• Gustavs mamma

Röda o skrovliga kinder

Min 10 mån pojke har i ca 1.5 vecka haft väldigt röda och lite skrovliga kinder, även lite på näsan, nån som känner igen detta? Kan det va nån allergi? trodde först att det var från kylan, men det har ju varit ett tag nu så det kanske kan va nåt annat... Tacksam för svar.

• Svar på tråden Röda o skrovliga kinder
  • Amorella

Vår tjej har oxå så men hon har även torr hy i övrigt. Hur är det för din pojke? Inotyol-salva morgon och kväll har hjälpt väldigt bra här. Jag har själv alltid problem med torr hy på vintern, så nog kan det vara det? Kallt ute och uppvärmd torr luft inne.

• ljungsan

Prova att smörja med arméns hudsalva, morgon och kväll. Den salvan är bra till det mesta!

• Jennie Brunflo

Det är möjligt att det är vintern.

Luften blir torrare på vintern...det blåser lite....det är lite kyligare...då kan en del barn få såna där vinterkinder.

Det finns en salva från Weleda som man kan använda mot just sådant.
    Eller så kan man prova med vilken VATTENFRI salva man vill.

Nuevo (nivea fast vattenfri) brukar också funka bra.

• Gustavs mamma

Han har inte så torr hy förövrigt men han kanske är känslig i ansiktet, ska prova att smörja lite på kinderna, hoppas det inte är nån allergi. Tack för svaren!

• Lilla Linnéa

Min son har väldigt torr hud nu på vintern. Jag smörjer med idomin och gör man det ofta så hjälper det.

• LabLover

Jag provade lite olika, i barnsammanhang vanliga, salvor men allra bäst tyckte jag att A-créme var! Fick äntligen bukt med mina vintertorra händer också! Finns i hälsokostbutiker (där även Weledas produkter finns).

Svar på tråden Röda o skrovliga kinder