ADHD
Jag har läst att magnesium, zink och ett preparat som heter BeCalm’d som innehåller bla fenylalanin, kan hjälpa barn med adhd. Någon som vet något om det?
Jag har läst att magnesium, zink och ett preparat som heter BeCalm’d som innehåller bla fenylalanin, kan hjälpa barn med adhd. Någon som vet något om det?
Nej, aldrig hört. Rent generellt så bör man nog däremot vara oerhört skeptiskt inställd till diverse preparat som säljs till höga priser med diverse påstådda mirakeleffekter. Om någon vetenskapligt hållbar forskning, inte finansierad av tillverkaren, verkligen hade lyckats visa att preparaten är effektiva så skulle du ha hört om det tidigare...
Sen så finns det all anledning att vara försiktig. Kontrollen av kosttillskott är obefintlig, vilket betyder att ingen kollar vad som egentligen stoppas i produkterna. Så det kan liksom lika gärna vara bly som zink, egentligen...
Sammanfattningsvis: i bästa fall antagligen verkningslöst, i värsta fall hälsofarligt. Fenylalanin har jag aldrig sett någon påstå skulle vara bra för något...
Efter en snabb sökning på Becalm'd så är min spontana bedömning att det i Sverige antagligen skulle klassas som läkemedel. D.v.s. det är antagligen förbjudet att sälja som livsmedel/kosttillskott, importören måste ansöka om tillstånd hos läkemedelsverket och visa all dokumentation som krävs för att godkänna ett läkemedel.
Rent spontant så låter en produkt var ingredienser ska omvandlas till hormoner i kroppen, inte som nåt jag skulle mixtra med på egen hand. Kroppseget och naturligt betyder inte ofarligt. Sköldkörtelhormon och insulin är också kroppsegna, men inte sjutton börjar jag ge dem till mina barn bara för att testa...
Jo, bra synpunkter, Mumin80.
Om magnesium står det att det bidrar bl a till normal energiomsättning, normal muskelfunktion samt att minska trötthet och utmattning. Vilket skulle kunna vara bra för ett barn med ADHD.