• Surpuppan

Vad räknas som feberfri dag?

Vår 4-åring har varit förkyld med feber. Imorse hade hon låg feber men på dagen har hon varit feberfri och väldigt pigg. Aptiten har kommit tillbaka. Däremot har hon sovit middag i 2,5 h vilket hon slutade med för ett år sedan. När jag kom hem var hon rödblank på ögonen och tårarna rinner. Även näsan rinner än. Nu innan läggdags kändes hon varm och jag tog tempen. Den var 37,5 grader. Hon pratade även om att hon var rädd att någon skulle komma och ta henne. I vanliga fall somnar hon lugnt i sin säng. Enligt mig borde hon vara hemma en dag till. Enligt maken är hon frisk då hon varit så pigg idag och sprungit runt och lekt hemma med honom hela dagen. 37,5 är inte feber säger han. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad räknas som feberfri dag?
  • krompa

Hade hon feber i morse så har hon inte haft en feberfri dag än.

• Sjuksköterska01

Feberfridag = ingen feber alls, inte ens låg.

• Aileen Allannah

Jag erkänner att jag låter grabben gå till förskolan dagen efter om han haft väldigt låg feber på morgonen, men då ska han vara helt pigg och frisk i övrigt. Det anser jag inte att din dotter verkar vara, med tanke på att hon behövde sova 2,5 timmar mitt på dagen för att orka. Så hon bör vara hemma i morgon.

• Surpuppan

Tack för kommentarer. Då känner jag mig mer övertygad om att det är rätt att hålla henne hemma en dag till.

• supersötasilversara

Jag skulle också haft mitt barn hemma om vi haft en dag som ni hade idag. Dessutom är det ett helt annat tempo på förskolan, det krävs mycket mer energi att orka en dag på förskolan än hemma.

• glassen

Jag håller med övriga om att du bör ha din dotter hemma imorgon också. Dessutom ska man inte stirra sig blind på om barnet har varit feberfritt. Bara för att febern gått ner så behöver det inte innebära att barnet kan gå till dagis nästa dag. Min dotter behöver ofta 2-3 feberfria dagar efter en riktig virusinfektion. Barnet ska orka med förskolans tempo.

Svar på tråden Vad räknas som feberfri dag?