• Anonym (UVI)

Urinvägsinfektion som vägrar försvinna!

Nu har jag sen två månader tillbaka gjort 3 urinodlingar och ätit två kurer med selexid tror jag det heter. Sista odlingen togs förra veckan och den visade på bakterier även den. Varför går det inte över??? Är det vanligt? Läkarna säger bara "jadu" ungefär.. Jag ammar så det verkar som att detta är den enda medicin de kan ge också. Jag blev snittad om det nu har betydelse. Nån som vet något?

• Svar på tråden Urinvägsinfektion som vägrar försvinna!
  • Ann Cistrus

Hör med dem om det kanske finns någon annan sorts antibiotika som tar den sortens bakterier du har i urinen. Om det finns det får du kanske överväga att sluta amma? Iaf under behandlingen. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (UVI)

Jag har heller inte fått helt klart besked ifall man måste ta antibiotika. Först skulle jag nämligen inte få det, utan jag skulle dricka citron och tranbär. Men sen ringde läkaren och hade ångrat sig. Vad händer om man inte gör det? Ja jag får kanske sluta amma, men det är synd när det både finns mjölk och bebisen vill amma (är  bara 2,5 mån).

• Ann Cistrus

Du kan kanske pumpa ur och slänga under tiden du eventuellt får antibiotika så stannar inte produktionen av och du kan fortsätta amma när kuren är över?

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (UVI)

Ja jag får rädgöra m läkaren.

• Mineralvatten
    Anonym (UVI) skrev 2013-08-20 09:49:13 följande:
    Nu har jag sen två månader tillbaka gjort 3 urinodlingar och ätit två kurer med selexid tror jag det heter. Sista odlingen togs förra veckan och den visade på bakterier även den. Varför går det inte över??? Är det vanligt? Läkarna säger bara "jadu" ungefär.. Jag ammar så det verkar som att detta är den enda medicin de kan ge också. Jag blev snittad om det nu har betydelse. Nån som vet något?
    förlåt för mitt tips nu:
    Men kan du ge ersättning en tid och ta en annan medicin?, eftersom denna inte verkar fungera på dig. jag har förstått att det kan vara känsligt, men det kanske är det bästa för dig just nu, och barnet dör ju inte av att gå på ersättning någon vecka..?.
  • Anonym (ssk)
    Mineralvatten skrev 2013-08-20 10:58:44 följande:
    förlåt för mitt tips nu:

Men kan du ge ersättning en tid och ta en annan medicin?, eftersom denna inte verkar fungera på dig. jag har förstått att det kan vara känsligt, men det kanske är det bästa för dig just nu, och barnet dör ju inte av att gå på ersättning någon vecka..?.

Visst barnet dör inte av att få ersättning någon/några veckor men barnet kan förlora sin sugningsförmåga och då kan inte ts fortsätta amma efter antibiotikakuren.
  • Mineralvatten
    Anonym (ssk) skrev 2013-08-20 14:35:02 följande:

Visst barnet dör inte av att få ersättning någon/några veckor men barnet kan förlora sin sugningsförmåga och då kan inte ts fortsätta amma efter antibiotikakuren.
    det är sant, men en obehandlad UVI är nog värre än det.
  • Anonym (UVI)

Läkaren kunde inte hitta provsvaren och hade inget svar på varför jag inte blir av med det. Hon ringde sen upp och pratade in meddelande. Var otydligt o jag fattade inte. Tyckte hon sa att det var 60 bakterier o att jag återigen får selexid??!! Får ringa imorrn för förtydligande...

• Anonym (UVI)

Läkaren jobbade tydligen sista dagen och ingen hittar provsvaret. Helt otroligt! Fick vänta en vecka på att få prata med den ssom egentligen är min husläkare och nu fick jag ta en ny odling.. för fjärde gången. Känner ju att det är kvar o hoppas det blir rätt medicin nu för det verkar ju inte läka av sig självt!

• FLmedlem

Hej,

Har också ätit selexid och symptom försvann inte med en gång efter avslutad kur, med tids nog som tur var.

Då jag haft urinvägsinfektion ett par gånger så delar jag med mig av mina tips som hjälp mig.

- Drick mycket och kissa ofta! Och då menar jag mycket och ofta, försöker få i mig en halvliter vätska i timmen och kissa en gång i timmen, kan låta jobbigt men hjälper verkligen. Jag brukar dricka vatten med pressad citron och citronskivor i, har alltid en kanna stående i kylen och fyller på en 50cl flaska varje timme.

- Tranbär, D-mannos och Citron. Som jag tidigare skrev dricker jag citronvatten i mängder och ett annat husmorstips jag tycker hjälper är tranbär. Jag köper inte tranbärsjuice då det ofta innehåller massa socker utan använder mig av apotekets Tranbärsbrus, dom går under kosttillskott och kostar ca 75:-, billigare i längden än att köpa flera liter juice. Jag tar även kaplsar (2 om dagen, eller innan jag går och lägger mig) som innehåller tranbärsaxtrakt och D-mannos, jag har köpt mina på en hälsokostbutik och märket är Solaray, och det står  CranActin® & Mannose på burken.  D-Mannose är ett fruktsocker som utvinns från bland annat björk. Det tas inte upp utav kroppen utan går rakt ner i urinvägen. De flesta UVIer orsakas av e.coli-bakterier och D-Mannose fungerar som en magnet för e.coli-bakterier, så om det är dessa som orsakar UVIn samlar D-Mannose helt enkelt upp e.coli-bakterierna och tar med sig dom ut ur kroppen via urinen.

Detta har hjälpt mig oerhört så kan vara ett tips för er andra som kämpar med UVI

Svar på tråden Urinvägsinfektion som vägrar försvinna!