• Anonym (tjej)

Är män med låg testosteron mer benägna att leva familjeliv än män med hög testosteron?

Jag har väldigt ovetenskapligt noterat att män som ser ut att ha låg testosteron så som ser ut att vara "snälla" killar i större utsträckning lever ett familjeliv och verkar nöjda med det medan killar som ser ut att ha hög testosteronhalt i större utsträckning är singlar och trivs med det. Exempel på killar som jag uppfattar har hög testosteronhalt är Simon Cowell.

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Är män med låg testosteron mer benägna att leva familjeliv än män med hög testosteron?
  • Anonym (tjejen)

Vore intressant med en undersökning. Min kille har nog låg halt eftersom han har så gott som ingen skäggväxt och han har aldrig ens sett åt en annan tjej på 17 år trots att jag var hans första.

• Anonym (22)

Hur ser en man med låg testosteronhalt ut? Tänker du på utebliven skäggväxt och kvinnliga former eller bara en man som inte är särskilt biffig? 

Om det handlar om muskelstorlek så beror den ju till viss del på hur mycket tid personen ägnar åt träning/fysiskt arbete även om vissa har större potential än andra rent genetiskt. Den där riktigt stora killen kanske oftare är intresserad av body building och raggning än killen med mindre muskler som hellre ägnar sig åt annat. Bland de "mindre" killarna finns också många som är helt ointresserade av familjeliv. Jag tänker t ex. på den stereotypiske konstnären. 

Sen finns det faktiskt studier som visar att mäns testosteronhalt sänks när de tar hand om små barn, så i vissa fall kanske sambandet är omvänt.

• Anonym (tjej)
    Anonym (22) skrev 2013-08-21 14:44:08 följande:

Hur ser en man med låg testosteronhalt ut? Tänker du på utebliven skäggväxt och kvinnliga former eller bara en man som inte är särskilt biffig? 

Om det handlar om muskelstorlek så beror den ju till viss del på hur mycket tid personen ägnar åt träning/fysiskt arbete även om vissa har större potential än andra rent genetiskt. Den där riktigt stora killen kanske oftare är intresserad av body building och raggning än killen med mindre muskler som hellre ägnar sig åt annat. Bland de "mindre" killarna finns också många som är helt ointresserade av familjeliv. Jag tänker t ex. på den stereotypiske konstnären. 

Sen finns det faktiskt studier som visar att mäns testosteronhalt sänks när de tar hand om små barn, så i vissa fall kanske sambandet är omvänt.

Män med mycket testosteron och som man upplever som "manlig" kan vara i alla möjliga storlekar. Ett exempel är Samanthas ragg Richard i Sex and the city sesong 4

http://www.nydailynews.com/entertainment/tv-movies/sex-city-men-gallery-1.99239?pmSlide=10

http://www.google.se/search?q=James+Remar&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.50952593,d.bGE,pv.xjs.s.en_US.5T6bx5-0vDE.O&biw=1024&bih=639&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=KLcUUofUIciK4gTBiYDoBw
  • Anonym (tjej)
    Anonym (22) skrev 2013-08-21 14:44:08 följande:

Här är en skådespelare som jag upplever som någon med inte överdriven testosteron http://www.imdb.com/name/nm0916491/
  • Anonym (22)
    Anonym (tjej) skrev 2013-08-21 14:51:00 följande:
    Här är en skådespelare som jag upplever som någon med inte överdriven testosteron www.imdb.com/name/nm0916491/

Lite svårt att avgöra från bilderna där, men är mannen i den här videon samma person? 

I så fall ser han ju ut som en helt vanlig man. Han har rätt stora armmuskler och rösten är inte överdrivet ljus. Däremot gör kläderna att han ser lite mjuk ut. Min sambo ser väldigt manlig och hård ut i sina jobbkläder, men privat går han runt i jeans och farfarströja och ser riktigt snäll ut. Det handlar väl mycket om hur man vill framställa sig beroende på vilken personlighet man har. 

Här är en artikel om att testosteronhalten sjunker hos nyblivna fäder: www.bbc.co.uk/news/health-14880055

• Anonym (tjej)
    Anonym (22) skrev 2013-08-21 15:04:40 följande:

Lite svårt att avgöra från bilderna där, men är mannen i den här videon samma person? 

