• Anonym (snart op)

En fråga till ALLA som gjort en gastric bypass!

Jag har fått tid för första kirurgsamtalet nästa vecka, och är så nervös. Jag är fullkomligt medveten om vad en op innebär och har också fått mycket beröm av sjukhuset för att jag är så påläst och kunnig Jag vill verkligen göra operationen, har väntat i flera år och provat allt känns det som.

Men idag, när jag inte är opererad, har jag rätt stora problem med magen. Jag kan få akut diarre och måste alltid veta var närmaste toa finns. Det händer mest när jag äter mjölkprodukter och fullkorn så jag har slutat med det. Har varit hos läkare som konstaterat att jag inte har IBS eller något liknande, utan det beror förmodligen enbart på kosten. De akuta diarreerna kan komma flera dagar efter, om jag tex äter thaimat på måndagen kan jag bli dålig på tisdag kväll pga det. Det är jättesvårt att veta exakt vad som gör att jag bli så dålig... Hemma bryr jag mig ju inte men det är hemskt att få sådär akut ont i magen så man måste spurta till toaletten när man är borta....

Nu har jag alltså blivit kallad till op och jag är så nervös för att diarrerna ska bli värre efteråt Jag fattar ju att jag kan bli sämre nån vecka eller två tills magen  stabiliserat sig, men kommer diarrerna att hålla i sig? För just nu är den frågan det enda mörka molnet på himlen.

Ni som redan gjort op, hur bajsar ni efteråt??         

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-22 10:24
    Ska tillägga att jag blir alltså fortfarande dålig trots att jag äter bra mat för det mesta. Jag lever inte på McDonalds och pizza utan problemen finns kvar ändå, annars hade man ju bara kunnat sluta äta så fet mat så hade det löst sig :/

• Svar på tråden En fråga till ALLA som gjort en gastric bypass!
  • Anonym (toppen)

Jag har alltid haft stooora problem med magen. Haft superont, så jag suttit och svettats i plågor i flera timmar på muggen. Efter OP har jag aldrig haft ont i magen. Den funkar som en klocka. Bajsar en gång på morgonen en gång på kvällen och besöken klaras av på 5 minuter.

• Anonym (opererad)

Jag har alltid haft en problemmage, med diarré, har inte sökt hjälp för det, så vet inte om det var IBS eller nån matallergi.

Men efter op i mars i år, så har jag en bra mage för första gången i mitt vuxna liv, kan äta allt, utan att få diarré, bajsar normalt, inget ont i magen.   

• Anonym (snart op)

oj, det låter ju jättebra! Då kanske jag slipper oroa mig då Är dåligt påläst men det kanske finns "magstabiliserare" eller något liknande läkemedel receptfritt som man kan ta annars.

• Anonym (snart op)

Förresten, har de flesta av er haft problem med magen innan op? Eller varierar det mycket`?

• Anonym (ingen skillnad)

Jag har inte märkt någon särskild skillnad på toalettbestyren.
    Är opererad sedan snart 2 år.

• Anonym (snart op)
    Anonym (ingen skillnad) skrev 2013-08-22 21:28:04 följande:
    Jag har inte märkt någon särskild skillnad på toalettbestyren.
    Är opererad sedan snart 2 år.
    Var det bra eller dåligt innan op/nu?
  • marisabelle

Jag hade ofta problem med magen innan jag opades. Nu är det väldigt väldigt sällan!! Jag har inte ångrat mig en sekund!

• Anonym (ingen skillnad)
    Anonym (snart op) skrev 2013-08-23 08:49:20 följande:
    Var det bra eller dåligt innan op/nu?

Har alltid haft en långsam mage, lätt att bli förstoppad. Tycker att det är ungefär samma nu. Har däremot aldrig haft halsbränna en enda gång, vilket jag hade dagligen innan operationen, pga bråck på magmunnen.
  • Anonym (fickan)

TS:  Har du möjligen en tarminfektion?  En väninna till mig hade dylika problem med vattniga diareer och täta besök på toan under en längre tid ( inget magont).  Ingen lyckades hitta något riktigt fel tills någon anade infektion och rekommenderade en  kur med Omeprazol innan hennes Op, hennes mage är fin och bra och hon har inte haft några problem hädanefter.

• Anonym (snart op)
    Anonym (fickan) skrev 2013-08-25 02:30:45 följande:
    TS:  Har du möjligen en tarminfektion?  En väninna till mig hade dylika problem med vattniga diareer och täta besök på toan under en längre tid ( inget magont).  Ingen lyckades hitta något riktigt fel tills någon anade infektion och rekommenderade en  kur med Omeprazol innan hennes Op, hennes mage är fin och bra och hon har inte haft några problem hädanefter.
    Har endast beskrivit mina symptom för läkare som avfärdat det som "känslig bara" eller "stress". Och det kanske stämmer, men jag har heller aldrig mixtrat med omeprazol eller liknande läkemedel, för jag har inte fattat riktigt vad jag bör ta och inte men det är absolut värt ett försök!
  • Anonym (BMI 27)

Jag måste vara noga med att inte äta för mycket fett för då blir jag akut dålig i magen. Jag har också fått problem med förstoppning och trög mage efter operationen. Har varit opererad i ca 2 år och tappat 55 kg, jag kan leka och springa med mitt barn och blir bemött av min omgivning på ett helt annat sätt än när jag hade ett BMI på 45. Det är helt klart värt det, jag hade utan tvekan gjort operationen igen trots mina magbesvär.

• Anonym (snart op)
    Anonym (BMI 27) skrev 2013-08-25 10:18:08 följande:
    Jag måste vara noga med att inte äta för mycket fett för då blir jag akut dålig i magen. Jag har också fått problem med förstoppning och trög mage efter operationen. Har varit opererad i ca 2 år och tappat 55 kg, jag kan leka och springa med mitt barn och blir bemött av min omgivning på ett helt annat sätt än när jag hade ett BMI på 45. Det är helt klart värt det, jag hade utan tvekan gjort operationen igen trots mina magbesvär.
    Hur mycket är för mycket fett? Beskriv, vilken sorts mat sätter stopp, vad kan du inte äta ?
Svar på tråden En fråga till ALLA som gjort en gastric bypass!