• Anonym (1)

Svettas hela tiden..

Jag är en tonårs tjej som svettas sjukt mycket. Hela tiden. Spelar ingen roll om det är kallt eller varmt ute eller inne.

Vill/kan knappt umgås med vännerna längre pga detta och så vill jag inte ha det!  

Jag undrar om det finns något som gör att man kan minska svettningarna lite eller något som kan ta bort det helt och hållet nästan???

Tack på förhand!       

• Svar på tråden Svettas hela tiden..
  • SvenGlen

Jag har börjat använda deo. Funkar toppen. Tidigare svettades jag. Men inte efter deo. Använd deo.

Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Anonym (1)
    SvenGlen skrev 2013-08-21 16:22:12 följande:
    Jag har börjat använda deo. Funkar toppen. Tidigare svettades jag. Men inte efter deo. Använd deo.

Jag använder det flera ggr om dagen och det hjälper inte.
  • Anonym (at)

Är det under armarna? Det finns preparat på apoteket som är väldigt effektiva mot kraftig svettning. Ett heter "absolut torr".

• Anonym (Jag)

Jag har inga direkta tips, däremot har jag samma problem så jag hänger på här.

Jag svettas när det är varmt, jag svettas när det är kallt, jag svettas när temperaturen är behaglig och jag får fanimig ALLTID svettfläckar i armhålorna på tröjorna Rynkar på näsan Känns så extremt ofräscht...

• Anonym (1)
    Anonym (at) skrev 2013-08-21 16:25:32 följande:
    Är det under armarna? Det finns preparat på apoteket som är väldigt effektiva mot kraftig svettning. Ett heter "absolut torr".

Ja det är under armarna, tack ska kolla upp det!
    Anonym (Jag) skrev 2013-08-21 16:25:39 följande:
    Jag har inga direkta tips, däremot har jag samma problem så jag hänger på här.

Jag svettas när det är varmt, jag svettas när det är kallt, jag svettas när temperaturen är behaglig och jag får fanimig ALLTID svettfläckar i armhålorna på tröjorna Rynkar på näsan Känns så extremt ofräscht...
    Det är exakt samma för mig! :/
  • Anonym (at)
    Anonym (1) skrev 2013-08-21 16:32:04 följande:

Ja det är under armarna, tack ska kolla upp det!
    Det är exakt samma för mig! :/
    Jag tror du blir mycket nöjd, den fungerar överraskande bra. Tänk på att inte raka armarna på något dygn innan du applicerar den (det svider då) och att vara helt torr under armarna när du tar på det. Sedan sover du med det under natten. Har räddat mig många gånger.
  • Anonym (1)
    Anonym (at) skrev 2013-08-21 16:33:00 följande:
    Jag tror du blir mycket nöjd, den fungerar överraskande bra. Tänk på att inte raka armarna på något dygn innan du applicerar den (det svider då) och att vara helt torr under armarna när du tar på det. Sedan sover du med det under natten. Har räddat mig många gånger.

Ja det låter bra! Men kan man raka sig under armarna dagen efter då? :)
  • Anonym (J)

Jag är en fd svettgris. Tonåren var inte roliga, men absolut torr är en gudagåva. Men tänk på att du är helt knustorr när du applicerar det och sov gärna i en gammal skittröja för det kan klia och då vill man inte förstöra sängkläder en fina tröjor (det bleker textilier).

• Anonym (J)
    Anonym (1) skrev 2013-08-21 16:38:48 följande:
    Ja det låter bra! Men kan man raka sig under armarna dagen efter då? :)

Kan kan man, men vänta hellre en extra dag.
  • Anonym (:D)

Åh hej! Jag kan hjälpa dig! Jag svettades jättemycket under armarna förut, men jag har sprutat in botox där nu. Har varit helt torr i månader! Ni som svettas mycket förstår kanske vilken otrolig känsla det är, haha. 

