännas som man får en kaktus uppstoppad eller en rostig dragkedja som dras upp (har lite egna liknelser) Att bajsa kan ge blixtar framför ögonen, det värker när tarmen rör sig. Har även en känslig tarm vilket är vanligt vid endo, eller att man har problem med tarmen.
    Endometrios syns oftast inte på ultraljud om man inte har cystor och inte heller alla gånger på MRT. För diagnos får man gå på symtom och titthål. Problemet är att än i dag är genomsnitts åldern för diagnos ca 7 år för det tas inte på allvar, man säger att det är normalt med mensvärk bla vilket det inte är. Jag hade sökt akut sedan år 2000
    och fick diagnosen 2011, var 18 när jag började söka hjälp. Hade p piller redan i ung ålder just pga mensvärk vilket inte hjälpte

• cookie1

Glömde skriva att svullnad är vanligt med. Jag var typ platt förra veckan och har fått gjort uppehåll med min medicin, så väntar o mens. Magen är hur stor som helst, min chef fråga vilken månad jag är i. (Chefen vet om min sjukdom, så jag vet det inte va nåt illa menat). Det växlar beroende på dag/smärta/mens osv

Svar på tråden smärta i magen