• HugoochVilma

Studieresultat - CSN

Jag har inte tillräckliga studieresultat (har sammanlagt endast klarat 70%, 41 poäng av 60), och har pratat med CSN angående detta och hon rekommenderade mig att skriva ett personligt brev. Jag har en mamma som är/har varit djupt deprimerad och detta har påverkad mig och mina studier. Har ju inget direkt intyg på att det har påverkat mig, men mamma har ju läkarintyg.

Vad har ni andra för erfarenheter kring detta? Hur "snälla" brukar CSN vara?

• Svar på tråden Studieresultat - CSN
  • Karra1

De brukar vara förstående är det intryck jag fått. Läkarintyg är alltid bra

• Bubi

CSn brukar ha förståelse, har du behövt tagit hand om din mamma ska man kunna få det som en godkänd ursäkt. Det är ju likadant o det blir vård av barn eller liknande. Hoppas din mamma mår bättre å att du får hjälp å stöd av CSN

• KAH

Jag har skrivit ett personligt brev till CSN och dom var väldigt förstående. Jag pluggade, pendlade och var gravid den terminen och hade iofs intyg från MVC men ändå...
    Om inte annat kan ju du prata med en kurator till exempel och berätta om din situation med din mamma, så kan ju han eller hon skriva ett intyg att det finns personliga skäl till att du inte orkat med skolan.
    Har du dessutom klarat poäng innan, så visar ju det att du är en ambitiös person. Lycka till med allt!

• StarSpangled

Hejsan...eftersom jag är i ungefär samma sits undrar jag hur det gått för dig.

• HugoochVilma

Vet inte hur det har gått.... Inget svar än! Skrev iallafall ett personligt brev och ansökan kom in till CSN den 2/2 så vi får se.
    StarSprangled: Har du skickat in ett brev du med? Hur går det för dig?

• vackrastarflow

Jag skrev personligt brev efter min mor fått en slags hjärnblödning (mycket mild men ändå), behövde varken läkarintyg eller något. Däremot tog det rätt lång tid innan de accepterade. Ringde in och lyckades nog få prata med en tjej lite "högre upp" och hon godkände det där och då. Superbra bemötande. Jag är nog en av de få som inte har mycket illa att säga om CSN.

• HugoochVilma

vackrastarflow: Skönt att höra! Kollade mina personliga sidor på CSN och nu står det "Ansökan kommer att behandlas i samrådsgrupp.".
    Hur lång tid tog det innan du ringde upp och fick det godkänt?

Tråkigt med din mamma förresten, hoppas att hon är bättre idag!

• vackrastarflow

hmm låt se vad jag minns... jag tror de sa till mig att de har samrådsmöte varje fredag, där de tar upp sådana situationer. så om du inte hört av dem förrän nu på fredag så kan du ju ringa och höra hur läget är. med tanke på att ny termin har börjat nu så har de mycket att göra. jag tror jag fick mitt retroaktivt efter två månader (eller en månad ska jag kanske säga fick den missade månadens och den aktuella månadens lån på samma gång), så det tog ett tag för mig, men då fick jag ju 15 000 när alla andra precis använt upp de pengarna, så jag levde livet ett tag haha.

lycka till!

• vackrastarflow

och tack för orden om min mor. hon mår bara bra nu. tyvärr fick de aldrig riktigt reda på vad det verkligen var (för det var ingen "riktig" blödning). ja allt var väldigt krångligt och förvirrat ett tag... fixade inte studierna samtidigt. men allt är bra nu och jag pluggar och mamma trivs med sitt pensionärsliv

• HugoochVilma

YES YES YES!!!!!!! Nu när jag gick in på mina sidor så stod det "lämna studieförsäkran"! Och det innebär ju att de har godkänt min ansökan (eller hur!?)!!!!!!!!!!!! Nu ska jag inte sabba denna termin, utan det är plugga till tusen som gäller. Första tentan nästa vecka.

Jag är såååååå glad !!

• vackrastarflow

lycka till med plugget!

Svar på tråden Studieresultat - CSN