Kommer tampong kännas ok någonsin igen?
Fick mitt andra barn för 4,5 månader sedan, förlossningen slutade i akut kejsarsnitt. Jag har varit på efterkontroll och bm gjorde en undersökning, fanns inga tecken på framfall, tvärtom tyckte hon att det inte ens syntes att jag fött mitt äldsta barn vaginalt.
Mensen kom tillbaka för ett par månader sedan. Men att använda tampong är väldigt obehagligt numera! Efter någon timme känns det som att den ska trilla ut, det börjar skava osv!
Har ingen sån känsla annars, endast när jag har tampong som suttit i ett par timmar. Provar byta ofta men då tar det ont eftersom tampongen inte är så "glidig" om ni förstår vad jag menar, blir rädd jag ska dra ut hela underlivet då den suger fast ????
Har mycket kraftig mens och föredrar tampong framför bindor då jag inte alls gillar den här "störtfloden" som kommer ur en när man suttit ner och sedan reser sig upp osv... Har länge funderat på menskopp men är orolig över att det ska vara samma som tampong - att den liksom "faller ner" och inte sitter ordentligt ? Och vilken storlek ska man ta ? Det är ju rena djungeln!!
Jag frågade specifikt om framfall hos mvc, jag var orolig för detta. BM var väldigt noggrann och kollade allting därnere och det fanns inte tecken alls på framfall enligt henne.
Med äldsta barnet kom inte mensen tillbaka förräns efter 8 månader och jag använde ju inget skydd förräns dess. Är det bara så att det gått för kort tid efter förlossningen och därför som tampong fortfarande känns lite obehagligt? Men ska det spela någon roll, jag förlöstes ju med kejsarsnitt..?