• ninalinnea81

Hur vågar ni leva utan pengar??

Läser ofta här på FL "har inte pengar till ett grav.test", "18 kr att äta för resten av veckan", "har inte råd med medicin" osv.
    Jag tycker att det är väldigt oansvarigt, särskilt då det inte sällan handlar om att det är barn med i bilden.
    Det inträffar ju ofta situationer då man mer eller mindre "måste" ha pengar.
    Senast jag tänkte på det var när ja g fick köra min dotter till akuten pga en fallskada och drog mitt kort (ej kredit) i parkeringsautomaten.

Jag köper inte att det inte finns pengar över när räkningarna är betalda.
    Jo visst, utgifterna kan vara större än inkomsterna, men då måste du som förälder reagera omedelbart.

Inte heller sällan får folk "oförutsedda utgifter". 
    Jag kan inte komma på en enda utgift som inte kan förutses.
    Bilverkstad, inkomstbortfall vid sjukdom, rörmockare - You name it - Herre gud! har man bil, hus etc måste man ju räkna med att det kostar!

Eller är det så att de som är barskrapade har ett konto för akuta situationer?  

• Svar på tråden Hur vågar ni leva utan pengar??
  • brainpick

Uppenbarligen är det knapert för många,  men det behöver inte göra dessa människor till sämre föräldrar. Man får ju istället fråga sig vart pengarna tagit vägen. Om det har lagts på sprit och cigg istället för på sina barn kan det irritera mig, men inte just att folk har dåligt med pengar i sig.

Alla kan få ont om pengar någon gång i livet, men det går att ändra på. 

• Emy85

Sen finns det mammor med 2-3 barn och ett dåligt jobb då är det väl inget konstigt om man är fattig?sen kanske pappan dragit och inte betalar underhåll,alla har det lätt visst skaffa inte barn kan man säga,men det är ju så världen utvecklas,sen ska man veta att man kanske måste uppsöka läkare eller annat som bli arbetslös men det är upp till var och en att ansvara och dummaste folk säger det löser jag då.
    Inga bra tänkesätt alls om man lever för dagen i vuxen ålder

• Aniiee

Alltså, problemet är väl inte att vissa är fattiga ibland, utan snarare att en del är fattiga jämt.

Låt mig dra ett litet exempel som störde mig så innibomben: Minns ni den där journalisten eller bloggerskan eller vad hon nu var, som skulle testa hur det var att leva på riksnormen i en månad? DET ÄR VÄL FÖR HELVETE INGEN KONST ATT LEVA PÅ RIKSNORMEN I EN MÅNAD! Det går att stå ut, man har det lite knapert i fyra veckor. Hon skulle testat att leva på riksnormen i ett år istället. Och verkligen göra det också. Den psykiska pressen att inte ha någonting att falla tillbaka på, kankse ha ett gäng skulder som inte kan betalas osv. Det får man ingen uppfattning av alls på en månad.

Men för att återgå till ämnet: Jo, visst finns det folk som inte har pengar att spara, som sitter i knipa om kylskåpet rasar eller när man måste vaba en unge eller själv blir sjuk. Det finns till och med de som inte har råd att åka till en läkare när de blir sjuka. Om de ficar det så kanske de inte kan hämta ut mediciner som behöva. Visst kan man vända sig till soc och få tillbaka pengar för det, men en del har inga pengar att lägga ut under tiden.  De finns de som inte kan handla "billiga" storpack med mat för att då räcker pengarna inte till resten av maten som behövs.

Jag har suttit i deras sits, TS. Har du det? 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Mineralvatten

De flesta människor har någon form av buffert av något slag, men de trådar du beskriver kanske är sådanna undantag där alla buffertpengar tagit slut?

• Mineralvatten
    Aniiee skrev 2013-08-21 13:57:18 följande:
    Alltså, problemet är väl inte att vissa är fattiga ibland, utan snarare att en del är fattiga jämt.

Låt mig dra ett litet exempel som störde mig så innibomben: Minns ni den där journalisten eller bloggerskan eller vad hon nu var, som skulle testa hur det var att leva på riksnormen i en månad? DET ÄR VÄL FÖR HELVETE INGEN KONST ATT LEVA PÅ RIKSNORMEN I EN MÅNAD! Det går att stå ut, man har det lite knapert i fyra veckor. Hon skulle testat att leva på riksnormen i ett år istället. Och verkligen göra det också. Den psykiska pressen att inte ha någonting att falla tillbaka på, kankse ha ett gäng skulder som inte kan betalas osv. Det får man ingen uppfattning av alls på en månad.

Men för att återgå till ämnet: Jo, visst finns det folk som inte har pengar att spara, som sitter i knipa om kylskåpet rasar eller när man måste vaba en unge eller själv blir sjuk. Det finns till och med de som inte har råd att åka till en läkare när de blir sjuka. Om de ficar det så kanske de inte kan hämta ut mediciner som behöva. Visst kan man vända sig till soc och få tillbaka pengar för det, men en del har inga pengar att lägga ut under tiden.  De finns de som inte kan handla "billiga" storpack med mat för att då räcker pengarna inte till resten av maten som behövs.

som student så vänder man ofta slantarna, så jag är van ;). nu är jag dock gift och har en liten buffert sparad, hallelulia =).
  • ninalinnea81
    Aniiee skrev 2013-08-21 13:57:18 följande:

När jag pluggade levde jag från "lön till lön", sista veckan åt jag popcorn för det va ett billigt sätt att bli mätt på varm mat.

Enda reserven va att i en riktig knipa ringa till pappa, fick göra det en gång när jag behövde gå akut till vårdcentralen. Vill aldrig mer behöva göra det. Men jag vet att om et skulle krisa sig totalt, har jag vänner o familj som ställer upp, men det är absolut sista utvägen. Då ska alla konton vara tömda.

Som jag sa i rubriken? Hur vågar man? Tänk om mitt barn behöver en medicin NU. Pappa / vännen kan ju vara bortrest.    

• Paulina P P

Det man egentligen ska fråga sig är hur personer som har en hyfsad lön inte sparar undan lite varje månad till en buffert. Att de som har mycket låga inkomster inte gör det är mer förståeligt.

• Omogen citron

Du kan ju testa att leva på 1000 kronor UNDER existensminimum och se hur mycket pengar du får över varje månad. Tänk på att om du inte klarar dig på 2800+ hyran så är du oansvarig!

• barnluktarbajs

Vågar och vågar, många människor har ju faktiskt inget val?! De flesta människor som är "fattiga" i Sverige är det för att de har för små inkomster, inte för stora utgifter. Självklart vill alla människor ha en buffert för oförutsedda kostnader, men har man dålig ekonomi under en längre tid så hinner man aldrig spara ihop till en buffert. Tycker det känns naivt och korkat att tro att folk vill vara fattiga och leva i ekonomisk otrygghet. 

• Icnivad

Jag har nyss fått en väldigt oväntad utgift, som jag absolut inte räknat med.

Jag hittade en väldigt liten kattunge i en buske.
    Den behöver få mat, kärlek och bli tittad på av veterinär.
    Tack och lov har vi pengar till det.

Tänkte bara på att du skrev "finns inga oförutsedda utgifter".
    Där har du en! Den hade jag aldrig haft en tanke på att det kunde hända.

Fick i samma veva backspegeln sönderslagen av någon rolig människa... den utgiften kunde jag däremot "räkna med" då bilen står ute...

Svar på tråden Hur vågar ni leva utan pengar??