• Padda01

hjälp mig med en bra lunch att bjuda många på!

Jag ska på söndag bjuda några vänner samt barn på lunch. Vi är 6 vuxna och 4 barn. Barnen är 4,6,8,9 år. 

Ett måste är att det är enkelt då jag har en full kalender och inte så mycket tid att spela på. Jag kan förbereda lite dagen innan.

Som sagt en bra rätt som passar barn och vuxna och som är god och ENKEL att göra! Jag kan tänka mig två olika rätter också, en till barn och en till oss vuxna, så länge det inte är alltför krångligt.

Hjälp en kock med tummen mitt i handen ;)

• Svar på tråden hjälp mig med en bra lunch att bjuda många på!
  • Sandra 321

Lasagne är ju bra. Köttfärsen kan du göra innan sen bara lägga ihop allt och in i ugnen så sköter de sig själv

• Padda01

sant...

det var ett bra förslag! tack! :)

tar gärna emot fler förslag också, alltid bra med recept!!     

• Sapato

Skulle köra på Lasagne då det går att förbereda/göra någon dag innan.

Annars pastasallad med kyckling.

Kycklingklubbor med hemmagjord potatissallad

Hamburgare

• Nyfiken gul

paj är alltid bra , det kan du göra flera varianter av så även barnen kan äta.  Ost o skinkpaj till barnen och kanske något annat till vuxna. 

går att förbereda i förväg.

Pastasallad går utmärkt,  gör en bas på pasta och lite tomat o gurka tex, sen kan du ställa ut små skålar med diverse tillbehör som alla får plocka ifrån, tex rökt skinka, färdiggrillad kyckling i tärningar, tonfisk, kokta ägg, majs, coctailtomater, tärnad ost,  isbergssallad, paprika i bitar osv osv... lite olika dressingar och bröd, ost , smör.   Gott även för barnen  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Omogen citron

Pastasallad. Det kan du göra dagen innan, koka bara pasta (inte för länge) ha i valfria grönsaker och vad du nu vill ha, fetaost, skaldjur, kyckling eller vad ni föredrar. Så köper du två olika sorters dressing, bröd och smör.

• Padda01

Pastasallad har jag också funderat på men då är min unge rätt dålig på att äta sallad (mer än typ majs och lite tomat, vill ju gärna att han ska få i sig ordentligt också. 

men man kanske kan göra en potatissallad till, hur gör man en god potatissallad?   

• Elnvei

Jag skulle också fundera på en paj, eller göra laxfileer i ugn och ha antingen potatis eller någon matig sallad till.

Ibland gör jag pastasallad som någon föreslog, men blandar inte ihop de olika ingredienserna. Då kan alla välja själva vad de vill ha i och ingen behöver peta i maten för att de inte gillar t ex paprika.

• Nyfiken gul
    Padda01 skrev 2013-08-21 19:45:49 följande:
    Pastasallad har jag också funderat på men då är min unge rätt dålig på att äta sallad (mer än typ majs och lite tomat, vill ju gärna att han ska få i sig ordentligt också. 

men man kanske kan göra en potatissallad till, hur gör man en god potatissallad?   
    fördelen med att servera sakerna i separata skålar är ju att man kan ta lite av varje o ändå få i sig tillräckligt. Pasta med tex kycklinng för barn med lite sås och en smörgås till funkar ju.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • isisisis

Chili con carne är bra.Kan man hälla i en stor kastrull och hålla varmt.Ris och en god sallad till.
    Man kan lyxa till det med lite olika sorters bönor i.så kan man göra en lite kastrull med en laddning som är mild till barnen.
    Lägger man ner lite kärlek på chilin så det blir riktigt god,så blir det perfekt!

• Butterscotch

Pastasallad är perfekt, man kan ju ha i nästan vad som helst. Pesto, soltorkade tomater, körsbärstomater, sockerärtor, kidneybönor, oliver, kyckling... Ja listan kan göras lång. Lite färsk baguette och några färskostar. Det ungarna inte gillar kan de pilla bort.

Svar på tråden hjälp mig med en bra lunch att bjuda många på!