Först måste ni prova absolut torr! Jag var helnöjd några veckor, men sedan blev jag allergisk, därför jag gjorde botox.
    Om ni inte tycker absolut torr är bra så googla svettmottagningen. Det kan förändra ert liv, det gjorde det med mitt :)

Och ni som svettas mycket- ni lider av en sjukdom. Den heter hyperhidros, man vet inte exakt hur det funkar men av någon anledning skickar hjärnan ut signaler till körtlarna så dom svettas onaturligt mycket.

Fråga om behandlingen osv om ni inte får det svar ni söker på svettmottagningens hemsida!

Puss på er alla svettlökar :D 

• SvenGlen
    Anonym (:D) skrev 2013-08-21 16:46:08 följande:
    Åh hej! Jag kan hjälpa dig! Jag svettades jättemycket under armarna förut, men jag har sprutat in botox där nu. Har varit helt torr i månader! Ni som svettas mycket förstår kanske vilken otrolig känsla det är, haha. 

Först måste ni prova absolut torr! Jag var helnöjd några veckor, men sedan blev jag allergisk, därför jag gjorde botox.
    Om ni inte tycker absolut torr är bra så googla svettmottagningen. Det kan förändra ert liv, det gjorde det med mitt :)

Och ni som svettas mycket- ni lider av en sjukdom. Den heter hyperhidros, man vet inte exakt hur det funkar men av någon anledning skickar hjärnan ut signaler till körtlarna så dom svettas onaturligt mycket.

Fråga om behandlingen osv om ni inte får det svar ni söker på svettmottagningens hemsida!

Jag har hört att såna som opererat sig för att dom svettas mycket kan börja svettas mycket på andra ställen (händer, ansikte). Det är ingen risk för det med botox?
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
    SvenGlen skrev 2013-08-21 16:49:48 följande:
    Jag har hört att såna som opererat sig för att dom svettas mycket kan börja svettas mycket på andra ställen (händer, ansikte). Det är ingen risk för det med botox?
    Nej, inte med botox! Så kan det bli med absolut torr dock
  • Anonym (svettloppan)
    Anonym (:D) skrev 2013-08-21 16:46:08 följande:

Måste hålla med..!! Botox är mirakelmedlet mot svettningar.. (OBS..!! Det är inte samma botox som det man använder mot rynkor..!)

Dock kan det ju ha lite olika resultat. första gången för mig var jag torr under armarna i flera månader, behövde aldrig avända deo. men det fukade inte så bra i ansiktet och har aldrig gjort det (jag svettas mkt om ögonbrynen)

Efter ca 3 behandlingar funkar det fortfarande bra, men det höll inte 6 månader som innan, utan kanske 5, och sen sjönk det till 4, och nu ligger jag på 3 -3½, ca. Men det funkar ju fortfarande =)

Nu vågar man ju ÄNTLIGEN använda färgglada tröjor, och tunna..! Bara det är en frihet då man annars bara klädde sig i svarta tjocktröjor, som man iaf svettades igenom, men det syntes iaf inte lika mkt..

För att få remiss till en svettmottagning, finns i uppsala och sthlm vad jag vet, så måste du få en remiss från din husläkare eller ngn hudläkare, så börja där..!
    Anonym (svettloppan) skrev 2013-08-21 17:34:15 följande:
    Måste hålla med..!! Botox är mirakelmedlet mot svettningar.. (OBS..!! Det är inte samma botox som det man använder mot rynkor..!)

Dock kan det ju ha lite olika resultat. första gången för mig var jag torr under armarna i flera månader, behövde aldrig avända deo. men det fukade inte så bra i ansiktet och har aldrig gjort det (jag svettas mkt om ögonbrynen)

Efter ca 3 behandlingar funkar det fortfarande bra, men det höll inte 6 månader som innan, utan kanske 5, och sen sjönk det till 4, och nu ligger jag på 3 -3½, ca. Men det funkar ju fortfarande =)

Nu vågar man ju ÄNTLIGEN använda färgglada tröjor, och tunna..! Bara det är en frihet då man annars bara klädde sig i svarta tjocktröjor, som man iaf svettades igenom, men det syntes iaf inte lika mkt..

