• Anonym (Ont)

    Ha sex efter förlossning, går inte :(

    Hur bär ni andra er åt när ni ska koma igång med sexlivet igen efter en vaginal förlossning?!
    Vår bebis är drygt 5 mån nu och vi lyckas verkligen inte, det gör så ont! Hade en lätt förlossning, sprack lite grann...

    Det är så frustrerande, är jag ensam om detta!?

  • Svar på tråden Ha sex efter förlossning, går inte :(
  • Anonym (nej)

    Nej det är vanligt, Har du fortfarande ont efter 1 år så bör du gå till gynekolog och se om de kan göra nåt åt det, vilket inte alltid går tyvärr. Många som får leva med mer eller mindre smärta vid samlag efter en vaginal förlossning.

  • Anonym (Ont)
    Anonym (nej) skrev 2013-08-20 15:05:10 följande:
    Nej det är vanligt, Har du fortfarande ont efter 1 år så bör du gå till gynekolog och se om de kan göra nåt åt det, vilket inte alltid går tyvärr. Många som får leva med mer eller mindre smärta vid samlag efter en vaginal förlossning.
    Är det sant!? Vad ledsen jag blir! :( Sexet är ju en viktig del i förhållandet...
  • Anonym (nej)
    Anonym (Ont) skrev 2013-08-20 15:09:27 följande:
    Är det sant!? Vad ledsen jag blir! :( Sexet är ju en viktig del i förhållandet...

    Ja det är tyvärr sant. Finns flera vetenskapliga rapporter att läsa om detta. Det man kan göra är att köpa bedövande salva på apoteket och/eller ta 1-2 Alvedon innan samlag. Vet en del som löst sexet på detta sätt.
  • Anonym (glidmedel?)

    Kan det vara för torrt? På vilket sätt gör det ont?

  • Baktakt

    Det var så för mig tills jag hade slutat amma. Kroppen hamnar som i klimakteriet och slemhinnorna blir väldigt sköra. Jag fick tips om en kräm på apoteket som kunde hjälpa, men det var bara kladdigt och jäkligt. (Man skulle spruta upp den vid sänggående varje kväll). Såg sen att det fanns vagitorier, men först när allt var normalt igen. Lila förpackning iaf och jag har sett dem på flera olika apotek.

    Med lite "vanligt" extraglid blir det annars betydligt bättre. För mig tog det tills barnet var 7 månader innan det kändes som det skulle och sedan ytterligare ett år innan vi fått kläm på sexlivet, för vi var så förbenat trötta jämt. Ju bättre barnet sov, desto bättre chans att orka sexa

    Det ordnar sig med lite tålamod Kram!

  • helene 355

    skulle rekommendera dig att gå till bm eller någon och be dem kolla upp på en gång och inte vänta ett år så de bara inte är felsytt eller så.

  • Anonym (Ont)
    Anonym (glidmedel?) skrev 2013-08-20 15:13:43 följande:
    Kan det vara för torrt? På vilket sätt gör det ont?
    Ja, det kan vara så. Jag vet med mig att jag blir spänd när han ska röra vid mig, för att jag är så rädd att det ska göra ont. Och torrt är det väl egentligen också eftersom att jag inte kan slappna av och njuta. Vi har använt en olja, inte glidmedel, men det gör lika ont för det.
    Svårt att förklara smärtan men det är en svidande smärta inuti liksom...
  • Anonym (###)

    Vårat sexliv har varit igång fort efter båda förlossningarna, men just penetrerande samlag har fått vänta lite. Börja med att utforska varandra på andra sätt och låt lusten vakna ordentligt. Amning kan ställa till det ganska mycket både för slemhinnor och sexlust, då amningshormonerna för en del motverkar sexlusten. Använd riktigt glidmedel, vatten eller silikonbaserat, om ni vill börja prova penetration, inte olja (det stör slemhinnorna och torkar snabbare).


    Anonym (nej) skrev 2013-08-20 15:05:10 följande:
    Nej det är vanligt, Har du fortfarande ont efter 1 år så bör du gå till gynekolog och se om de kan göra nåt åt det, vilket inte alltid går tyvärr. Många som får leva med mer eller mindre smärta vid samlag efter en vaginal förlossning.
    Hon ska absolut inte vänta ett år om hon har bestående smärta i slidan! Om det är stram ärrvävnad så behövs hjälp snabbare än så, även om det ibland är skamligt svårt att få den hjälpen. Det finns massor att göra för att förhindra bestående smärta.

     
  • Anonym (nej)
    Anonym (###) skrev 2013-08-20 15:34:34 följande:
    Vårat sexliv har varit igång fort efter båda förlossningarna, men just penetrerande samlag har fått vänta lite. Börja med att utforska varandra på andra sätt och låt lusten vakna ordentligt. Amning kan ställa till det ganska mycket både för slemhinnor och sexlust, då amningshormonerna för en del motverkar sexlusten. Använd riktigt glidmedel, vatten eller silikonbaserat, om ni vill börja prova penetration, inte olja (det stör slemhinnorna och torkar snabbare).

    Hon ska absolut inte vänta ett år om hon har bestående smärta i slidan! Om det är stram ärrvävnad så behövs hjälp snabbare än så, även om det ibland är skamligt svårt att få den hjälpen. Det finns massor att göra för att förhindra bestående smärta.

     
    Du har rätt, man kanske bör söka hjälp tidigare än 1 år, men oftast så får man inte hjälp innan det gått 1 år. Men söka hjälp kan man ju alltid prova göra, men man får oftast svaret att man ska vänta tills det gått 1 år och om man fortfarande har smärta då så kanske dem gör något åt det.
  • Anonym (###)
    Anonym (nej) skrev 2013-08-20 15:40:42 följande:
    Du har rätt, man kanske bör söka hjälp tidigare än 1 år, men oftast så får man inte hjälp innan det gått 1 år. Men söka hjälp kan man ju alltid prova göra, men man får oftast svaret att man ska vänta tills det gått 1 år och om man fortfarande har smärta då så kanske dem gör något åt det.
    Ja det är tyvärr sjukt svårt att få rätt hjälp med förlossningsskador och man måste stå på sig, vilket är för jävligt. Därför är det viktigt att kvinnor vet att de inte bör vänta, annars blir det ingen förändring heller om alla bara accepterar att vänta. 

    Sen beror det mycket på vilken typ av smärta det handlar om också eftersom behandlingarna är väldigt olika beroende på om det är stram ärrvävnad (ovanligt och upptäcks inte lika snabbt samt är mer svårbehandlat), eller torra slemhinnor, obalans, psykisk anspänning osv, vilket är vanligare. 
Svar på tråden Ha sex efter förlossning, går inte :(