• Zawina

Rädda kattungar?

Igår fick jag hem två kattungar, en svart o en vit. Båda var mycket försiktiga från början då vi kom hem med dem. Dock så vågade den svarta komma ur transportburen och se sig om, för att sedan gömma sig under soffan. Hennes syster låg bara och skakade i transportburen.
    Till sist kom även den vita kattungen fram men även den slank snabbt under soffan.

När de väl smög fram när de inte såg oss, avskärmade jag så att de bara kunde komma in i hall, kök och badrum. Den svarta drar sig undan från oss, men verkar ändå nyfiken. Hon har ätit, druckit och gått på lådan, men vill inte att man rör henne. 

Den vita gömmer sig, om nån rör sig ens lite försiktigt så börjar den att skaka som ett asplöv. Samma sak när jag bara pratar med henne på avstånd, om det låter från vår tv osv. 

Så den svarta tror jag säkert vänjer sig, men gör den vita det? Hon är panikslagen o kryper ihop till en boll o skakar om man ens bara passerar i det rum där hon gömt sig.

Till saken hör att jag har en 3 åring, mycket snäll mot djur men nyfiken och han förstår inte alls att katterna blir rädda om han ens tittar på dem, pratar eller är i samma rum som dem och pratar med mig. De bara flyr för livet.

Känns inte alls kul hittills då det känns som att de hade behövt extremt mkt lugn o ro när de är så skygga, men i ett hem med barn är det svårt att ha det så tyst o lugnt.

Vad göra?? :/ 

• Svar på tråden Rädda kattungar?
  • viseversa

Oj är det vildkatter? Låter konstigt att kattungar som är vana vid människor är SÅ rädda.

Instagram...LOVALOVISA
  • Rosaceae

De har bara varit där en dag väl? de behöver mer tid för att vänja sig. Hur gamla är dem?

• lindaothomas

hur länge har du haft dom??
    de kan ta tid för dom att vänja sig... våra katter tog e några dagar för.
    raskatterna vi har nu tog de några dagar.
    bondkatten den första vi skaffade tog de nästan 2 veckor för. livrädd! :/
    sen e de ju olika hur keliga o mysiga katterna är. 

hoppas de blir bättre!         

• Zawina

Det är två raskatter, systrar på 12v. Fick hem dem igår så visst har jag förståelse över att de behöver tid på sig.
    Men jag har aldrig sett kattungar (främst den vita) som är så rädda. När jag o sonen gick in i samma rum som katterna innan tänkte den vita fly genom väggen.. gick ju sådär.. Sen gömde hon sig igen. 

Sonen är mest ledsen över att jag ber honom leka lugnare i hans rum o för att han inte får klappa kattungarna än. Han accepterar, men blir ibland ivrig o glad när de väl tittar fram att han gör så "glädje tjut" o då får de panik igen. Ser knappt till dem. Nu ligger de gömda tillsammans i kattlådan på toan o vill inte komma fram.

Vad hade ni gjort i min sist? Ensamstående på heltid med en busig 3åring. Han är på dagis lite grann nu, (15h/h tills min skola börjar igen) Men annars är ju han här hemma. 

Jag har provat att sitta med sidan åt den vita kattungen en bit ifrån o sett om den vågar sig fram när det är lugnt,
    men inte. Hon bara darrar o kryper ihop.  

• lindaothomas

Tråkigt! :/ va e de för ras?
    Ja hade gett de lite tid och ev till och med stängt in de i nått rum ett tag kanske på natten och låta de vara och öppna upp större o större ju modigare de blir..
    Men nån vecka kan de ju absolut ta innan de vänjer sig. Håller tummarna!

• Zawina

Okej, tack för era svar! 

Den svarta är nyfiken men försiktig. Den andra verkar vilja hänga på sin syster (så fort ingen ser) så det blir säkert bra om jag ger dem tid! 
    I natt var de uppe på upptäcktsfärd båda två :) 

• Mackan87

Jag skulle ha ringt ett katthem eller liknande och fråga om råd. De har erfarenhet av en mängd olika sorters katter och beteenden och vet säkert vad du ska göra! Lycka till!

• nemo1

Låt dom ta den tid dom behöver och framtvinga ingenting. Jag tar hand om hemlösa katter, mestadels kattungar. De kattungar jag får hem har aldrig träffat människor tidigare och det går att göra katter av dom med. Låt ungarna landa några dagar. Se sedan till att locka med lek och godsaker. Förstår om det är jobbigt att be en treåring vara tyst men det är vad dom behöver för att känna trygghet och låt honom inte hålla ungarna ännu på ett bra tag då de inte verkar vana vid småbarn. 

• Ankatt

Hej! Det är ganska vanligt att kattungarna är lite rädda i början. Tänk på att de precis har blivit uppryckta ifrån den enda värld de känner och lämnat sin mamma och andra syskon kanske. Ge dem lite tid. Håll dem på ett begränsat område ett tag men gärna där ni också är så att de på lite avstånd kan kolla in er. Lek med dem, hitta någonting oemotståndligt som en fjädervippa som går att köpa på djuraffären! Det kommer att gå bra med lite tålamod! Som sagt glöm inte att det är en ny värld som de kommit till! Även den tuffaste kan vara lite spak! :) Lycka till!

Svar på tråden Rädda kattungar?