Anonym (uu) skrev 2013-08-24 18:21:54 följande:
allergi mot bedövningsmedlet är det sannolikt inte, vad jag vet är det bara personer som lider av porfyri som kan kan vara allergiska mot lokalbedövningsmedel som använts i sverige (men jag kan förstås ha fel, men det är bara fåtal personer som är allergiska på riktigt). Det finns personer som genuint tror att de är allergiska mot lokalbedövning som getts hos tandläkare eftersom de fått hjärtklappning av det - men hjärtklappningen beror inte på allergi utan är en helt normal reaktion då vissa av bedövningsmedlena innehåller adrenalin (pga att adrenalin gör att det inte blir lika mkt genomblödning i området, mindre genomblödning får också som effekt att bedövningsmedlet blir kvar lite längre i området vilket minskar risken för att man måste komplettera bedövningen under behandlingens gång).
Svullen kan man vara efter utdragning men det ska inte göra direkt ont som så. Undvik även att äta/dricka/skölja ca 4 timmar efter utdragning för att minska risken att skräp tar sig ner i "hålet" efter tanden eller att sårläkningen störs.
Jag har reagerat kraftigt på tandläkarbedövning. Hela kroppen svullnade upp och jag ramlade i golvet, troligtvis svimmade jag. Så visst kan man reagera, allergi eller inte, en reaktion iallafall. :)