• jenny0622

min bebis sover mycket och har gulsot !?

hej min flicka är 4 dagar gammal och har fått veta för 2 dagar sen att hon hade fått gulsot det är mitt första barn och är väldig orolig .. och ledsen . någon som har varit med om det ? 
    hon har blivit väldig slö och när jag ammar henne så suger hon på 5min / 10 min  jag tycker att det är väldig lite och är jätte orolig .. 

• Svar på tråden min bebis sover mycket och har gulsot !?
  • Ripper500

vår son hade det vid födsel.
    sov mer el mindre hela dygnen första veckan.

Vi fick ge tillägg i kopp eftersom han knappt orkade amma.
    Låg på sjukhus hela tiden och han fick sola.

läkarna bedömmer risken.
    Ni kan även fått en bebis som gillar att sova :)

• pigglet

Gulsot är väldigt vanligt, 2 av mina barn hade också det. Ett av dem låg under gränsen för att sola, men var gul i flera månader. Ett av dem fick sola ett dygn.

Du har säkert fått råd från sjukvården. Aldrig låta det gå längre än 3 timmar innan du ammar. Tips för att hålla henne vaken: klä av henne kläderna. Stryk med ett finger under hakan när hon slutar suga, då tar hon några tag till. Samma om du masserar i handflatan. Killa under föttterna. Blås lite på henne. Gör det helt enkelt lite stökigt och obekvämt när hon verkar vilja somna till. Avbryt för ett blöjbyte så kanske hon vaknar till.

Du ska hålla koll på att hon kissar. Det ska bli åtminstone 6 blöjbyten/dygn. Slutar hon kissa har hon fått i sig för lite och du ska söka vård direkt.   

Ligger hon under gränsen för att sola? I så fall kan du ta henne ut i solen, låt lite hud exponeras för solljuset. Jag har hört att det ska funka även genom ett fönster, men är inte alls säker. 

• LittleMommy

Mina söner och även ena dottern hade gulsot. Första grabben var väldigt pigg och försökte hela tiden titta under de här glasögonsliknande de har på sig. Vi låg inne länge.

Andra sonen låg jag inne tre dagar med och han var slö.

Dottern var för tidigt född och var slö när hon hade gulsot. Hon sondmatades pga för tidigt född och för att hon inte riktigt kunde tutta tack vare läpp/käk spalt så det var inte pga gulsoten.

• EJai

Tänk på att ha persienner uppe hemma hela tiden så hon får mycket dagljus.

• Februari2013

Vår son fick också gulsot ett par dagar efter förlossningen och det var en otroligt jobbig tid så jag känner verkligen med dig! Han låg under gränsen för att solas och fick då stickas hela tiden för att kolla värdena i blodet, såå hemskt att se sitt lilla barn utsättas för det men se till att du får ge sockerlösning på ditt finger som hon får suga på. Hjälpte vår son, han grät inte en enda gång. Ta även med henne utomhus i dagsljuset mycket och som en annan skrev, dra upp persiennerna hemma. Det fungerar genom fönstret. Försök att amma OFTA, typ låt henne smutta lite hela tiden. Det hjälpte vår son att bli av med gulsoten utan behandling på ett par veckor bara. Ammas, bajsa och dagsljus ofta är lösningen. 

Om man inte når värdena för behandlingsgränsen så är det inte farligt! Når man gränsen och hon får behandling så är det heller inte farligt eftersom hon får behandling. Var inte orolig och håll ut det går över!

Försök samtidigt att njuta med din lilla flicka under hela tiden det är en fantastisk tid och det blir hela tiden bättre :)

Stort grattis förresten till din dotter!          

• Februari2013

Såg precis att du skrev att hon bara suger i 5-10 min. Det gjorde vår som även i början och de rekommenderar ju 15-20 min amning var tredje timme. Men försök då att låta henne suga 5 min varje halvtimme eller 10 min varje timme tills hon blir starkare i käkmusklerna och det går lättare för henne. Övning ger färdighet :)

• Flickan och kråkan

Gulsot är jättevanligt. Min äldsta låg inne på solning ett dygn. Du måste väcka - OFTA (mer än var tredje timme). Försök att hålla henne vaken så länge du kan vid amning. Gnugga handflatorna och smek kinder (=ställen där de har amningsreflexer). Mata henne med handmjölkad eller pumpad bröstmjölk med sked eller kopp parallellt med amningen. 

• Boosse

Vår pojk var likdan. Bara sov. Jag väckte honom var 2-3 timme. Tog av honom alla kläder, ofta även blöjan och kittlade honom under fötterna. Handmjölkade ut och matade lite på sked så det skulle sätta igång och suga i magen lite och hjälpte honom igång. Han visste dessutom inte riktigt hur man tar tag och suger så det var kämpigt.

Så länge barnet äter och går upp i vikt och är pigg när hon väl är vaken är de ok...sa de till mig. Igentligen skulle vår sola men iom att han uppfyllde de ovanstående bedömde läkaren att de inte var nödvändigt.

Svar på tråden min bebis sover mycket och har gulsot !?