• Annamaria01

Hur hjälpa 12 årig lillasyster ur negativ spiral

Hej!
    Jag har en lillasyster som mår så himla dåligt.
    Det är 8 år emellan oss, jag flyttade hemifrån för 3 år sedan och står därför lite utanför familjen.

Det är alltså mamma pappa och hon som bor tillsammans och är familj.

Jag vet att hon kommer få en extra jobbig tonår, och vet verkligen inte hur jag som storasyster kan ge henne verktyg för att det ska bli lite lättare - vilket ni kanske kan se tydligare utifrån?

Hon var en helt vanlig tjej fram till skolstarten, hon började bli blyg, mobbad, nästan inga vänner och lät folk trampa på henne.
    Hon tyckte att hon var mindre värd än alla andra barn, och kunde säga saker som att "hellre att jag är ledsen än dom"

Hon är rädd för att andra ska se eller höra henne i området där dom bor, även när hon tex sitter i en bil, hon får panik ifall någon hon känner ens ser henne över gatan.

På senare år har hon hittat datorn. Hon har lite vänner över internet, men också kommit i kontakt med tvivelaktiga äldre män..
    Hon spenderar all sin lediga tid vid datorn, allting annat är bara en ond plåga.
    Om man pratar med henne så väntar hon bara tills hon får tillåtelse att gå och sätta sig framför skärmen igen.

Mina föräldrar har gett upp på henne, de svarar i hennes ställe när jag försöker prata med henne och säger bara att hon inte klarar saker.
    Extremt överbeskyddande, vilket hon tar med ro då hon slipper göra någonting och får sitta vid sin dator.

Jag vet inte om hon har någon 'diagnos' som gör det svårt med det sociala, att hon inte vågar se upp från golvet på människor och värderar sig själv så sjukt lågt.

Till saken hör att det är mycket hysh hysh i min familj, själv har jag precis börjat prata öppet med mina föräldrar nu vid 20 års ålder. Mycket lögner och tystnad, vi barn skulle inte 'oroa oss' men vi kände ju att saker var fel.

Nu har hon dessutom börjat oroa sig för sin vikt.
    Precis som jag är hon lång och stor, det är sedan länge vuxenkläder som gäller och hon har tidigt fått bröst och kurvor som känns fel då hon är väldigt barnslig fortfarande.
    Jag idrottade mig igenom min uppväxt och hade därför inte samma komplex för min kroppshydda - när någon sa att jag såg ut som en man så tänkte jag på när min storlek gjort nytta på planen, och sporten var det enda som spelade roll för mig.
    Vår far är väldigt bestämd vad det gäller mat och är så rädd att vi ska äta för lite. För mig gick det ju jämt ut (som 14 åring var jag 83 kg muskler, matade ut chins som jag bara kan drömma om idag.. Det är ett stående skämt att han födde upp mig på konstiga pulver för att han ville ha en son) men för henne är det som att ha en feeder.
    Han kommer alltid med mat och tvingar henne att äta. Då hon inte är hungrig och äter upp så lagar han någonting annat en timme efter osv.

Att vara längst, bredast, tidigt utvecklad, rund och ha acne hjälper inte riktigt om man är så blyg att ens största rädsla är att någon ska se en.

Just den här biten känner jag faller på mig att hjälpa henne med då jag varit mer eller mindre besatt av mat/träning/vikt de senaste 5 åren och därför vet ALLT.
    (Hade ätstörningar vid 16-17 vilket jag är rädd att hon också kommer få).

Jag antar att vägen för att höja hennes självbild och livslust (hon talar ofta om att ta livet av sig, och gjorde väldigt tidigt) är aktivitet.
    Hon måste ju få klara någonting.

"Gör någonting med henne då" brukar folk säga, men jag måste först övervinna mamma och pappa som hindrar mig, för att försöka övertala en deppig tjej som bara vill sitta ostörd vid datorn, tills mamma och pappa blåser av mig med "låt henne vara, du vet ju hur det är, hon är som hon är, hon har det inte lätt, dom är väldigt hårda mot henne i skolan"

Har under alla hennes år av mobbing försökt övertala dom att flytta eller byta skola, ge henne en nystart, men de ser det som att man ger upp då. Att 'vi har inte gjort fel, det är dom som ska flytta'
    Att hon ändå kommer bli mobbad i nästa skola. Att det är för långt att åka (vi bor i Sveriges näst största stad.. Det är inte långt)

Om inte ens de tror att hon kan, hur ska hon då någonsin tro det?

• Svar på tråden Hur hjälpa 12 årig lillasyster ur negativ spiral
  • Choco

Du måste få dina föräldrar att boka en tid med rektorn i skolan. De måste vara ihärdiga och verkligen vara på skolan om att de ska ta tag i mobbningen. Sen skulle din syster behöva prata med en psykolog. Det låter som att hon har utvecklat social fobi. Ni måste vara bestämda när det gäller maten. Ingen ska tvinga er att äta mer än ni behöver. Hoppas din syster får en bra skolstart och riktigt goda vänner. Lycka till!

• Lena

Åk och hämta henne och låt henne bo med dig ett par veckor. Jag mådde väldigt bra av att hälsa på min syster. Gå på aktiviteter med henne som du tror hon skulle gilla.

• hellokill3r

Du kanske kan prata med flickans skolsyster? Förklara allt du skrev här så kanske hon kan prata med era föräldrar?

