• Anonym (Ledsen sambo)

Jag trvis inte i mitt hem..

Jag har för ca 6 månader sedan blivit sambo med min pojkvän som jag älskar väldigt mycket. Jag bodde innan hemma hos min mamma så jag flyttade in hos honom. Nu till problemet. Jag har så svårt att se detta som mitt egna hem. Det jag har lyckats åstadkomma är en ny soffa och tavlor i sovrummet. Jag känner mig som en gäst här. Jag har ingen plats för mina kläder och skor. Det finns ingen struktur alls för förvaring m.m t.ex. inget skåp att lägga in handdukar och  lakan. Vi tvättar dem vid behov och hänger upp sen ligger resten i tvättkorgen.
    Det ligger högar med kläder överallt. Och det är allmänt stökig hela tiden, till och med efter städning. Jag är ingen pedant person utan rätt slarvig, men jag gillar att faktiskt ha det städat och snyggt och att allt har en egen plats så man kan hitta allt och veta vart man ska lägga sakerna. Jag har försiktigt kommit med förslag på små ändringar man kan göra, men det får bara halvdanna svar och inget genomförs.
    Jag har själv inte råd att skaffa oss en ny lägenhet och har inte råd med renoveringar eller ens nya möbler. Vad kan jag göra för att trivas, jag har försökt få detta att kännas som mitt hem, men hur mycket jag än försöker så går det inte. Jag känner mig bara som en tillfälligt inneboende.:(
    Nån som har nåt tips? 

• Svar på tråden Jag trvis inte i mitt hem..
  • Birgitta2

Nu vet jag inte hur stort ni har det. Men garderober med plats för linne finns ju att köpa på IKEA. Likaså en rejäl byrå. Det behöver inte kosta så mycket men kan betyda enormt mycket för att kunna hänga och lägga undan saker. I värsta fall får man skaffa IKEA-kort. Men något så självklart att du skall kunna lägga undan rena handdukar och hänga undan kläder... det måste ni bara fixa. Kolla annars på blocket.se

• Anonym (Ledsen sambo)
    Birgitta2 skrev 2013-08-20 14:44:34 följande:
    Nu vet jag inte hur stort ni har det. Men garderober med plats för linne finns ju att köpa på IKEA. Likaså en rejäl byrå. Det behöver inte kosta så mycket men kan betyda enormt mycket för att kunna hänga och lägga undan saker. I värsta fall får man skaffa IKEA-kort. Men något så självklart att du skall kunna lägga undan rena handdukar och hänga undan kläder... det måste ni bara fixa. Kolla annars på blocket.se
    Har påpekat detta för honom många, många gånger. Lägenheten är på 45 kvadratmeter och det finns en yta i sovrummet som är anpassat för garderober, en där har han ett skrivbord med dator och sånt och han vet inte om jag ska använda den eller inte... Själv skulle jag bara vilja kasta skiten åt skogen.
  • Anonym (Ledsen sambo)
    Anonym (Ledsen sambo) skrev 2013-08-20 14:48:08 följande:
    Har påpekat detta för honom många, många gånger. Lägenheten är på 45 kvadratmeter och det finns en yta i sovrummet som är anpassat för garderober, en där har han ett skrivbord med dator och sånt och han vet inte om jag ska använda den eller inte... Själv skulle jag bara vilja kasta skiten åt skogen.
    Om HAN ska använda den eller inte!
  • Anonym (Ledsen sambo)

Det är inte bara förvaringen som är problemet det är det att det inte känns som mitt hem! Inga möbler känns som mina (förutom soffan). Jag känner mig som en inkastad inneboende. Och han är inte så öppen för att skaffa ny inredning då han är fäst vid den han har.

• Anonym (darcy)
    Anonym (Ledsen sambo) skrev 2013-08-20 15:13:34 följande:
    Det är inte bara förvaringen som är problemet det är det att det inte känns som mitt hem! Inga möbler känns som mina (förutom soffan). Jag känner mig som en inkastad inneboende. Och han är inte så öppen för att skaffa ny inredning då han är fäst vid den han har.

