• Vicc

Varmt vatten i termos?

Hej!

Undrar lite angående detta med flaskmatning.. Är det fel att koka upp vatten som sedan får svalna till 37-40 grader  och efter det hälla det i termos, för att sedan när det är dags för mat bara hälla vattnet i flaskan och sedan i med pulvret?

Verkar som om de flesta uppbevarar vattnet i kylskåpet för att sedan värma i micron.. Men då kan man väl lika gärna ha rätt temperatur i termosen med en gång?...  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 19:26
    Bor i Norge och de sa på helsestasjon att vi skulle koka vattnet så då gör jag det. Går ju fort i vattenkokaren så..

Men tycker att det är smidigt att ha rätt temperatur i termosen direkt och så är man alltid redo om man plötsligt ska ut =)

Men eftersom det inte verkar så vanligt att ha vattnet i termosen under dagarna så tänkte jag kanske att det var fel/farligt att göra så.. Men det är det alltså inte?

Började bara fundera lite när jag läste hur alla andra gör..

• Svar på tråden Varmt vatten i termos?
  • FruSen

Jag har aldrig orkat hålla på med termosar, det går ju på några sekunder att värma i micron. 

• Vivan82

Har också funderat på varför många kokar vattnet till ersättningen för att i nästa stund mata barnet med barnmat och i samband med detta ge kravatten i pipmugg.

• Vicc
    Sorry, blev lite fel =) Är inte så ofta på forum, så råkade skriva tilläggskommentar istället för att svara..hihi..

Bor i Norge och de sa på helsestasjon att vi skulle koka vattnet så då gör jag det. Går ju fort i vattenkokaren så..

Men tycker att det är smidigt att ha rätt temperatur i termosen direkt och så är man alltid redo om man plötsligt ska ut =)

Men eftersom det inte verkar så vanligt att ha vattnet i termosen under dagarna så tänkte jag kanske att det var fel/farligt att göra så.. Men det är det alltså inte?

Började bara fundera lite när jag läste hur alla andra gör.
  • gotaland

Gör i ordning ersättning o sen värm i micron ( om det nu inte är nåt spec med vattnet). Nu blir jag säkert sågad av flertalet besserwissrar men jag gjorde i ordning ersättning i flaskor på kvällen o sen värmde jag när han vaknade på natten i micron, ställde bara in en flaska för att jag inte , hör o häpna...., orkade stå o blanda o greja mitt i natten utan fort skulle det gå så han somnade om snabbt o jag också. Fy va egoistisk jag va va?...:)

• Utvandraren

Fungerar utmärkt. Det gjorde jag. Kom bara ihåg att tvätta inuti termosen ofta så att ingen hinna hinner bildas.

• alynda

Visan82: om det finns risk f små mängder bakterier i vattnet kokar man upp det eftersom näringen i pulvret göder dem så att de kan föröka sig. Då handlar det om så små mängder ev bakterier och av en art att de är ofarliga i dricksvattenform.

• Vivan82
    alynda skrev 2013-08-20 20:36:23 följande:

Visan82: om det finns risk f små mängder bakterier i vattnet kokar man upp det eftersom näringen i pulvret göder dem så att de kan föröka sig. Då handlar det om så små mängder ev bakterier och av en art att de är ofarliga i dricksvattenform.

Ah, då kanske jag borde ha kokat vattnet. Lite sent nu bara då den tiden är förbi, tur att mina två barn mår bra ändå.
  • Vivan82
    Vivan82 skrev 2013-08-20 21:29:46 följande:
    Ah, då kanske jag borde ha kokat vattnet. Lite sent nu bara då den tiden är förbi, tur att mina två barn mår bra ändå.
    Fast jag gav alltid ersättningen direkt och lät den aldrig stå. Åt barnen den inte inom fem minuter gjorde jag ny.
  • FruSen

Är vi ute på språng tar jag med tetra. Smidigare finns ju inte, mina är dessutom så okräsna att dom äter den utan att man behöver värma
    Perfekt om man är ute på stan eller i nån park eller så och det inte finns möjlighet att värma 

• tuschpenna

Jag har aldrig kokat vatten till ersättning, jag har inte kokat nappar och jag har inte kokat brösten.

• alynda
    Vivan82 skrev 2013-08-20 21:33:29 följande:
    Fast jag gav alltid ersättningen direkt och lät den aldrig stå. Åt barnen den inte inom fem minuter gjorde jag ny.

Det är ju ovanligt att man har problem med bakterier i vattnet alls i Sverige om man inte har egen brunn och som du säger så spelar ju tidsaspekten en stor roll. Vi hade en extremt lättstörd långsamätare m känslig mage så det var kokt vatten o steriliserade flaskor som gällde länge :)
Svar på tråden Varmt vatten i termos?