• pefa

Skaffa kattunge när man har småbarn?

Vi har två söner, 3 år och 8 månader och går i funderingar på att skaffa en kattunge. Det som håller oss tillbaka är funderingar kring hur det funkar med en kattunge och en 8 månaders som är ytterst klåfingrig - kattungar är ju en smula busiga... Vi kommer självklart hålla koll på barn respektive kattunge, men ibland kan man ju behöva titta bort någon sekund. 

Funkar det ens? Eller bör vi vänta tills minsta sonen är lite större? Hur länge bör vi i så fall vänta? 

• Svar på tråden Skaffa kattunge när man har småbarn?
  • Sebastian72

Katter klarar sej alltid. Sen är dom ju lite snabbare än dina barn. Så skaffa du katt!

• Paulina P P

Det är väl värre med barnen. Om de "leker" med katten (drar den i svansen osv) sommer katten att klösas.

• Schack73

Jag tycker ni ska vänta ett tag, kanske till nästa vår/sommar. Barnen är äldre och kanske förstår mer när ni säger till. Räkna med att katten kommer markera mot barnen när de gör fel.

• Sebastian72

Äh. Katter håller sej undan om det inte passar dem. Och barnen får väl lära sej av ett klös.

Barn mår bra av att växa upp med djur. 

• pefa
    Paulina P P skrev 2013-08-21 15:10:54 följande:
    Det är väl värre med barnen. Om de "leker" med katten (drar den i svansen osv) sommer katten att klösas.
    Ja det är just det vi är oroliga för, missade visst det i min ts.
    Schack73 skrev 2013-08-21 15:10:58 följande:
    Jag tycker ni ska vänta ett tag, kanske till nästa vår/sommar. Barnen är äldre och kanske förstår mer när ni säger till. Räkna med att katten kommer markera mot barnen när de gör fel.
    Ja det är det vi också funderar på. Men vad tror du blir bättre till nästa vår/sommar? En 1,5-åring är ju fortfarande rätt liten och svår att resonera med tänker jag.
    I så fall bör vi ju vänta tills yngsta är runt 3 år, men det känns så väldigt långt bort!

• nemo1

Jag tycker ni ska vänta, en kattunge är också en bebis och behöver massor av uppmärksamhet och lek. Ser dagligen annonser om katter som säljs för att det inte fungerar med barnen.

• Schack73

Ett barn på 1,5 år förstår "nej" bättre än en 8-månaders. Därför bör ni vänta.

• pefa
    Schack73 skrev 2013-08-21 15:23:38 följande:
    Ett barn på 1,5 år förstår "nej" bättre än en 8-månaders. Därför bör ni vänta.
    Jo det kan jag förvisso hålla med om, men tänker jag på hur äldsta sonen var när han var 1,5 så var det inte sådär extremt stor skillnad, därav min undran ;P
  • pefa

Tänker även att det kan vara bra för kattungen att man ändå är hemma ett bra tag till (planerar att skola in lillen först om ett år), men nackdelarna kanske överväger fördelarna här?

• EnGladPingvin

En kattunge är en bebis som man tar från dess trygghet och familj och det är viktigt att ha med sig när man tar ansvar för en sådan liten varelse. Det är också en levande individ som har behov som man ska ta hänsyn till i många år.

För det första anser jag att man aldrig ska skaffa en kattunge om man inte har katt i hushållet redan. Som Summer skriver säljer inte seriösa kattuppfödare kattungar som ensamkatter, men tyvärr finns det många som inte bryr sig.

Med så små barn skulle jag dessutom vänta. Katter är inte leksaker, så både för deras och barnens skull är det viktigt att de inte behandlas som sådana. Du kan aldrig lämna en katt ensam med ett barn som inte är stort nog att förstå att man inte drar i eller är på katten om den inte själv vill. Har en bror vars ena katt spenderar hela dagar i garderoben i skydd från barnen och kommer fram först efter de somnat för den inte klarar av barnen. Lite äldre barn kan man lättare lära respektera djurets gränser och läsa dess kroppsspråk.

Svar på tråden Skaffa kattunge när man har småbarn?