• gbgumman

Någon matsnobb som har recept på en cremig valnötssås till pasta.

Kanske inte världens vanligaste rätt kanske men jag vill göra något kul tills minsambo kommer hem. Sökt på näter och de sidor som verkar bra är stängda

Om någon har ett recept skicka gärna till mig. Berätta gärna om ni har provat rätten någon gång.

• Svar på tråden Någon matsnobb som har recept på en cremig valnötssås till pasta.
  • KvastHilda

Jag TROR att jag har ett. Återkommer...

• KvastHilda

Pasta med valnötssås à la Leila

400g tortiglioni pasta
    50 g pinjenötter
    150 g valnötter
    1 klyfta vitlök
    2 msk ströbröd
    2 msk olivolja
    2 1/2 dl lättgrädde/mjölk
    flingsalt
    svartpeppar från kvarn
    50 g pecorinoost
    50 g valnötter (till servering)

Gör så här:
    Koka pastan al dente i välsaltat vatten. Rosta pinjenötterna i en torr panna. Mixa pinjenötter, valnötter, ströbröd, vitlök, olivolja, salt och peppar i en hushållsmixer. Koka upp grädden / mjölken och slå den över nötterna och mixa ihop. Blanda valnötsåsen med nykokt pasta och servera med pecorinoost. Garnera med krossade valnötter.

Tips!
    Med grädde får man ett lite krämigare resultat och eftersom fett är en smakförhöjare så blir det också lite smaskigare såklart. Jag brukar använda grädde med 5% fett. Det blir supergott och inte så fett heller!!

• gbgumman

Tusen tack... När sonen vaknar går vi och handla.

Vi gör som Tina. Skippar inte grädden helt

• KvastHilda

Jag har inte testat den själv, rapportera gärna! Det såg jättesmarrigt ut när hon gjorde den...

• gbgumman

undrar lite överstörbröd. Låter lite märkligt. Kanske ska testa att reda av den lite och skippa ströbrödet.

• Lusse

Det här brukar jag göra ibland. Supergod!

Värm 1 burk creme fraiche, smula ned en bit gorgonzola och rör tills det smält. Blanda i hackad vitlök och hackade valnötter. Salta och peppra.

Ät med grön bandpasta och sockerärter. Gärna färsk oregano på toppen.

• brokig

Pasta med rödkål och gorgonzola (Recept ur DN)
    Portioner: 2
    Tid: 30 minuter

Ingredienser:
    150-200 g tagliatelle eller spagetti
    1 liten lök
    200 g färsk rödkål, ca 1/2 liter
    100 g champinjoner
    1/2 grönsaksbuljongtärning
    1/2 dl vatten
    2-3 msk crème fraiche
    75 g gorgonzola
    salt och peppar
    6 valnötter eller 2 msk hackade kärnor

Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.

Hacka löken och strimla rödkålen fint, gärna med hjälp av osthyvel. Ta bort rotstock och de grövsta bitarna av bladnerverna. Hetta upp en stekpanna med lite olja i och fräs lök och rödkål så att den börjar mjukna. Skiva svampen och låt den steka med några minuter. Smula i den halva buljongtärningen och tillsätt vatten och crème fraiche. Låt sjuda på svag värme tills kålen känns mjuk. Lägg i bitar av gorgonzolaost och låt den smälta ner i rödkålsröran. Vrid några varv peppar över och smaka om det behövs mer sälta. Strö över de hackade valnötterna och servera tillsammans med den kokta, avrunna pastan.

Om man tycker gorgonzolan dominerar för mycket kan man ta halva mängden och öka på creme fraichen istället

Svar på tråden Någon matsnobb som har recept på en cremig valnötssås till pasta.