• Jellobiafra

Hur får vi vår son att äta mer fast föda

Vårt första barn är snart åtta månader och är uppväxt med flaska. Han är lång (+3) och ganska stor (+1-2) för sin ålder. Han äter i dagsläget fyra mål ersättning om dagen samt välling som kvällsmat. Tidigare har han fått i sig uppåt en liter ersättning/välling per dygn, men det har minskat en del på sistone.

Vi har sedan några månader introducerat mer fast föda, men det går inte så bra. Vi började (tyvärr) med att ge honom frukt och han verkar ha fått smak på det och vill inte ha så mycket annat.

Vi brukar ge honom gröt till frukost men det tycker han inte så bra om. Äter inte alls så att han blir mätt utan vi får ge ersättning efteråt. Brukar blanda gröten med frukt (mosad banan, aprikos, katrinplommon) och då går det lite bättre, men får ändå inte alls i honom någon större mängd.

Vi ger även  olika grönsaker, men det vill han inte heller ha. Om vi varvar med någon frukt så går det ner lite mer grönsaker, men inte alls så att det kan räknas som ett helt mål - vi ger alltid  ersättning efteråt.

Han gillar som sagt fruktpuré och ger vi bara det kan han äta ganska mycket, men är det bra? Tänker dels näringsmässigt men även att han vänjer sig ännu mer vid sötheten och inte kommer äta något annat då.

Har försökt att mata honom samtidigt som vi äter, samt ett par gånger att ge honom "egen" mat att sitta och peta i sig, men det har heller inte gått så bra. Har inte försökt alltför många gånger i ärlighetens namn...

Min sambo blir stressad och ledsen över att han inte äter så mycket.

Tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Hur får vi vår son att äta mer fast föda
  • Natulcien

Det är ju ingen panik än. Han klarar sig på ersättningen ett tag till.
    Låt honom smaka och pilla (äta själv, alltså) med samma mat som ni äter, så väcks nog intresset och smaken för mat snart. Stressa eller truga inte, bara. Det brukar få motsatt effekt.

• tomsfru

mår han bra av ersättningen är det nog ingen panik, tror det är upp emot tio månader det är tänkt att den fasta födan ska utgöra den huvudsakliga kosten. det tog två månader för min flicka innan hon åt så pass stor mängd att vi inte behövde komplettera dock började vi tidigare. prova rena majs- eller morotspuréer mellan måltiderna det älskade min tjej iaf.

• frökenelisabeth

Usch ja, jag vet precis hur stressande det är med barn som inte äter. Försök ta det lugnt, han är ju en stor kille och svälter inte ihjäl i första taget Har han tänder? 

Fortsätt med att prova lite plockmat som han kan sitta och pilla med själv, det sägs att barn kan behöva upp till 10-15 gånger för att prova något innan de vet om de tycker om det. Även om jag vet hur frustrerande det är att allt hamnar på golvet eller runtomkring bordet och att man får slänga allt igen. 

Har ni provat mosad avocado? Eventuellt blanda med lite mosad banan (låter skumt, men många bebisar älskar det). Avocado är ju lite frukt-aktigt på ett sätt, men ändå inte så sött och väldigt nyttigt  

Pannkaka/plättar har varit en hit här också, i den kan man sen försöka smyga ner lite rivna grönsaker.

Mitt barn hade många perioder hela första året då han inte ville äta annat än bröstmjölk. Det är rätt vanligt, alla barn kastar sig inte över smakportionerna från sexmånadersdagen. Så försök att inte stressa över det   

• Fru Karlsson

Visst är ersättning det bästa men när vår son var runt 8 månader fick han bara ersättning morgon och kväll.Resten mat,youghurt och fruktpure och gröt.En liter ersättning om dan är ju väldigt mycket! Han blir ju proppmätt på ersättningen.Vill ni han ska äta mer fast föda så får ni nog minska på ersättningen.Morgon och kväll räcker så kanske han får mer aptit på maten.

• skogsvitter

Min lilla helammade i den åldern och började med smakisar när hon var 8 månader, så jag ser absolut inte stressen. Barn är olika och det är inte alls särskilt ovanligt att de inte börjat äta fast föda ännu i den här åldern!

