• Anonym (Pappa)

Vem har ansvaret vid sjukdom.

Om man har gemensam vårdnad och en förälder blir sjuk (kan ej fullgöra sin skyldigheter) blir den andra skyldig att ta 100 procents ansvar? Frågar då jag har råkat ut för en olycka och har genomgått en operation. kan inte hämta från fritids mm då jag inte kan röra på mig just nu. Min ex fru skiter i det och vill inte ta mer än sin vecka. Är det mitt problem? Eller hon tvungen att inträda och ta mer ansvar?

• Svar på tråden Vem har ansvaret vid sjukdom.
  • slutatsnusa

vilken tråkig situation du har hamnat i!
    det låter ju som självklart att för barnens bästa skulle den friska föräldern ta över och ta det fulla ansvaret så länge det behövs
    kanske kan nån svara som faktiskt vet
    annars är ett tips att du kollar med socialtjänsten där du bor

• Anonym (hmm)

Har ni gemensam vårdnad? Vad menar du med att du inte kan röra dej? Barnen borde kunna få skolskjuts om dom bor hos dej.

• Anonym (Pappa)

Typ att jag ligger och läkare har sagt att jag inte ska anstränga mig.... Min fråga är inte huruvida hur man ev. kan fixa det, utan vad som gäller om man inte kan ta hand om sina barn. Vi ha gemensam vårdnad

• Anonym (mum)

tyvärr kan du inte tvinga henne att ta ansvar. men om det hade vart mina barn hade jag tagit barnen på heltid och även krävt bb och uh under tiden. man måste ju inte ta ansvar över sina barn man får ju alltid säga nej, vilket låter sjukt.

• Anonym (hmm)
    Anonym (mum) skrev 2013-08-21 13:20:15 följande:
    tyvärr kan du inte tvinga henne att ta ansvar. men om det hade vart mina barn hade jag tagit barnen på heltid och även krävt bb och uh under tiden. man måste ju inte ta ansvar över sina barn man får ju alltid säga nej, vilket låter sjukt.
    Man har ingen rätt till div. bidrag för en tillfällig förändring av boendet.

• Anonym (mum)

man kan faktiskt vara så snäll att erbjuda den andra förälder kompensation för att ha barnet på heltid för det blir dyrare och hon kanske inte har råd.

• Anonym (insatt)

har man gemensam vårdnad har man också gemensamt ansvar för att barnen har det bra. Det handlar inte om att tänka rättvisa och slantar utan att ta ansvar ..... Prata med henne om vad som kan vara alternativet för barnen om inte hon kan ta sin del av ansvaret. Barnen är givetvis lika mycket hennes ansvar om du är "ur stånd"!!

• Anonym (...)

stackars barn. kul att varken mamma eller pappa är intresserade.

• Nisse2012
    Anonym (...) skrev 2013-08-24 00:02:28 följande:
    stackars barn. kul att varken mamma eller pappa är intresserade.

Är du dum i huvet? Klart att jag är intresserad men om man inte kan gå så är det jäkligt svårt att ta hand om små barn. Jävla idiot. Har du varit ordentligt skadad någon gång?
  • Anonym (Pappa)

Jag erbjöd att byta vecka så hon skulle bli kompenserad, hon kan fetglömma att jag tänker ta barnen när hon vill ut på något. Nu har jag fått hjälp av en vän och så får jag beställa taxi till ett barn. Det komiska är att är man helt utslagen efter en större operation kan man få hjälp med att laga mat, tvätta sig mm men ungarna är det ingen som hjälper till med. Har kollat upp. Så ni föräldrar, bli aldrig sjuka.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (insatt) skrev 2013-08-23 23:58:14 följande:
    har man gemensam vårdnad har man också gemensamt ansvar för att barnen har det bra. Det handlar inte om att tänka rättvisa och slantar utan att ta ansvar ..... Prata med henne om vad som kan vara alternativet för barnen om inte hon kan ta sin del av ansvaret. Barnen är givetvis lika mycket hennes ansvar om du är "ur stånd"!!

Precis min syn. Barnen fattar vilken jäkla bitch de har till morsa utan att jag behöver säga något.
Svar på tråden Vem har ansvaret vid sjukdom.