• Annamaria01

Ja jag har tänkt att hon skulle kunna bo hos mig ibland (speciellt om min sambo är borta blir det ju som att få ett eget hem för henne), få nyckel och sova på soffan när hon har lust. Bara för att komma någon annan stans liksom.

Men hon skulle ju tycka att det var en plåga, att slitas från sin dator.

Jag ställer ju mycket mer krav på henne än mamma och pappa...

Så att sånt, hitta på saker med henne osv, hon vill ju inte. Hon kommer inte säga "ja jag följer med!" Utan protestera tills mamma och pappa ställer sig på hennes sida.

Dom tror ju att hon tar skada om hon inte blir matad med exakt en sak en viss tid..

Har funderat på om hon skulle tycka det var roligt att testa ett spel med "en större umgängeskrets på köpet" som tex wow eller cs, och gå till något sånt ställe med henne, ska fråga nu direkt faktiskt!

Skolans skyddssystem är bränt för många år sedan, men det är bra att det kommer upp som förslag så jag kam förklara den delen också.

Hon är från början väldigt kräsen med maten och äter alltså inte skolmaten.

Lärarna har sina regler om att alla ska smaka eller äta upp, och försöker pressa / tvinga henne att äta genom att skälla ut henne inför alla andra och låta henne sitta inne i köket och äta osv.

Att alla sett vad som hände gör att många elever gjort det till sin uppgift att 'hjälpa läraren' att tjata och kontrollera henne, vilket gör att hon känner sig ännu mer jagad.

(Samma sak hände mig i högstadiet när jag hoppade av tyskan, helt okända elever kom fram och förmanade!)

Mina föräldrar har gått och bråkat med lärarkåren i år.

(Skolsköterskan vet jag iof inte hyr relationerna är med, men hon har varit delaktig många gånger)

Till saken hör att min pappa själv jobbar inom elevhälsan, och jag tror att han har blivit så avtrubbad av alla dåligt hanterade fall han sett genom åren att han mist all tilltro till sin egen yrkeskår.

Som man säger, skomakarens barn går barfota..

• Annamaria01

Hon har helt garanterat utvecklat en social fobi.

Pratade med en bekant och berättade att jag tyckte hon liknade min syster lite i sitt sätt, sättet hon rörde sig osv, och hon berättade för mig om en barndom som varit precis som min systers!

Precis lika dant med att vara skräckslagen över att någon ska se en, inte våga gå utanför huset ens. Springa hukandes bakom buskarna till skolan.

(Hon kom över det mesta själv, men det tog många år och nu går hon på kbt).

Grejen är ju den att VÅR PAPPA ÄR SKOLPSYKOLOG SJÄLV!

Så hennes brist på kontakt med psykologer handlar väll om hela hans yrkesidentitet och tvivel på den..

Ska jag försöka få någon extern enhet, ungdomsmottagning fast för yngre, att ta kontakt med henne?

Vad jag hört av pappa är det väldigt lite man har rätt att göra utan föräldrarnas tillåtelse..

• Annamaria01

Nu har jag pratat lite med mamma, och tydligen har hon inte en social fobi eftersom hon inte har problem med alla människor, tex inte med mannas kollegor utan brukar springa runt på kontoret och vara jättetrevlig.

Dom har beslutat att inte gå till psykolog och sätta henne i 'systemet' för att undvika 'jag är sjuk' stämpeln och valt att se det som en fas istället.

Jag hållet inte alls med, tycker att aktion är bra, finns inget mer förödande än att gå år och bara vänta.

Har påpekat för mamma (igen) att dom gärna överbeskyddar henne mot fel saker, mot mig tex, och alltid svarar i hennes ställe och pratar över huvudet osv..

Hon kände igen det nu när någon "utomstående" sa det, så det är ju bra!

Vi har också bestämt att jag ska möta henne efter skolan en dag i veckan. Antingen bara för att följas åt hem, ta en runda på stan eller laga middag hos mig.

Hon säger att dom inte ska 'fega ur' och ställa in bara för att det är bekvämast så, men vi får se hur det blir i praktiken.

Nu gäller det ju bara att pappa och hon själv också trivs med idén.

• Anni Me

Har inga bra tips tyvärr, men ville bara säga: vilken underbar storasyster du är! Din syster kan vara glad att du finns där för henne nu när hon behöver det som mest. Kram och hoppas allt löser sej

• Lena

Är hon inte medlem rekomendera communityt helgon.net där många är alternativa och flera har problem på olika sätt med samhället men är skyssta och trevliga.

Ett lan-party kan nog vara rätt om hon är en dataspelare.

Hon får göra mycket utan förälders tillstånd men andra får inte göra det åt henne.

Vill de inte få in henne i ett system låt henne gå privat och betala själva.

• soligt

O fy sa hemskt. Jag lider med din syster (och dig av att vara sa maktlos). Hon kommer att fa manga ar av sitt liv borkastade pga hennes tuffa ungdomstid och daliga sjalvkansla. I basta fall. I varsta fall kan det ga hur illa som helst med sjalvskade beteende, anorexia och tom sjalvmord. Ni maste fa stopp pa mobbningen och fa henne i terapi! Tank att er pappa ar psykolog sjalv... :( Uttrycket om skomakarns barn passar verkligen in har!

Svar på tråden Hur hjälpa 12 årig lillasyster ur negativ spiral