Det där är ett problem som kan uppstå när man just flyttar in hos någon istället för att gemensamt flytta till ett nytt ställe. Har vänner som var med om samma sak. Jätte knepigt, har väl inget råd egentligen förutom att prata med din sambo om hur du känner. Han vill väl såklart inte att du ska känna så.
  • Anonym (J)

Försök bajsa med öppen dörr så kommer ni komma närmre varandra. Det hjälpte när jag och min sambo hade relationsproblem. Nu är vi gifta. Kram

• Anonym (Ledsen sambo)
    Anonym (J) skrev 2013-08-20 15:48:46 följande:
    Försök bajsa med öppen dörr så kommer ni komma närmre varandra. Det hjälpte när jag och min sambo hade relationsproblem. Nu är vi gifta. Kram
    Hahaha tack för tipset, men närheten till min sambo är fantastiskt, jag tror inte min trivsel i lägenheten hänger på att gå på toaetten med öppen dörr ^^
  • AsterA

Jag kan känna igen det där fast från motsatt sida. Maken flyttade in till mig och kände sig ganska länge inte hemma. Du måste verkligen prata med din sambo och få honom att förstå att du inte trivs i ert hem. Du måste ju få sätta din prägel också på lägenheten. Det låter som att ni dels är i behov av smarta och billiga lösningar för förvaring men att kanske även en del dekoration kan behöva bytas ut för att den rätta känslan ska infinna sig. Jag hade svårt att släppa in maken för jag gillar inredning och ville ha det på mitt sätt, men fick inse till slut att han också behövde känna sig hemma så vi fick diskutera oss fram till lösningar som fungerade för båda.

• SupersurasunkSara

Ofta kan det bästa vara att man skaffar ny lgh tillsammans, men ibland går det inte eller så vill man inte. Då kan man skaffa nya möbler ihop, iaf byta ut en hel del.

Problem uppstår dock när man har ett ojämt förhållande vad gäller ekonomi, den ena har pengarna, men inte lust, den andra har lust men inte pengarna...

Ni måste göra en plan. För det första, ni måste ha plats till förvaring båda två, så enkelt är det. 'Under-sängen-lådor' hade de nyss rea på hos Rusta tex, i de kan man förvara lakan och sånt som man inte behöver ta fram varje dag. Eller så ser men till att tvätta ofta så man har ett påslakanset på gång och det andra ska tvättas och så tvättar man och hänger upp det smutsiga setet dagen innan man ska byta.

Andra gardiner, dukar, pynt och annat kan också göra underverk för trivseln. Kanske har du något från ditt föräldrahem som du kan använda?

Man kan också gå till Mc´Donalds och fråga efter pommes frites kartonger, de har bra stl och pommesen ligger i plastpåsar (om det inte är ändrat nu) så de är rena. Dessa kan man klä med presentpapper, tapeter, tyg...  Samma sak med skokartonger, har man tur kan man få stövelkartonger som är lite större. Många skoaffärer ska ändå bara kasta och är glada att bli av med dem. Gratis tapeter kan man få om man har tur hos en färgaffär som ska göra sig av med sina gamla tapetböcker.

Sätt upp hyllor ovanför dörrarna, där får det plats massor av sånt man inte behöver varje dag. Här kan man ha Mc´D kartongerna tex.         

Kolla på blocket, eller andra sidor för att hitta billigare saker, ibland kan man hitta superfina saker på: www.bortskankes.se Titta också på facebook, de flesta städer har någon köp/byt/sälj sida. Bor man i närheten av Bromma, Årsta, Stjärnhov eller Malmö kan man hitta saker här: www.refurn.se

Bakom dörrarna kan man ofta få plats med krokar eller smala hyllor, man får upp mer än man tror även på smala ytor.

Har du en ritning på lgh kan jag möblera den för att få plats med så mycket som möjligt, men först och fråmst måste du få din sambo med på tåget eller att han ger dig fria tyglar att inom ramen för er budget få göra om.

• Anonym (Tips)

Om du köper mindre men mer saker som är din stil och det behöver inte vara allt på en gång. Muggar el annat nytt till köket, gardin, duschdraperi, kuddar, filt, matta, lampa, tavla/plansh, spegel, skohylla, annan hylla. Nått av hans kan kanske vara i ett förråd tills ni flyttar större. Och kläderna bör ni väl dela på det som finns med det ni använder oftast. Hänga undan säsongsplagg som inte är rätt. Förvara under sängen som någon skrev. Gör sängen till din med påslakan, prydnadskuddar och filtar.