I så fall ser han ju ut som en helt vanlig man. Han har rätt stora armmuskler och rösten är inte överdrivet ljus. Däremot gör kläderna att han ser lite mjuk ut. Min sambo ser väldigt manlig och hård ut i sina jobbkläder, men privat går han runt i jeans och farfarströja och ser riktigt snäll ut. Det handlar väl mycket om hur man vill framställa sig beroende på vilken personlighet man har. 

Här är en artikel om att testosteronhalten sjunker hos nyblivna fäder: www.bbc.co.uk/news/health-14880055

Ja det är samma man. Ok det var ett dåligt exempel i brist på bättre. Men jämför blondinbellas nuvarande fästman och hennes ex, vilken av dem anser du tex ha högre testosteronhalt?
    IMG_5568
    jämför med hennes ex Nils 

• Anonym (22)
    Anonym (tjej) skrev 2013-08-21 15:11:54 följande:
    Ja det är samma man. Ok det var ett dåligt exempel i brist på bättre. Men jämför blondinbellas nuvarande fästman och hennes ex, vilken av dem anser du tex ha högre testosteronhalt?

jämför med hennes ex Nils 

Svårt att säga. Spontant tänker jag Odd eftersom han är skäggig och stor och verkar mer mån om att framstå som manlig än Nils som ser lite snällare och mjukare ut. Det är lite komplicerat eftersom en hög testosteronhalt är en fördel i fortplantningsprocessen, men en lägre halt är en fördel när det kommer till att ta hand om barnen. 
  • Anonym (tjej)
    Anonym (22) skrev 2013-08-21 15:21:27 följande:
    Svårt att säga. Spontant tänker jag Odd eftersom han är skäggig och stor och verkar mer mån om att framstå som manlig än Nils som ser lite snällare och mjukare ut. Det är lite komplicerat eftersom en hög testosteronhalt är en fördel i fortplantningsprocessen, men en lägre halt är en fördel när det kommer till att ta hand om barnen. 
    ok men bortse från det rent fysisksa. Om du tittar på ögonen hos båda dessa killar  och deras ansiktsuttryck, står du fortarande fast vid din ursprungliga bedömning?
  • Anonym (22)
    Anonym (tjej) skrev 2013-08-21 15:23:39 följande:
    ok men bortse från det rent fysisksa. Om du tittar på ögonen hos båda dessa killar  och deras ansiktsuttryck, står du fortarande fast vid din ursprungliga bedömning?
    Ja, Nils har snällare ögon. Odd ser väldigt kylig ut.
  • Flisan79

Min man har iaf haft ovanligt höga halter av testosteron (uppmätt av läkare)

Han ser manlig ut, ja, grov men kort.

Däremot har vi varit tillsammans i 15 år och har tre barn som han har väldigt bra hand med.

• Anonym (tjej)
    Flisan79 skrev 2013-08-21 15:57:09 följande:
    Min man har iaf haft ovanligt höga halter av testosteron (uppmätt av läkare)

Han ser manlig ut, ja, grov men kort.

Däremot har vi varit tillsammans i 15 år och har tre barn som han har väldigt bra hand med.
    min observation är som sagt inte vetenskapligt grundad, det var bara nåt jag märkt rent generellt. Tror absolut män med hög testosteron kan vara bra familjemän också. Trpr bara en hel del av dess män inte väljer den livsstilen ttil att börja med.
  • Anonym (hormoner)

Överviktiga eller feta män har mer östrogen än normalviktiga män kan det inte ha med östrogenhalten snarare än testosteronet att göra att de män tycker ser mindre manliga ut mer nöjda med familjeliv.

• Anonym (tjej)
    Anonym (hormoner) skrev 2013-08-21 16:17:30 följande:
    Överviktiga eller feta män har mer östrogen än normalviktiga män kan det inte ha med östrogenhalten snarare än testosteronet att göra att de män tycker ser mindre manliga ut mer nöjda med familjeliv.
    men fetma är inte motsatsen till manlighet.. så jag kan inte hålla med..
  • Anonym (hormoner)
    Anonym (tjej) skrev 2013-08-21 16:36:22 följande:
    men fetma är inte motsatsen till manlighet.. så jag kan inte hålla med..
    Nej men 50% av vuxna män lider av övervikt eller fetma och har därmed mer östrogen än vad som är normalt för män, det borde ha en ganska stor påverkan på hur manliga de verkar.
Svar på tråden Är män med låg testosteron mer benägna att leva familjeliv än män med hög testosteron?