• Anonym (??)

konkurs??

mitt företag håller på att gå i konkurs. har saker som är hos fogden och det som är på väg med raska steg och jag ser ingen möjlighet att kunna betala.

nu undrar jag över några saker:
    - jag hyr en lokal, vad händer med hyran när jag går i kk? blir det också en skuld medan uppsägningstiden på 6 månader går ut??
    - hur räknar de ut hur mkt jag ska betala varje månad? jag kommer ju inte ha någon lön den närmaste tiden och inga som helst sparpengar, bara skulder...
    - hur snabbt kommer allt detta gå när de väl försätter mig i kk?
    - jag har lite möbler och lite andra saker som jag skulle kunna sälja inom företaget, gör fogden det eller får jag sälja sakerna som jag vill och betala av skulden med?
    - jag har leasat en sak på jobbet, vad händer med den grejen? Blir det också en skuld eller hur funkar det??

Om jag sedan får ett jobb framöver, drar de från lönen då direkt? Är det det som kallas existensminimum??
    Jag har läst om skuldsanering, när kan man få det??  

• Svar på tråden konkurs??
  • Anonym (Ylva)

Det ekonomiska tar väl konkursförvaltaren hand om, tror inte att du får sälja saker när du väl är i konkurs.

• Anonym (??)
    MikNis skrev 2013-08-22 08:50:31 följande:
    enskild firma?

ja tyvärr :(
  • MikNis

Har du möjlighet att avveckla verksamheten på ett snyggt sätt?

Har du pratat med en revisor eller någon annan kunnig om din situation?  

Finns det någon som kan överta ditt hyreskontrakt?  

• Anonym (??)
    MikNis skrev 2013-08-22 08:59:03 följande:
    När du är begärd i konkurs får du inte sluta avtal 

vad menar du med det? alltså nya avtal eller vadå?
    jag vet att jag kommer ha svårt att få ta saker på avbetalning och sånt men de saker jag redan har som abonnemang och sånt får jag väl ha kvar?
    problemet är kanske en framtida bostad om jag vill flytta, går det att hyra bostad?

Hur snabbt försätts man i kk då??
    jag har två större skulder som är på väg till fogden under denna eller nästa vecka, hur lång tid tar det sedan??      
  • Philippa

Har du pratat med din revisor?

• Anonym (??)
    Philippa skrev 2013-08-22 09:16:07 följande:
    Har du pratat med din revisor?

nä vad ska hon kunna göra menar du? har väldigt lite hjälp från henne. jag gör det mesta själv...
  • Philippa
    Anonym (??) skrev 2013-08-22 09:19:29 följande:

nä vad ska hon kunna göra menar du? har väldigt lite hjälp från henne. jag gör det mesta själv...

De kan svara på dina funderingar....
  • blubbblubb

En privatperson går ju inte i konkurs på det sättet. Du kan ansöka om skuldsanering, men det är nog först aktuellt när företagsdelen är avslutad.

så.
    Ja, du kan få betala hyran såvida inte hyresvärden är snäll eller hittar en kund.
    Sälj sakerna nu. Kronofogden säljer saker vid behov på exekutiv aktion, med du får antagligen mer för sakerna om du letar kunder seriöst. Det du leasar kan du väl lämna tillbaka, har du någon uppsägningstid på detta.

Se över ekonomin genast för att minimera skulderna för de kommer du dras med. Sen får du knata i väg till arbetsförmedningen och registera dig arbetslös. Har du betalt in pengar till akassan lär du väl kunna få a-kassa som andra.

Skulderna (såväl dina privata som "företagets") kommer gå till inkasso och vidare till kronofoden. Betalar du inte  kan det tillslut bli akutellt med försäljning av det kronofogden anser är värt att sälja men inte livsnödvändigt.
    Kommer du på 15 år, med nytt jobb och vettig lön inte kunna betala igen skulden kan du ansöka om skuldsanering. Skuldsanering kräver väl dock i regel att misstagen skall vara gamla.       
    Det du skriver om är löneutmätning, det är väl enbart aktuellt om du har en inkomst. Då bestämmer inkomsten och dina utgifter hur stor beloppet blir.    

• Waldo
    Anonym (??) skrev 2013-08-22 09:04:17 följande:

vad menar du med det? alltså nya avtal eller vadå?
    jag vet att jag kommer ha svårt att få ta saker på avbetalning och sånt men de saker jag redan har som abonnemang och sånt får jag väl ha kvar?
    problemet är kanske en framtida bostad om jag vill flytta, går det att hyra bostad?

Hur snabbt försätts man i kk då??
    jag har två större skulder som är på väg till fogden under denna eller nästa vecka, hur lång tid tar det sedan??      
    Att du har ett företag som går i konkurs betyder inte att du själv kommer att gå i personlig konkurs.

En personlig konkurs kommer bara att ske om någon söker dig för det
    Tror du att någon kommer att göra det?.

• Anonym (??)
    Waldo skrev 2013-08-22 13:01:43 följande:
    Att du har ett företag som går i konkurs betyder inte att du själv kommer att gå i personlig konkurs.

En personlig konkurs kommer bara att ske om någon söker dig för det
    Tror du att någon kommer att göra det?.

jag har två privata skulder också som är på rätt mkt så det är i fall de gör det.
    vad är det för skillnad på personlig konkurs och konkurs för företaget? trodde det var samma när jag har enskild firma, så har alla sagt till mig.

• Anonym (samma sak)
    Anonym (??) skrev 2013-08-22 13:19:32 följande:

jag har två privata skulder också som är på rätt mkt så det är i fall de gör det.
    vad är det för skillnad på personlig konkurs och konkurs för företaget? trodde det var samma när jag har enskild firma, så har alla sagt till mig.

Du som privatperson är ansvarig för skulderna i den enskilda firman också. Dina privata tillgångar tas i anspråk för att täcka firmans skulder och om du inte kan betala dem med privata tillgångar så kan alltså även de som du har skulder till i firman begära dig i personlig konkurs. Till skillnad från om du har ett aktiebolag så innebär dock inte konkursen att skulderna "försvinner" utan du fortsätter att vara ansvarig för dem, så konkursen innebär egentligen bara att du förlorar kontrollen över din egen ekonomi och inte får t.ex. sluta avtal eller betala tillbaka skulder på egen hand.
  • Waldo
    Anonym (samma sak) skrev 2013-08-22 14:01:19 följande:
    Du som privatperson är ansvarig för skulderna i den enskilda firman också. Dina privata tillgångar tas i anspråk för att täcka firmans skulder och om du inte kan betala dem med privata tillgångar så kan alltså även de som du har skulder till i firman begära dig i personlig konkurs. Till skillnad från om du har ett aktiebolag så innebär dock inte konkursen att skulderna "försvinner" utan du fortsätter att vara ansvarig för dem, så konkursen innebär egentligen bara att du förlorar kontrollen över din egen ekonomi och inte får t.ex. sluta avtal eller betala tillbaka skulder på egen hand.
    Nu har du redan fått ett utförligt svar här som jag citerar

Dessutom är det vanligaste att man låter skulderna som blir över i konkursen gå till KFM och ligga kvar där och gå till utmätning.
    Som borgenär brukar man nöja sig med det och brukar inte se någon anledning till att söka någon i personlig konkurs.

Detta gör man först när man tycker att dom ekonomiska förhållandena behöver redas ut.
    eller möjligtvis att det är något personligt inblandat
Svar på tråden konkurs??