• Anonym (.)

Om han skulle veta exakt hur du mår av den här situationen - tror du fortfarande att han skulle vara ovillig att anstränga sig lite för din skull? Det är väl självklart att du ska ha förvaring till dina kläder om du ska bo där! Det behöver inte alls bli särskilt dyrt om ni köper det på IKEA eller second hand.

Prata med honom och berätta det du har skrivit i trådstarten och ge honom inget utrymme att bara vifta bort det. Säg som det är - om han bryr sig om hur du mår så tar han det här på allvar.

• Anonym (Ledsen sambo)

Tack för jätte fina och bra tips! Jag har pratat med honom om detta och självklart vart han ledsen över att jag inte trivdes så bra. Hon föreslog att börja kolla på lite nya lägenheter. Har fått igenom att skaffa en garderob till sovrummet. Dock tror jag inte den kommer komma dit på 50 år då min sambo tyvärr har svårt att genomföra planer och idéer!
    Fast i nulägen känns det inte som att jag kommer trivas i denna lägenhet hur mycket jag än inreder. Han skaffade den med sin f.d och jag ser bara spår av henne överallt vilket inte direkt hjälper min trivsel.
    Men jag ska försöka få det att fungera och försöka sätta min prägel här.   

• Anonym (-.-)

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Flyttade in hos min sambo för ungefär 2 år sen och jag känner mig fortfarande inte hemma här. Vi bor i en liten 2:a (48 kvm) med knappt några förvaringsmöjligheter. Det enda som är "mitt" i den här lägenheten är min dator, mitt datorbord och min datorstol.
    Han vet om att jag vill flytta och jag har sagt  från dag ett att vi borde titta på en ny gemensam bostad. Vet inte om han fullt ut förstår min frustration över situationen :/

• SupersurasunkSara

Anonym (Ledsen sambo) skrev 2013-08-22 09:19:00 följande:
    Tack för jätte fina och bra tips! Jag har pratat med honom om detta och självklart vart han ledsen över att jag inte trivdes så bra. Hon föreslog att börja kolla på lite nya lägenheter. Har fått igenom att skaffa en garderob till sovrummet. Dock tror jag inte den kommer komma dit på 50 år då min sambo tyvärr har svårt att genomföra planer och idéer!
    Fast i nulägen känns det inte som att jag kommer trivas i denna lägenhet hur mycket jag än inreder. Han skaffade den med sin f.d och jag ser bara spår av henne överallt vilket inte direkt hjälper min trivsel.
    Men jag ska försöka få det att fungera och försöka sätta min prägel här.   

Börja kolla ni då Föreslå olika lgh som ni tycker verkar vara bra, ta reda på vilka hyresvärdar som finns, även privata (brukar stå på kommunens hemsida och så kan man kika in i portarna där man kan tänka sig bo) kolla bytesannonser etc

• Anonym (lycka till)

han måste förstå att han inte är själv längre och måste dela ytan med dig! hjälps åt att rensa, köp byråer/garderober.
    möblera om hjälpte mig att bli mer hemma i hans lägenhet :) sakta med säkert fylld vi upp med saker jag/vi köpt och jag tog med mig mer möblemang som var från mig :)

• Anonym (Ledsen sambo)

Det är ganska svårt att köpa nya saker då allt finns och lite till. Det är för mycket saker överallt och jag går under snart för det känns som att man bor i ett konstant kaos! Jag har försökt rensa, men med mycket lite hjälp från honom så det blir svårt för mig att veta vad som kan kastas eller inte..

• SupersurasunkSara
    Anonym (Ledsen sambo) skrev 2013-08-22 10:50:55 följande:
    Det är ganska svårt att köpa nya saker då allt finns och lite till. Det är för mycket saker överallt och jag går under snart för det känns som att man bor i ett konstant kaos! Jag har försökt rensa, men med mycket lite hjälp från honom så det blir svårt för mig att veta vad som kan kastas eller inte..

Tja, vill han itne hjälpa till får han kanske finna sig i att vissa saker han velat ha kvar försvinner? Sälj på loppis/facebook eller skänk bort.
Svar på tråden Jag trvis inte i mitt hem..