• illustratören

Sonen skallar saker

Sonen är 1 år och 8 månader och har sedan några månader tillbaka gått och skallat saker (väggen, dörrar, bord) när han blir arg eller är trött. Jag läste lite på en föräldragrupp jag är med i på fb om att nästan alla föräldrar upplever detta och att det bara är att låta dem hålla på, deras barn slutade när de fick ont.
    Men det gör inte vår son!? Han bara skallar hårdare och hårdare, så vi får tillslut dra undan honom så att han inte skadar sig ordentligt... Någon som varit med om detta och har några råd? Vi ska ta upp det med BVC nästa vecka.

• Svar på tråden Sonen skallar saker
  • Natulcien

Varför skulle man låta barnet "hålla på"? Det var oerhört korkat sagt av föräldragruppen, tycker jag.

Vår son dunkade också huvudet i golvet (dock inte väggar) i den åldern.
    Men vi lät honom inte "hålla på". Självklart tog vi upp honom i famnen och höll om honom. Han gjorde ju så p.g.a. frustration, och behövde hjälp med att bryta det tillståndet.

Vi försökte förekomma honom. När vi såg att han blev frustrerad så såg vi till att ta upp honom i famnen eller distrahera honom innan han hann dunka pannan i golvet. Och om han redan hade hunnit så långt, så tog vi upp honom och höll om honom.
    Han slutade med beteendet efter ett tag.

• illustratören
    Natulcien skrev 2013-08-20 11:05:34 följande:
    Varför skulle man låta barnet "hålla på"? Det var oerhört korkat sagt av föräldragruppen, tycker jag.

Vår son dunkade också huvudet i golvet (dock inte väggar) i den åldern.
    Men vi lät honom inte "hålla på". Självklart tog vi upp honom i famnen och höll om honom. Han gjorde ju så p.g.a. frustration, och behövde hjälp med att bryta det tillståndet.

Vi försökte förekomma honom. När vi såg att han blev frustrerad så såg vi till att ta upp honom i famnen eller distrahera honom innan han hann dunka pannan i golvet. Och om han redan hade hunnit så långt, så tog vi upp honom och höll om honom.
    Han slutade med beteendet efter ett tag.
    De alla hade gjort så eftersom att deras barn slutade när de lärde sig att det gjorde ont påstår dem. Självfallet har vi inte låtit honom göra så dock.
    Vi har försökt att plocka upp honom och hålla om honom, men det funkar bara ibland, ibland blir han bara argare av det och försöker skalla oss.
    Oftast börjar han skalla när det är något han inte kan göra tex:

Imorrse smällde han i en skåplucka i köket så jag gick fram till honom och sa att han inte fick göra så, han gjorde det igen så jag lyfte undan honom och lät honom inte öppna skåpet igen. DIREKT så började han gråta och skalla ett annat skåp.. Vilket han gjorde så hårt att han började gråta, hans pappa lyfte upp honom och kramades och myste och efter mycket om och men blev han lugnare.

Detta exempel var iofs ganska extremt, det absolut vanligaste är att han försöker öppna tex toadörren ifall någon av oss andra i familjen är där, men toadörren är rätt trög och svåröppnad så då börjar han skalla..
  • Natulcien
    illustratören skrev 2013-08-20 11:14:09 följande:
    De alla hade gjort så eftersom att deras barn slutade när de lärde sig att det gjorde ont påstår dem. Självfallet har vi inte låtit honom göra så dock.
    Vi har försökt att plocka upp honom och hålla om honom, men det funkar bara ibland, ibland blir han bara argare av det och försöker skalla oss.
    Oftast börjar han skalla när det är något han inte kan göra tex:

Imorrse smällde han i en skåplucka i köket så jag gick fram till honom och sa att han inte fick göra så, han gjorde det igen så jag lyfte undan honom och lät honom inte öppna skåpet igen. DIREKT så började han gråta och skalla ett annat skåp.. Vilket han gjorde så hårt att han började gråta, hans pappa lyfte upp honom och kramades och myste och efter mycket om och men blev han lugnare.

Detta exempel var iofs ganska extremt, det absolut vanligaste är att han försöker öppna tex toadörren ifall någon av oss andra i familjen är där, men toadörren är rätt trög och svåröppnad så då börjar han skalla..
    För oss fungerade det, i alla fall, att antingen distrahera med något annat eller att lyfta upp honom och hålla om honom.

Att barnet ska "lära sig att det gör ont" är ju lite tokigt tänkt eftersom det inte handlar om huruvida det gör ont eller inte, utan om ren frustration, en impuls som barnet inte kan styra.

I fallet med skåpluckan så tycker jag att det bästa är att lyfta bort barnet, så som du gjorde, och sen försöka avleda med något annat.
  • FemmeM

Vad tror ni anledningen till att era barn gör så? Gör illa sig själv, menar jag?
    Har en liten kille som blir 2 i oktober som också kan slå huvudet i saker eller så slår han sig själv i huvudet med händerna när han blir riktigt arg/frustrerad.
    Han kan också göra andra illa, sina syskon t ex (8 och 6 år) om de inte gör som han vill. Drar i håret eller slår. Vi gör vårt bästa för att han ska lära sig att det är fel men jag undrar varför han gör så? Ingen av de andra har slagit sig själv, och väldigt sällan varandra, när de var mindre.

Svar på tråden Sonen skallar saker