• Persdottir

Dags att köpa vagn, vilken? Reor, rabatter m.m

Nu är jag i vecka 19 och har BF 23 Januari och tänker att det börjar bli dags att titta/köpa vagn! Men det finns ju så jäkla många att välja på! Form, färg, säkerhet, pris m.m tänkte att man kunde dela med sig av tips m.m om eventuella rabatter o resor eller bara berätta vilken vagn man tycker är bäst själv! Kram till er alla gravida o föräldrar! :)

• Svar på tråden Dags att köpa vagn, vilken? Reor, rabatter m.m
  • Zathura

Mitt bästa råd är att inte ta det absolut billigaste.... Gjorde det misstaget med min första bebbe och ångrade mig gymet mkt... Denna gång har vi tittat mer på funktion än prislapp. Vår första vagn var en Carena tror det är babyproffsens egna märke? Kostade då (2006) ca 1500kr. En riktig dålig vagn som drog ordentligt snett och var usel på alla tänkbara sätt... De kanske är bättre nu? Denna gång köpte vi en Trille Viper 4s. Kostade lite över 6000kr. Grym skillnad på vagnarna kan jag säga! Visserligen stor skillnad på pris med...

• hjärnladyn

Mitt tips är att köpa begagnat! Det gjorde inte jag och det är galet vad dyrt det blev med första barnet. Sakerna använde vi visserligen även till tvåan och sålde sedan för en struntsumma på Blocket. Nu väntar vi trean och har dom strategi att köps begagnat och låna det vi kan - gäller både saker och kläder.

• NLAL

Ett tips är att läsa olika tester också. Gjordes en för några veckor sedan - emmaljunga var enda som klarade alla testerna.

Jag har köpt en emmaljunga edge duo combi och tycker dom är dom enda vagnarna som verkar vara rejäla. Kollade på barnens hus och där stod emmaljungas på en rad och brios på en annan. Trodde det var ett skämt när man såg brios.. Men det är min åsikt.

• Sajood

Val av vagn är väldigt individuellt. Man måste tänka på vad som passar sin egen livsstil och vilka parametrar som känns viktiga. Det spelar ju bland annat roll hur man bor och hur närområdet ser ut. Därför ska man ta råd men våga lita på sin egen magkänsla också. En vagn som passar jättebra för en person passar inte alls lika bra för någon annan. Det finns hur mycket som helst som är begagnat att köpa och då kan man få riktigt bra grejer till ett bra pris. Tror att det är en väldigt bra väg att gå för att få en prisvärd kvalitetsvagn. Kan tillägga att vi köpte en Kronan-vagn (ny) som jag inte har hunnit börja använda än (bf i oktober) så jag har ju inte så mycket vagnerfarenhet att komma med, men jag har nyligen gått igenom hela fase med att välja barnvagn och vet hur det känns.

• Ireth81

Jag fastna för Kronan redan innan jag blev gravid och har en syster som har haft både brio och emmaljunga och som tycker de är bra. Min svägerska hade brio första vagnen och nu bugaboo. Jag tror man måste klämma känna och framför allt inte ta ett förhastat beslut. Kolla tester,bloggar, i affärer o dyl. Sedan kolla blocket om du kan komma undan lite billigare om det är en vagn som är riktigt dyr. Jag bestämde mig för en kronan 2011 års modell men det var för att jag fastna för den sittdelen som är anorlunda än de nyare. Jag har bf i dec så jag har en bit till. Men som sagt kolla och tänk efter hur din närmiljö ser ut, har du mycket snö,grus, eller går du mycket i affärer, Svängbara hjul eller fasta. Lycka till men framför allt njut av din barnvagnsletande och lyssna kritiskt.

( om det är en massa ?? Överallt så är det fl. App inte jag ????)

• catja

Vi har köpt en trille viper 4s, stora och stabila svängbara hjul fram. Perfekt för oss på landet ;) Jollyroom har ett startpaket med liggdel,sittdel och bilstol.

• tessanior

Vi har varit ute i flera affärer o känt o klämt o jämfört melan flera olika. Efterhand har vi kommit på vad man vill ha o inte vill ha...

När ni väl har bestämt er för en modell eller två så jämför priser på nätet.  

Nu har vi äntligen kommit fram till att det står mellan Kronan duo s och Brio smile men at det lutar åt brion för våran del. 

Har oxå BF i januari så vi tänkte vänta och se om det dyker upp nåt bra erbjudande på den. Inte så bråttom ju :)

Lycka till i djunglen!      

• Lindzor

Vi kikade runt på flera olika affärer. Har varit ute efter svängbara framhjul och då måste de vara av lite större storlek. Hade därav avskrivit brio då jag bara sett ursmå hjul. Men så fick vi syn på att även dem hade förstorat sina framhjul. Åkte in till Linköping förra helgen för att kika runt och sen kunna kolla begagnat... dock slutade det med att vi kom hem med en komplett vagn (liggdel och sittdel) från Brio, brio sing. Kunde inte tänka mig att köpa nytt då jag inte ville lägga 6 000-10 000 för en vagn. men eftersom denna nya brio gick på 2999:- så slog vi till.

http://www.blocket.se/ostergotland/Brio_Sing_48115995.htm?ca=14&w=1

Svar på tråden Dags att köpa vagn, vilken? Reor, rabatter m.m