• LängtanSåStor

insats till öppen spis! vad behöver jag veta?

Hej vi har nyss köpt hus och har öppen spis! Vi vill nu skaffa en insats och placera i spisen för att effektivt kunna värma upp nedre plan på vintern. Vad behöver man tänka på och vad är rimligt pris? Vad är dyrt och vad är billigt! Om man vill ta vara på så mkt värme som möjligt är det ngn finess vi behöver inkludera i köpet eller leta efter? 
    Tack på förhand :) 

• Svar på tråden insats till öppen spis! vad behöver jag veta?
  • beccagranen

Är skorstenen provtryckt? Det bästa är att kontakta en kaminåterförsäljare och be dom komma och kolla. Då får man rätt mått, då det kav vara lite klurigt med insatser. Och ni kan bolla frågor ihop med en som kan och vet vad som passar. För effektivast värme så finns det kaminer med fläkt som blåser ut värmen, glas som är sotfritt (väl värt det!) ! Sen ligger mycket på planlösningen, är den öppen ger det bättre cirkulation i hemmet. Även vilken ved och hur man eldar hänger mycket på hur man eldar effektivt.

• LängtanSåStor

Tack för tipset! Ja så kan vi ju göra. Sotfritt glas var ett bra tips för det kommer jag ihåg att en kompis hade. Tack igen

• Excentriskan

Finns också värmeförflyttarpaket. Då placeras en fläkt uppe vid taket (på väggen) och blåser ned värmen till rummet innanför den väggen. Finns även de som blåser upp genom taket så värmen förflyttas till rum på övre plan.

Har själv en som går igång när temperaturen nått en viss nivå. 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden insats till öppen spis! vad behöver jag veta?