• Sweethart

Emilia eller Amelia?

Emilia har vi fatsnat för men det känns lite vanligt och uttjatat så då har jag börjar fundera lite på snarlika Amelia.

Vilket föredrar ni?

Om ni skulle träffa på en liten tjej vid namn Amelia går tankarna till tidningen då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emilia eller Amelia?
  • Mystica 1

Jag har alltid gillat Emelia tycker det är supervackert men det gör icke mannen min

• Sweethart
    Mystica 1 skrev 2013-08-21 09:01:40 följande:
    Jag har alltid gillat Emelia tycker det är supervackert men det gör icke mannen min
    Emelia är verkligen vackert, har inte ens tänkt på det namnet innan. Dessutom en perfekt kombo mellan Amelia och Emilia Skrattande
  • EJai

Många som tror mitt namn stavas med E när jag säger att jag heter Emilia. Amelia får mig att tänka på damtidningen.

• Mystica 1
    Sweethart skrev 2013-08-21 09:05:38 följande:
    Emelia är verkligen vackert, har inte ens tänkt på det namnet innan. Dessutom en perfekt kombo mellan Amelia och Emilia

Då kanske jag är förlåten för jag inte rösta på dina förslag utan slängde in ett eget förslag :)
  • fluu

Emilia säger jag. Amelia är sådär jättevacker,ljuvt och sött. Emilia är det lite mer kraft i.

Tänker på vidriga Adamo ja. När det gäller EMilia tänker jag på Astrid Lindgren som hette det i andranamn och på min teaterlärare.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Emilia säger jag. Amelia är sådär jättevacker,ljuvt och sött. Emilia är det lite mer kraft i.

Tänker på vidriga Adamo ja. När det gäller EMilia tänker jag på Astrid Lindgren som hette det i andranamn och på min teaterlärare.

• micksaan

Amalia då? Det tycker jag är vackert. Både Emilia och Amelia känns tråkiga i mina öron. Amelie är även ett namn jag tycker är vackert (uttal som Emelie fast med A)

• Sweethart
    micksaan skrev 2013-08-21 20:40:48 följande:
    Amalia då? Det tycker jag är vackert. Både Emilia och Amelia känns tråkiga i mina öron. Amelie är även ett namn jag tycker är vackert (uttal som Emelie fast med A)
    Tack för förslaget men jag tilltalas inte av Amalia, vet inte varför för det är ju bara en bokstav som skiljer från Amelia.
  • river

Jag har en Emilio så jag tycker självklart att du ska välja Emilia. Jag känner ingen som heter Emilia här där vi bor så särskilt vanligt är det inte.

• fluu

Var tvungen att se efter hur vanligt Emilia är. 23:e vanligaste namnet 2012 så rätt vanligt är det väl ändå.

• river

Det brukar ju vara poppis i olika områden. Hur populärt var Amelia då?

• fluu
    river skrev 2013-08-22 06:29:23 följande:
    Det brukar ju vara poppis i olika områden. Hur populärt var Amelia då?
    Det är det säkert. På svenskanamn.se kan man se länsstatistik och det kan variera mycket. Amelia ligger inte i topp 100 i alla fall. Båda namnen minskar i popularitet.
  • Lola89

Definitivt Amelia. Skulle inte ens tänk på tidningen om du inte nämde det. Amélie är ett annat förslag.

• Serendipitet

Emilia tycker jag. Får jag en tredje flicka kommer hon att heta just det eftersom det passar med de andra flickornas namn :)

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Y L L E

Vad roligt att det finns så många snarlika namn, jag gillar många av dem!
    Emilia
    Amalia
    Amélie
    Emelia
    Amelia

Känner till en liten dansk flicka som heter AMALIE (med uttalat 'e'), efter den danska drottningen Sofie Amalie (båda med uttalade 'e', mycket stiligt namn!)

• Juniana

Emilia. Det är jättebra! Vackert, stiligt, feminint och sedan länge etablerat i Sverige samtidigt som det funkar internationellt. Amelia är alltför utländskt samt alltför förknippat med damtidningen, tycker jag.

• Sweethart
    Lola89 skrev 2013-08-23 02:15:50 följande:
    Definitivt Amelia. Skulle inte ens tänk på tidningen om du inte nämde det. Amélie är ett annat förslag.
    Amelie är fint, det gillar jag.
Svar på tråden Emilia eller Amelia?