• Anonym (orolig)

Dragit tand, nu svullen på läppen?!

Är det normalt att få en liten svullnad på läppen när man dragit en tand och fått lokalbedövning? Jag fick det nu när jag kom hem från tandläkaren och blir orolig att det är en allergisk reaktion på bedövningsmedlet???

Fick både bedövningssalva och spruta.

• Svar på tråden Dragit tand, nu svullen på läppen?!
  • Fia 28

Det är vanligt att svälla upp pga utdragningen. En polare i gymnasiet drog ut två visdomständer och såg ut som en boll i ansiktet efteråt. Ta fram en frysklont och kyl!

• Anonym (orolig)

Åh, stackarn! Så illa är det inte för min del, bara en liten svullnad på underläppen men jag blev orolig att det är början på en sån där otäck allergisk chock för det känns lite knäppt i halsen också :(

• Fia 28
    Anonym (orolig) skrev 2013-08-22 10:36:11 följande:
    Åh, stackarn! Så illa är det inte för min del, bara en liten svullnad på underläppen men jag blev orolig att det är början på en sån där otäck allergisk chock för det känns lite knäppt i halsen också :(
    Just läppen sväller upp fort. Hade en gång en stor finne på hakan och läppen svällde upp så jag knappt vågade visa mej. Lägg något kallt på och se om svullnaden går ner. Det med halsen kan lika bra vara inbillning.
  • Lovisa09

Drog ut två visdomständer för några år sen och halva ansiktet svullnade upp. Var tvungen att sjukskriva mig ett par dagar pga smärtan men framförallt svullnaden. Jobbar inom vården och kändes inte så kul att vårda patienter med det utseendet.:) Förvånansvärt mycket svullnad pga två tänder! :)

• Anonym (uu)

allergi mot bedövningsmedlet är det sannolikt inte, vad jag vet är det bara personer som lider av porfyri som kan kan vara allergiska mot lokalbedövningsmedel som använts i sverige (men jag kan förstås ha fel, men det är bara fåtal personer som är allergiska på riktigt). Det finns personer som genuint tror att de  är allergiska mot lokalbedövning som getts hos tandläkare eftersom de fått hjärtklappning av det - men hjärtklappningen beror inte på allergi utan är en helt normal reaktion då vissa av bedövningsmedlena innehåller adrenalin (pga att adrenalin gör att det inte blir lika mkt genomblödning i området, mindre genomblödning får också som effekt att bedövningsmedlet blir kvar lite längre i området vilket minskar risken för att man måste komplettera bedövningen under behandlingens gång).

Svullen kan man vara efter utdragning men det ska inte göra direkt ont som så. Undvik även att äta/dricka/skölja ca 4 timmar efter utdragning för att minska risken att skräp tar sig ner i "hålet" efter tanden eller att  sårläkningen störs.

• Anonym (reaktion)
    Anonym (uu) skrev 2013-08-24 18:21:54 följande:
    allergi mot bedövningsmedlet är det sannolikt inte, vad jag vet är det bara personer som lider av porfyri som kan kan vara allergiska mot lokalbedövningsmedel som använts i sverige (men jag kan förstås ha fel, men det är bara fåtal personer som är allergiska på riktigt). Det finns personer som genuint tror att de  är allergiska mot lokalbedövning som getts hos tandläkare eftersom de fått hjärtklappning av det - men hjärtklappningen beror inte på allergi utan är en helt normal reaktion då vissa av bedövningsmedlena innehåller adrenalin (pga att adrenalin gör att det inte blir lika mkt genomblödning i området, mindre genomblödning får också som effekt att bedövningsmedlet blir kvar lite längre i området vilket minskar risken för att man måste komplettera bedövningen under behandlingens gång).

Svullen kan man vara efter utdragning men det ska inte göra direkt ont som så. Undvik även att äta/dricka/skölja ca 4 timmar efter utdragning för att minska risken att skräp tar sig ner i "hålet" efter tanden eller att  sårläkningen störs.
    Jag har reagerat kraftigt på tandläkarbedövning. Hela kroppen svullnade upp och jag ramlade i golvet, troligtvis svimmade jag. Så visst kan man reagera, allergi eller inte, en reaktion iallafall.   :)
Svar på tråden Dragit tand, nu svullen på läppen?!