• Dockan12

Smal och blir hånad av kollegor

Jag är jätte irriterad och känner mig väldigt kränkt. Jag har nyligen bytt jobb och fått höra ett o annat om min smala kropp. Jag tror inte de riktigt förstår hur ledsen jag blir.
    Jag har alltid varit smal och har väldigt svårt att gå upp i vikt. Både jag och mina två bröder har samma problem. Vi har en snabb ämnesomsättning. Jag äter alltid fulla portioner och hoppar aldrig över mina mål. Äter sött i form av bakelser, choklad, glass o godis i princip varje dag. Älskar skräpmat och unnar mig det ett par gånger i veckan dvs när jag blir sugen på det. Jag har aldrig behövt räkna kallorier.
    Mina vänner vet hur jag mår och sett hur jag försöker gå upp i vikt genom åren utan resultat. Under graviditeten gick jag endast upp 8kg.
    Jag blir så himla ledsen när min vikt kommer på tal. För folk som inte känner mig tror kanske att jag medvetet håller mig smal. Mina nya kollegor ska alltid prata om det och jag är så dålig på att försvara mig själv. För jag blir nästan gråtfärdig varje gång. Det är lika illa som att kalla en tjock person för tjock!
    Hur ska jag försvara mig? Vad ska jag säga för att få stop på att min kropp alltid ska vara ett samtalsämne?
    (Jag är 167cm och väger 50kg).

• Svar på tråden Smal och blir hånad av kollegor
  • Whitetrash86

Vet hur du känner dig... kan äta allt och inte gå upp ett gram, kan till och med gå ner i vikt ist.

Jag har pendlat med att ignorera deras frågor/påståenden osv med att fråga "har ni inget bättre att prata om?" 

• EmmaLiavin

Åh, det kunde varit jag som hade skrivit. Alla är jämt på mig om min smala kropp. Jag är 164 cm och väger 48-49 kg. Jag går inte upp ett gram, hur mycket jag än försöker. Jag äter som du skräpmat och godis flera gånger i veckan och jag behöver aldrig tänka på vad jag stoppar i mig.
    Jag tycker det är hemskt jobbigt att folk påpekar min vikt och tar för givet att det är helt okej. Jag blir som du ledsen och jag vet heller inte vad jag ska säga. Jag har börjat säga "jag har alltid varit såhär smal" och när jag äter ihop med de som påpekar min vikt är jag noga med att inte snåla på maten. Men det ska inte behöva vara så. Man ska inte behöva bevisa att man äter..
    Jag skaffade mig en app på telefon för att veta hur mycket kalorier jag skulle stoppa i mig för att gå upp i vikt. Jag åt betydligt mer än vad jag borde för att nå min målvikt på 55 kg. Dock utan resultat!

Vissa är bara smala av naturen och det går tyvärr inte att göra så mycket åt det för somliga. Att man ska behöva få slängt i ansiktet att man är FÖR smal är det aldrig någon som tänker på.

Du är fin som du är. Försök bara att strunta i alla elaka kommentarer. Det är inte snällt att de är på dig. Jag önskar att man hade modet att bara bita ifrån ordentligt, och jag hoppas du kan göra det någon dag. Men jag vet, det är lättare sagt än gjort. Jag har varit på samma arbetsplats i flera år och både arbetskamrater + min chef påpekar ofta att jag är smal och att jag borde ta en extra bulle, smörgås eller annat när det är fika..

Kram på dig.

• Javisstserru

Jag bytte faktiskt yrke helt för jag inte längre stod ut med kunders eviga tjat om min vikt. På mitt nya jobb är alla väldigt finkänsliga vilket kan bero på att jag på ett väldigt tydligt sätt markerade att min vikt inte var ett okej samtalsämne. Ryktet spred sig väl ;)

• Dockan12

Det känns så skönt att få skriva av sig och läsa era svar. För det är verkligen inte många som förstår oss.

Det är som du säger EmmaLiavin man ska inte behöva bevisa dag in o dag ut och inte heller behöva försvara sig själv ständigt. Dags att sätta stopp. Jag ska vara rak på sak o förhoppningsvis så fattar de!

• Grande Rock

Förklara, så kommer du inte behöva förklara

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Grande Rock
    Grande Rock skrev 2013-08-21 01:05:14 följande:
    Förklara, så kommer du inte behöva förklara

Mäh, så kommer du inte behöva försvara dig

så skulle det stå

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • SnurriggirrunS

Det kunde varit jag som skrev det där, dock så är jag så van nu att folk nämner min vikt, men konstant tjatar om det gör dom inte..vet inte varför det skulle vara så intressant egentligen, men man ser att det snurrar i huvudet på dem när jag sitter och trycker i mig mcdonalds-mat och de själva får sitta med en liten vitkålssallad till lunch.

De flesta inser inte att även om jag är naturligt smal så rör jag mig väldigt mycket också så om de säger något om min vikt så brukar jag bara svara med att det är tack vare hunden och alla promenader  och sen så är det inte så mycket att diskutera (även om det inte är helt sant för jag skulle vara smal även utan hund).

Jag är 170/50-52 kg

• PrinsessanLeia

Ja på nåt sätt är det ok att kommentera smala människor men inte överviktiga. Jag har fått höra mycket dumt. Om du är en sån som kan ryta ifrån så skulle jag göra det, berätta att man inte diskuterar din vikt.

• YummyMami

Tror överviktiga är sjukt avundsjuka eller något. För många många år sen så var jag och en väninna + hennes mamma på viktvaktarna. Efter en möte åkte vi till centrum och de fick syn på en gemensam bekant och de började ojja sig över hur smal denne blivit funderade om hon var sjuk osv osv. Så jag sade till slut "hon kanske har gått på viktväktarna". De blev tyst.

Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • miliahty

känner igen mig allt för väl... för mig hjälpte det att vänligt men bestämt säga ifrån! folk är oftast välmenande och slutar upp när man säger till att man mår dåligt av deras kommentarer. kram!

Svar på tråden Smal och blir hånad av kollegor