• AnneSophie

Orkidée-löss?

Är det någon som vet om orkidéer kan få löss?
    Det sitter smååå gyllende saker på mina orkidéers blomblad. Men dom är verkligen små och dom ser inte ut att röra sig heller. Vad kan det annars vara tro? Ha aldrig sett något sådant på de andra orkidéerna.
    Que?

• Svar på tråden Orkidée-löss?
  • AnneSophie

Hmm jamen då är det inte sådana för ull-löss har jag sett förut. Dom är ju just ulliga. Dessa är bara små prickar...typ.
    Hmm tack ändå. Får väl hoppas att det inte är allmän ohyra då. Är inte så sugen på att tvätta orkidéer.

• Mausiii

Ullöss är rätt vanligt på orkidéer, De kan givetvis få andra löss också, men på just brudorkidéer brukar det vara ullöss. Kan tänka mig att sköldlöss går på phalaeopsis också...

Annars så kan vanliga phalaenopsis drabbas av virus, som jag ge konstiga, buckliga märken och fläckar på bladen. Isådana fall bör man slänga plantan, för den går tyärr inte att rädda då. De kan även råka ut för svampangrepp.

En idé kan vara att köpa en bra orkidébok. Eller läsa vidare på internet. Det finns mycket bra material om orkidéers sjukdomar och angrepp och gott om bilder.

• AnneSophie

Tack för tipsen!
    Jag håller kolla på orkidéerna nu för att se hur det utvecklas. Ska nog inhandla en bra bok!

Svar på tråden Orkidée-löss?