• wizzer

kommer någon vilja ha min katt? omplacering.

Har en treårig honkatt som jag ganska länge känt att jag inte kan ha kvar. Det stora problemet är hennes aggressiva beteende, sedan hon varliten har hon attackerat mig och min sambo, mest mig dock. Detta både i samband med lek och när man klappar henne, det börjar på en "normal" nivå och sedan slår det liksom över och hon blir helt galen.

Hon rivs och biter hårt, jag har en hel del ärr på armar och ben.. Det händer också att hon attackerar besökare när de går förbi henne, hon biter till i ett ben när de går/står i närheten.
    Ett annat exempel är när jag idag lyfte ut henne från ett rum hon inte får vara i, när jag satte ner henne och började gå därifrån hoppade hon på mitt ben och bet som en galning. Jag blev då tvungen att lyfta in henne i badrummet och låta henne vara där en stund tills hon lugnat ner sig. Själv sitter jag här med blödande klösmärken, i vanlig ordning.

Hon tycker absolut inte om att bli buren, vill bara bli klappad och kliad korta stunder och ligger aldrig någonsin i knät, ibland lägger hon sig bredvid en i soffan, på en armlängds avstånd ungefär. Så man kan inte beskriva henne som kelig direkt.
    Vi klarar inte av att klippa klorna på henne, det slutar alltid i ett blodbad.

Positiva egenskaper är att hon har en stor personlighet, är nyfiken och följer efter en och "håller koll". Hon är lekfullt och pigg och hittar på en del hyss. Dessutom är hon väldigt fin, har lång päls och vackra färger.

Till saken hör att vi har en sex veckor gammal bebis hemma, än så lönge har katten bara nosat på bebisen några gånger men jag är ständigt nervös att hon ska attackera bebisen. Jag kan inte slappna av en sekund och måste hela tiden se vart katten är någonstans, vågar t.ex inte ha bebisen på en filt på golvet och gå in på toaletten om jag inte är säker på att katten är i ett annat rum.

Kanske är katten understimulerad, eller så är det bara hennes personlighet? Kanske skulle hon behöva vara en utekatt (det går INTE här)? Att skaffa en till katt är inget alternativ. Vi har provat att leka med henne mer och lägga ner mer tid på henne, utan agh se skillnad på hennes beteende. Nu känner jag mig helt slut och trött på dessa dagliga kamper, samtidigt har jag dåligt samvete för det kanske är jag som inte är tillräcklig men jag är rädd för att jag inte har möjlighet att ge mer.

Om hon ska omplaceras skulle jag vilja hitta ett fint hem till henne där hon kan få må bra och där någon kanske kan förstå henne bättre, någon med stor erfarenhet av katter. Var hittar jag detta? Kan det finnas någon som kan tänka sig att ta emot en sådan här krävande katt? Tacksam för tips och råd..

• Svar på tråden kommer någon vilja ha min katt? omplacering.
  • Ramborg

Låt henne vara ute ibland. Om inte annat kan du näta in balkongen så stackarn får lite frisk luft.

Det du beskriver låter exakt som min kompis innekatt och är orsaken till att jag själv inte skulle vilja ha innekatter. Även om jag har förstått att det finns katter som trivs med att leva inomhus.

42.
  • wizzer

Vi bor mitt inne i stan så att vara ute är inget alternativ tyvärr. Har nyligen flyttat hit och här finns ingen balkong. i förra lägenheten hade vi dock det och visst gillade hon att vara där ute men beteendet var detsamma ändå. :/

• wizzer

Hon är kastrerad, glömde skriva det! Minns inte exakt men tror att hon var under året när det gjordes. Hon blev lite lugnare efter det men jag hade hoppats på större effekt.

• Whoeix

Ta hjälp av ett katthem/djurhem för omplaceringen om det känns övermäktigt. Självklart finns det någon som vill ha er katt, det är jag säker på. Låter som om katten inte trivs, kanske skulle den må bättre som utekatt hos någon snäll människa på landet?

Hör med katthem, de brukar inte vara omöjliga. :)

• IceJossan

Försök att ge henne tankenötter. Ingen mat framme, bara mat i aktiveringsgrejer såsom i glasburkar, ihoptryckta pappersrullar, platta kartonger med små hål i, foderbollar, under mattor, i en skål med massa pingisbollar över som täcker maten, osv. Trötta ut henne psykiskt! Det borde ge effekt. Det beteende du beskriver är typiskt för en mentalt understimulerad katt. Det spelar ingen roll hur mycket ni leker med henne om hon bara blir trött i kroppen, för den energin laddas snart upp igen. Det viktiga är att trötta ut skallen!

Svar på tråden kommer någon vilja ha min katt? omplacering.