någon som vet var man kan ta körkortsfoto i Göteborg??
blir galen, sitter och kollar på nätet och hittar ingenting i princip...någon som vet ett stlle i Göteborg där de tar körkortsfoto??
blir galen, sitter och kollar på nätet och hittar ingenting i princip...någon som vet ett stlle i Göteborg där de tar körkortsfoto??
Expert, Japanfoto (vid Drottningtorget) och ett ställe inne i Nordstan vid delen som vetter mot tunneln till Centralstationen. De jag kommer på såhär på rak arm iaf...
Fotoquick
Fuji
gör det i sina butiker
Sen finns det lite automater varstans runt om i stan, Hemköp i Nordstan tror jag har en automat,
Sen finns det en automat i Konsumhuset på Avenyn på nedervåningen
Det finns nog också fotoautomater på Centralstationen
Fotoquick hette stället inne på Nordstan
I automater är det inte alltid säkert man får rätt...det ska ju vara vissa mm mellan hakspets och ögon eller vad det nu är. I butik är lättare att få det rätt...nu ska ju ena örat synas osv...massa jox
Här i Helsingborg tar man det på plats hos polisen, man blir ivägskickad dit från fotoaffärerna. Det är ett alldeles nytt påfund, trodde att det var några nya allmänna regler i Sverige. Säkert att de inte är så i Gbg?
Körkortsfoto är inte längre likvärdigt med passfoto/ID-foto utan tas på plats på vägverket där jag bor.
men jag har inte tagit ngt foto på vägverket därför att de inte hade den tjänsten där jag tog mitt körkort....därför undrar jag om de går att ta sitt foto på typ expert,japanphoto osv?? ngn somvet? som gjort de nyligen?
ingen??
När jag förnyade mitt körkort tog jag kort i en vanlig automat, enligt deras regler, det gick jättebra:
Såhär stod det om foton för kort på vägverkets hemsida
Fotoanvisningar för körkort
Har du fått en ansökningsblankett (grundhandling) hemskickad ska ditt fotografi följa nedanstående anvisning.
Fotografi lämnas i ett exemplar, och ska vara välliknande och högst ett år gammalt.
Ansiktet på fotografiet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt. (Under hela 2006 godkänns fortfarande fotografier där ansiktet är avbildat snett framifrån så att näsans profil och ett öra syns tydligt.)
Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.
Mörka eller färgade glasögon får inte bäras.*
Huvudbonad eller liknande får inte bäras.*
Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.
Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm.
Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn.
Både svartvita fotografier och färgfotografier är godkända.
På det färdiga kortet kommer dock fotografiet att återges i svart/vitt oavsett om färgfoto lämnats.
yssanlull: Jag har gjort det nyligen och det går alldeles utmärkt. Det är endast passfoton som tas direkt hos polisen. När det gäller körkort tar man eget foto och klistrar på lappen man fått från vägvärket, plitar dit sin namnteckning, skickar in, betalar de 150 kronorna och väntar på körkortet