• Anonym (Syster)

Min syster har fått bakteriell vaginos, vad är det, hur får man det, och hur blir man av med det?

Någon som vet varför, hur, och hur man blir av med det?

Hon har haft problem sen i september med underlivet och har blivit behandlad med svampmedel många gånger då gynekologen trodde det var svamp. Nu har dom kommit fram till att det är något som kallas bakteriell vaginos. Nu har hon fått någon medicin (vet inte vad det heter) som hon troligtvis ska äta i några månader.

Någon som vet något om det eller kanske någon som har det eller har haft det?

Hon är 17 år och har haft mycket oskyddat sex. Har inga könssjukdommar och är inte gravid.

Jag tycker dom borde ta ett hiv-test med gynekologen säger att det är för dyrt att ta. Anledningen till att jag tycker det är att hon också har haft problem med smärta i halsen och extrem trötthet sen det hela med underlivet började.

Gärna många tips på¨bra sidor eller egna erfarenheter.

• Svar på tråden Min syster har fått bakteriell vaginos, vad är det, hur får man det, och hur blir man av med det?
  • Danbala

www.google.com/search&q=%22bakteriell+vaginos%22&btnG=Google+Search

(Intressant att läsa så många länkar som möjligt, de motsäger varandra lite i vissa teorier.)

Personlig erfarenhet: Jag blev av mitt första gången efter att ha använt vagitorier tre nätter i rad. Men då var min "attack" rätt så mild. Fast jag lär behandla igen snart, tror jag, börjar tycka det verkar som om jag fått det igen. Det är inte så farligt, om man ger sig på det i tid, är min personliga erfarenhet, alltså!

• Anonym (BV)

Jag hade bv i 2 år och det gick över efter att jag fick piller som jag skulle ta 1:a och 3:e dagen efter besöket. Varför ska hon behandla i flera månader? Och en läkare kan väl inte neka hiv-test? Det verkar ju helt galet. Be henne gå till ungdomsmottagningen i er stad, där gör dom nog hiv-test.

• Anonym

Anonym (BV) NR: 7084634

Vad var det för piller du fick?

Jag har haft BV länge och fått medicin sex gånger (Metronidazol x 2, Flagyl x 1 och Dalacin x 3), men det kommer tillbaka hela tiden. Det räcker med att ha sex en gång så är det tillbaka inom några dagar. Ska till privat gynekolog om två veckor och hoppas att han ska ha något nytt att erbjuda, men har nästan gett upp hoppet.. :/

• Missboss

Oftast så behandlar man BV med en antibiotikasalva som man får spruta upp i underlivet under 5-7 dagar. Ofta så kan man få göra en ny behandling då BV lätt kommer tillbaka i samband med mens eller sex.

BV är en störning i ph-balansen som skapar problemen med underlivet såsom lukt, klåda, flytningar osv. Man vet fortfarande inte varför man drabbas av BV och det räknas inte som en sexuell överförbar sjukdom. BV är väldigt lätt att ställa diagnos på, man gör bara en ph-test (tar sekret från slidan och mäter ph-halten)

• Anonym (Syster)

Hon går hos en privat gynekolog.

Jo, medicinen hon har fått ska ha ta under 3 veckor, ha upphåll en vecka & så fortsätta så under några månader.
    Det är vad hon har sagt till mig, mer vet jag inte.

Det med att det ska bli värre under mens tänkte jag på. Om man inte har mens och undviker att ha sex borde försvinna ganska så snabbt alltså?
    Hon har en p-stav och har inte mens längre.

• Anonym (BV)

Anonym> Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette, men det kan ha varit Flagyl. Det hette nog nåt på F. Det här var för några år sen så mer än så kommer jag tyvärr inte ihåg.

• Anonym (BV)

Jag har också hört att man ska undvika sex under mensen för då kan ph-balansen rubbas.

• Krodan

Bakteriell Vaginos är samma sak som slidkattar, kan uppkommaom man får in bakterier i slida ex om man har haft analsex och sen gått över till slidan utn att använda kondom. Man behandlar med antibiotika, och eftersom oftast inte går bort på första försöket så brukar man få en kur till: Bakteriell Vaginos är ofarligt, och man märker dte oftast av att flytningarna börjar lukta illa, som "död fisk"

Ang HIV testet, skicka henne till ungdomsmottagningen där måste läkarna ta det.

• Krodan

Man kan få antibiotika i tablett form. Och inte som salva bara.

• Anonym (vaginosen)

Jag har haft bakteriell vaginos vid olika tillfällen. Enbart pevarly hjälpte inte utan jag fick även utskrivet diflucan (tror jag det heter).

• Krodan

pevaryl är ju mot svamp, skull det hjälpa mot bakteriell vaginos?

• Missboss

Pevaryl eller diflucan hjälper inte mot bakteriell vaginos!!!

• Anonym (klok.oklok)

Hej ... Jag hade Bv under min första graviditet och även under andra ..
    Under den första så slutade det med ett litet neobarn..tösen kom i vecka 28+4 och e idag 6 år.
    Under min andra grav. så gick ja till vecka 37+5 och födde en liten påg som idag blivit 4 år.
    De antog precis som med många andra att det var svamp men så småningom kom de underfund med att det inte var så... Och det var inte förrens ja fött min dotter som de upptäckte det.. för då hade ja en sån hög crp att ja låg o yrade..
    Men när ja väntade min son så åkte ja in akut till sjukhuset och fick all info som ja behövde.
    Läkaren som ja talade med skrev ut medicin till både mig och pappan.. och förklarade för mig att det är min kropp som motarbetar hans vätska ..
    Och då vissa människor är mer känsliga än andra i underlivet så uppkommer detta oftare än vad folk tror ..
    Har man vetskap om att man har B V så kan man förebygga det genom att inte ha sex på ett antal veckor eller om de var månader..
    Har länge tänkt o tänkt .. på just detta när min väninna berättade för mig att BV och klamydia har samma liknelser ..
    Vilket innebär att när i mitt fall .. sköterskan som läste min journal sa att ja haft pos klamydia hade fel...
    Jag fick medicin för klamydia enbart för att det var det enda som kunde hjälpa oss..
    Så för att vara på er säkra sida .. prata med er Läkare om ni misstänker eller vet om att ni har BV .. och att ni vill veta all fakta .. så kanske ni slipper föda förtidigt så som ja fick göra ..
    Detta är inte nåt som alla läkare säger .. men min läkare gav det utlåtande ..
    att i mitt fall så berodde min BV på just att min kropp stötte bort hans spermier o vätska..
    Hoppas ni funnit lite tröst i att det finns så otroligt många som har samma åkomma ..
    Och att det inte spelar roll om man haft en eller multi olika samlag oskyddat .. med olika personer..
    Det kan vara så att det är killen som bär på det med.. o att de överfört det till tjejen .. fast i en annan form.. men när vi får det så blir det B V::
    Mvh en som lidit mycket ..

Svar på tråden Min syster har fått bakteriell vaginos, vad är det, hur får man det, och hur blir man av med det?