För att få remiss till en svettmottagning, finns i uppsala och sthlm vad jag vet, så måste du få en remiss från din husläkare eller ngn hudläkare, så börja där..!
    jag svettas också en del i ansiktet men vågade inte ta där, hur kändes det? Känner dock att ansiktssvetten i stort sett bara är när det är varmt/när jag är stressad så kan hantera det!

Känslan att kunna ha en tight ljusgrå t-shirt! Trodde aldrig att jag skulle få känna den känslan i mitt liv haha. Hoppas det fortsätter fungera för oss båda{#emotions_dlg.flower} 

Jag gick till svettmottagningen och hade ett möte med en läkare där man pratade om besvären, sedan bokade vi in en tid. Så man kan få själva remissen eller vad det är på mottagningen :) 
  • Anonym (Jag)

Jag är riktigt sprut-rätt så botox vore lite jobbigt för mig. Fungerar inte absolut torr bra nog? Jag tänker gå och köpa den idag när apoteket öppnar, antar att jag får hoppas att jag inte får någon allergisk reaktion av den.

Anonym (Jag) skrev 2013-08-22 05:40:34 följande:
    Jag är riktigt sprut-rätt så botox vore lite jobbigt för mig. Fungerar inte absolut torr bra nog? Jag tänker gå och köpa den idag när apoteket öppnar, antar att jag får hoppas att jag inte får någon allergisk reaktion av den.
    Jodå absolut torr fungerar jättebra, så länge du inte är allergisk som sagt!
  • Anonym (Jag)

När det gäller denna absolut torr, jag provade den för ett antal timmar sen (och vaknade något tidigt nu ser jag), hur mycket ska man ta på? Det stod att jag skulle "dutta på" eftersom det där tygfiltret kunde gå sönder annars (jag köpte absolut torr i en såndär liten avlång burk). Men att dutta på... fick ju knappt ut något alls, det syntes inte ens. Jag märkte av att det hade kommit på för att det kliade en del, men blev ändå fundersam på om jag tog nog... För att få ut mer skulle jag nog vara tvungen att ta väck absolut torrs egna anordning och blöta ner pads i vätskan för att sedan badda området...

Aja, jag antar att jag kommer märka ifall det var nog eller inte, får se om jag är svettfri idag :P 

• Anonym (Vet precis)

Jag hade ett helvete med svettningar som tonåring. Det gör ont i mig när jag tänker på det nu 10-12 år senare

Det var först i 23-24-årsåldern som jag såg sambandet med hur obekväm och osäker jag var i högstadiet/gymnasiet. Hur rädd jag var för att få svettfläckar och hur jag istället för att ha mindre kläder på mig tog en extra kofta/kavaj eller liknande som bara gjorde det värre.
    Hur jag höll ihop armarna för att dölja fläckarna istället för att försöka lufta lite.

Jag hade inte så jätte mycket pengar att köpa nya kläder för heller, så då blev det att kläderna jag hade blev "in-svettade" och lukten försvann inte helt.

Det jag kan rekommendera är:

Duscha på morgonen och låt deodoranten torka in innan du tar på dig tröjan
    Använd toppar i naturligt material som andas
    Drick mycket vatten
    Raka dig inte under armarna varje dag

Och framförallt, försök koppla bort tankarna på att du svettas. Jag VET att det är skitsvårt, men det hjälper om du är i en miljö som du är helt bekväm med.
    Jag svettades till exempel aldrig när jag var hemma eller runt omkring min familj. Det var ENDAST i skolan och med mina kompisar 

• Anonym (Vet precis)

Kan tillägga att jag idag aldrig svettas på det sättet längre.
    Jag bor i en annan stad och har helt andra människor runt omkring mig.

Men så fort jag är hemma i min gamla hemstad och träffar gamla vänner så kommer det här tillbaka och jag är på alerten hela tiden i rädsla för att svettas/lukta illa. 

Svar på tråden Svettas hela tiden..