• Anonym (sårsk­orpan)
    Äldre 21 Aug 13:08
    8478 visningar
    8 svar
    8
    8478

    Blir det värre om man pillar på sårskorpan?

    Jag har haft ett sår ganska länge nu som inte vill läka. Jag har också en ovana att pilla bort sårskorpan, för att jag tycker den är så missprydande. Det har lett till att såret blivit en aning större. Kan det rentav vara farligt att pilla bort sårskorpor?

  • Svar på tråden Blir det värre om man pillar på sårskorpan?
  • Äldre 21 Aug 13:09
    #1

    Farligt tror jag inte men ju mer du gräver i det desto större är risken för att få ett ärr där...

  • Birgit­ta2
    Äldre 21 Aug 13:10
    #2

    Inte direkt farligt men det tar ju längre tid att läka. Varje gång du pillar bort skorpan så öppnar du såret. Skorpan skyddar såret från bakterier och har ju sitt uppdrag. Du stör alltså läkningsprocessen. Sätt på ett plåster så hindrar du dig själv från att pilla.

  • Philip­pa
    Äldre 21 Aug 13:11
    #3

    Sårskorpor finns där för att skydda såret och låta det läka ifred så ärret inte blir så stort... så man ska låta bli sårskorpor.

  • Anonym (Låt bli!)
    Äldre 21 Aug 13:12
    #4

    Farligt och farligt, den är ju början till att det läker, så river du upp den hela tiden så uppstår ju en ny blödning och det börjar om från noll hela tiden. Har såret till och med blivit större så är det ju definitivt så. Blodet koagulerar och bildar en sårskorpa, som sedan sitter kvar där tills såret har läkt, som skydd. Vad jag fått lära mig är att man inte ska pilla bort sårskorpor alls, utan låta dem ramla bort sv sig själva. Jag är dock litet otålig av mig, så när det går att pilla bort utan att det börjar blöda så vill jag ha bort dem... Och ibland börjar det ju då blöda, för att själv bara måste prova... ;-?

  • Äldre 21 Aug 13:22
    #5

    Farligt kan det bli i de fall där en bakterier kommer in i tråden och antingen orsakar en allvarlig lokal infektion eller en sepsis (blodförgiftning). Att pilla bort sårskorpan på ett skrubbsår på handen och sedan köra ner den handen i jorden kan sägas vara farligt.

    Men generellt är det inte farligt, dock så ökar läkningstiden och risken för ärr, särskilt om såret blir större av det.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 21 Aug 13:26
    #6

    Du får fulare och större ärr om du är där och petar hela tiden. Du riskerar även att det kommer in bakterier. I värsta fall kan det komma in "mördarbakterier" så du blir tvungen att amputera... Men största risken är fult ärr.

  • Äldre 21 Aug 13:27
    #7
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-08-21 13:22:50 följande:
    Farligt kan det bli i de fall där en bakterier kommer in i tråden och antingen orsakar en allvarlig lokal infektion eller en sepsis (blodförgiftning). Att pilla bort sårskorpan på ett skrubbsår på handen och sedan köra ner den handen i jorden kan sägas vara farligt.

    Men generellt är det inte farligt, dock så ökar läkningstiden och risken för ärr, särskilt om såret blir större av det.
    Tråden=såret.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Äldre 21 Aug 16:37
    #8
    Anonym (Wildrat) skrev 2013-08-21 13:26:04 följande:
    Du får fulare och större ärr om du är där och petar hela tiden. Du riskerar även att det kommer in bakterier. I värsta fall kan det komma in "mördarbakterier" så du blir tvungen att amputera... Men största risken är fult ärr.
    Njae.... Mördarbakterier, som är "vanliga" streptokocker som har goes bananas. Streptokocker har man naturligt på huden. Och det behöver inte vara i ett befintligt sår heller för att det ska bli mördarbakterier.
    Min mamma dog av mördarbakterier och hon hade ett angrepp på överarmen och ett på motsvarande sida av kroppen, vid revbenen. Inget synligt sår på någon av ställena. 
    Vi behövde inte mer försiktighet när vi vakade vid hennes sida mer än att sprita händerna när vi lämnade rummet. Behövde inte tänka på om vi hade sår eller att vi kunde bli smittade på något annat sätt. 
Svar på tråden Blir det värre om man pillar på sårskorpan?