• vaniljkaka

Mormor nästan tvingar mig döpa min dotter!

Jag har en dotter på 4 månader, och min mormor tjatar om dop hela tiden, kyrkan och gud verkar vara det viktigaste för henne, hon tycker att jag ska döpa min dotter för att ge henne en bra grund och trygghet och man ska inte välja bort de gudomliga.. eller vad hon säger. 
    Själv är jag döpt, men har ingen nytta alls utav kyrkan och kristendomen.
    Konfirmerad är jag också,  och det var mormor som fick mig till de ''Du måste ju konfirmera dig! Det har alla mina barn och barnbarn gjort!!! Det är ju en självklarhet att man gör det!'' 
    Det ända jag mins av konfirmationen var de tråkiga timmarna efterskolan i någon kyrklig lokal. Helt onödigt.
    Alltså, är jag dum som inte vill döpa min dotter? Enligt mormor är jag elak mot min dotter om jag ej gör det. Som om de vore en synd...  

• Svar på tråden Mormor nästan tvingar mig döpa min dotter!
  • MadHatter

Det framgår inte om du själv är troende eller inte, men det verkar inte så.

Dopet välkomnar ju barnet in till kyrkan och församlingen, så pm du själv inte är troende kristen finns ju ingen anledning att döpa barnet.

Om barnet vill bli en del av kyrkan som äldre kan hon ju döpas och sedan konfirmeras då.

• MadHatter

Om det är en synd eller inte i religiös betydelse är väl ganska ointressant om du inte är troende?

• skogsvitter

Du är inte dum som inte vill döpa ditt barn, däremot är mormor dum som inte kan respektera ditt och din familjs val. Vi har inte heller döpt något av barnen och alla har respekterat det. Låter som att din mormor inte bara är religiös och konservativ, hon verkar också extremt inskränkt och respektlös. Är man religiös måste man lära sig att respektera att många andra inte är det och aldrig heller kommer att bli.

• mixxiec

Din mormor är skrämmande lik en annan i min familj som har samma åsikter kring dop. Jag har inte ens fött min son än, och denna personen satte igång med liknande snack runt femte månaden.

Jag tycker att du ska sätta ned foten och visa att du inte tolererar sådant snack. Indirekt berättar hon för dig att du är en dålig förälder om du inte döper din dotter eftersom din mormor ser det som en trygghet.

Har du förklarat din synvinkel på det som du gör här på FL?

• Natulcien

Du borde nog inte låta din mormor utöva en sån makt mot dig! Försök bryta dig ur hennes grepp om du kan. Hon, däremot, borde uppvisa mer respekt mot dig och dina val.

Självklart måste man inte döpa sitt barn. Det gör man bara om man själv är troende.

• Klotjohan

Jag bor i en ganska kyrklig bygd och jag känner igen detta. Många gamla tycker man ska döpa barnen så fort som möjligt i fall något skulle hända, så man vet att de kommer till himmelen. Traditionen sitter i att man ska göra så oavsett om man går i kyrkan själv eller är aktivt troende. 

För mig som icketroende verkar det mest som vidskeplighet och hyckleri om man döper ett barn trots att man inte är troende. Självklart har man som förälder rätt att besluta detta själv och barnen kan göra sitt val när de är äldre om de vill konfirmera sig eller inte och döpa sig i samband med det. 

• fluu

Skit i mormor. Det är ingen synd,inget elakt och vill ditt barn döpas senare är det lätt ordnat.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mellanmjölkens land

Jag är själv döpt men valde att inte konfirmera mig till något jag inte trodde på. Min åsikt är att ett eventuellt dop får vänta tills barnet är stort nog för att ta beslutet själv. Det enda tråkiga med det är att vi har en dopklänning i släkten och jag är enda barnet. När barnet kommer upp i tonåren lär klänningen knappast passa

• luwan

Jag har stått lite i valet och kvalet när de kommer till dop, väntar vårt första barn i början av februari...
    Jag är både döpt och konfirmerad men inte direkt troende. Men jag älskar kyrkor och traditionen att hålla dop, konfirmation, bröllop osv tycker jag lite ska vara där....
    En del säger att jag "tvingar" min dotter till en tro, medans jag själv anser att det är ju bara att gå ur kyrkan då om det är så jobbigt att vara en del av de...
    Kalla mig hycklare med dubbelmoral.....

• Thegiirl

Det är ju din dotter. Gör som du själv vill. Själv e jag inte troende men döpt. dock inte konfirmerad. Vi ska döpa vår dotter nu i slutet av februari men endast av den anledningen att jag tycker dop e så gulligt. Ingenting med gud o kyrka i sig. :) hoppas du löser det ^^

Du är mitt allt <3
  • fluu
    Thegiirl skrev 2014-01-07 09:11:46 följande:
    Det är ju din dotter. Gör som du själv vill. Själv e jag inte troende men döpt. dock inte konfirmerad. Vi ska döpa vår dotter nu i slutet av februari men endast av den anledningen att jag tycker dop e så gulligt. Ingenting med gud o kyrka i sig. :) hoppas du löser det ^^
    Alltså.... hela grejen med dop går ju ut på Gud och kyrka, du döper ditt barn in i den kristna gemenskapen. Varför inte bara ha en trevlig och mysig namncermoni utan religiösa inslag om ni nu inte är troende?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Thegiirl
    fluu skrev 2014-01-07 09:25:26 följande:
    Alltså.... hela grejen med dop går ju ut på Gud och kyrka, du döper ditt barn in i den kristna gemenskapen. Varför inte bara ha en trevlig och mysig namncermoni utan religiösa inslag om ni nu inte är tro

Tycker som sagt dop är fina och även att kyrkan är en fin byggnad. Men som jag sa så är jag inte troende men min sambo är. Så för mig är det bara en fin cermoni. 
    Vår lilla prinsessa <3
Svar på tråden Mormor nästan tvingar mig döpa min dotter!