Däremot bör ni nog inte ge för mycket av fruktpurén nej, försök begränsa den. Ge då hellre riktig frukt som han kan knapra på, på så sätt får han utveckla munmotoriken också (som är viktigt) och får en vana att äta på ett helt annat sätt än vid släta puréer. Han är ju för stor för puréer nu så den mat ni introducerar för honom ska ju vara av vanlig, naturlig konsistens.

• skogsvitter
    Fru Karlsson skrev 2013-08-28 09:47:31 följande:
    Visst är ersättning det bästa men när vår son var runt 8 månader fick han bara ersättning morgon och kväll.Resten mat,youghurt och fruktpure och gröt.En liter ersättning om dan är ju väldigt mycket! Han blir ju proppmätt på ersättningen.Vill ni han ska äta mer fast föda så får ni nog minska på ersättningen.Morgon och kväll räcker så kanske han får mer aptit på maten.
    Och bara för att din bebis åt mat, yoghurt och fruktpuré istället för ersättning så måste alla göra det..?

TS ger ersättning efter att hon provat med annat, klart att han blir mätt på ersättningen, han äter ju inget annat! Man kan självklart inte svälta bebisar bara för att tvinga dem att äta annat! Det är bland det dummaste man kan göra!
  • Fru Karlsson

Jag pratar inte om att svälta barnet.Det ska man absolut inte göra men ts ger ersättning efter och det vet ju säkert barnet att det får annat istället.De är inte dumma;)Ts vill att han ska äta mer fast föda då måste ersättningen minskas ner.Fyra mål erättning och välling på kvällen är ju otroliga mängder för en åttamånaders

• Fru Karlsson

Men gör som ni vill:) Eller fortsätt ha matproblem som säkert kommer fortsätta om ni fortsätter i detta spår.
    Vi gav också sonen mycket ersättning välling, såhär i efterhand var det inte alls bra för det konkurrerade ju ut aptiten på maten. Sen vi slutade med ersättning/välling har det gått jättebra med maten.Vill bara berätta min erfarenhet.

• Jellobiafra

Stort tack för alla svaren!

Det har gått lite bättre den senaste veckan. Vi har nu helt ersatt hans morgonmål ersättning med gröt, de senaste dagarna har han ganska glatt ätit upp det. :)

Nu äter han
    ca 07 - gröt
    10.00 ersättning 200ml
    13.00 ersättning 200ml
    16.00 ersättning 200ml
    18.30 välling 200ml

Oftast äter han inte upp all ersättning och sen äter han en del annat under dagen också, mest pureer men vi har testat att ge lite av vår mat också (utan salt).

Han har även börjat dricka mer vatten (ur små shotsglas :)) och vi har märkt att om vi tar en paus i matningen och ger vatten så får han ner mer mat efteråt.

Nästa steg blir väl att helt ersätta ett till mål ersättning med vanlig mat - kanske lunchen...

• Fru Karlsson
    Jellobiafra skrev 2013-08-28 10:17:35 följande:
    Stort tack för alla svaren!

Det har gått lite bättre den senaste veckan. Vi har nu helt ersatt hans morgonmål ersättning med gröt, de senaste dagarna har han ganska glatt ätit upp det. :)

Nu äter han
    ca 07 - gröt
    10.00 ersättning 200ml
    13.00 ersättning 200ml
    16.00 ersättning 200ml
    18.30 välling 200ml

Oftast äter han inte upp all ersättning och sen äter han en del annat under dagen också, mest pureer men vi har testat att ge lite av vår mat också (utan salt).

Han har även börjat dricka mer vatten (ur små shotsglas :)) och vi har märkt att om vi tar en paus i matningen och ger vatten så får han ner mer mat efteråt.

Nästa steg blir väl att helt ersätta ett till mål ersättning med vanlig mat - kanske lunchen...
    Bra ni börjat medgröt.Prova gärna riktig havregrynsgröt.Är jättenyttigt och bra för magen.men tycker fortfarande det är väldigt mycket ersättning.Morgon och kväll räcker.Ja det är klart han ska ha lite vatten till.Då kan man pausa lite som verkar går bra.Lycka till nu!
Svar på tråden Hur får vi vår son att äta mer fast föda