• Vesslan

Fostervattensprov eller moderkaksprov?

Hej, är gravid i vecka 12 och väntar mitt 3:e barn. Då jag är 36 år funderar jag nu på om jag ska göra ett Fostervattensprov eller moderkaksprov. Ska göra ett Kub också nästa vecka men har läst om flera fall där barn fötts med syndrom trots låg sannolikhet enligt kub. Undrar dock vad det är för skillnad mellan fostervattensprov och prov på moderkakan? Får man veta samma saker? Är något "säkrare" ur statistisk synpunkt? Innebär de samma missfallsrisk och hur stor är den? Många frågor...någon som sitter inne med svar eller egna erfarenheter?

• Svar på tråden Fostervattensprov eller moderkaksprov?
  • Snowgirl

Fördelen med moderkaksprov är att det görs tidigare. Fvp görs först efter 14 fullgångna veckor. Jag minns inte statistiken för missfall. Sen kan det vara svårt att komma åt moderkakan om den sitter i bakkant på livmodern. Jag ville helst göra moderkaksprov, men det blev fvp eftersom just mitt kromosomfel tydligen syns bättre vid fvp. För snabbtestet för trisomi 13,18 och 21 spelar det ingen roll tror jag.

• turkos77

Jag valde mkp då det var tidigare. Men fick vända i dörren då läkaren tyckte att det skulle bli för svårt att nå moderkakan. Gjorde fvp istället i vecka 15+1. Kändes ingenting.

• Cahela

Jag tror att risken för mf är något större vid mkp än fvp men jag kan ha fel.

• Majblomma14

Anledningen till att mf-risken är högre vid mkp är att det provet görs ofta innan eller omkring v 12, dvs inom den tid då mf-risken är som störst. Om man bara tittar på mf-risk relaterad till själva provet så är riskerna lika små/stora. Jag kommer göra mkp.

• turkos77

Nu kan man ju tyvärr inte alltid göra mkp. Jag låg där förberedd men de hittade inget bra ställe att sticka på pga moderkakans placering. Fick komma tillbaka 3 veckor senare för fvp.

Svar på tråden Fostervattensprov eller moderkaksprov?