• alice mamma

Båda tar studenten samma år!!

Hej. Behöver hjälp och råd om hur man kan göra. Båda mina tonåringar tar studenten samma år men går inte i samma skola så de blir ju inte samma dag. Hur gör man nu? Ska man ha två mottagningar så båda får "sin dag" och gästerna kommer kanske två gånger på en vecka eller slår man ihop det så mottagningen blir en av dagarna. Känns så taskigt bara att den ena inte ska få "fira sin dag"

• Svar på tråden Båda tar studenten samma år!!
  • FruMa

Fira tex dagen efter att nr 2 har tagit studenten. Dvs inte på någon av deras dagar..

• Nyfiken gul

slå ihop det till en gemensam fest att fira - och då förslagsvis på en helt annan dag än just deras studentdagar. 

Kanske bara ha något litet gott att äta hemma på studentdagen, fira bara ni som familj.

Sen tar ni festen med släkt o andra vänner.

Kanske båda två har egna tankar o funderingar kring sina firanden?  Kanske dom vill närvara hos nån kompis på studentfest på deras egna dagar?  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mercurialis

Jag instämmer med Nyfiken Gul. Prata med de blivande studenterna om hur de kan tänkas vilja ha det.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • modsey

vi kommer ha så nästa gång och självklart slår vi ihop!
    verkar ju urfånigt att ha två mottagningar både mer jobb för er men även för gästerna som ska " ha tid" att komma fler gånger.

• alice mamma

jo men jag tycker bara att man tar studenten en gång och om ALLA har mottagning den dag man tar studenten ( har aldrig varit med om något annat ) ska då mina barn drabbas bara för att de går ut samma sommar.

Kanske är jag som är löjlig som tycker så....men vill ju att det ska kännas bra och inte något de ska minnas som tråkigt eller taskigt av oss föräldrar 

• li123

JAg hade nog försökt ge dem varsin fest om de inte uttryckligen vill ha gemensam. Det är ju en speciell dag....

• alice mamma
    li123 skrev 2013-08-22 19:16:51 följande:
    JAg hade nog försökt ge dem varsin fest om de inte uttryckligen vill ha gemensam. Det är ju en speciell dag....

Ja om jag fick bestämma så skulle jag känna mig som en bra mamma om jag gjorde så och vad gäller gästerna så har vi inte så stor släkt och de som inte kan komma två gånger får skämmas för det själva.....och jag vet redan nu vilka som inte kommer att "orka" komma, ingen förlust heller faktiskt!!
  • Nyfiken gul
    alice mamma skrev 2013-08-22 19:15:09 följande:
    jo men jag tycker bara att man tar studenten en gång och om ALLA har mottagning den dag man tar studenten ( har aldrig varit med om något annat ) ska då mina barn drabbas bara för att de går ut samma sommar. ja

Kanske är jag som är löjlig som tycker så....men vill ju att det ska kännas bra och inte något de ska minnas som tråkigt eller taskigt av oss föräldrar 
    alltså du anser ju detta... men det är ju barnen som tar studenten och faktiskt dom som ska få bestämma. 

När jag själv tog studenten var det inte många som hade mottagning samma dag man tog studenten.  Nej på kvällen var det den stora studentfesten, man festade loss med alla polare och partajade natten lång. Många hade sina klassfester den kvällen.   Dagen eller dagarna efter hade dom flesta sin privata studentmottagning.

Själv avstod jag större festligheter, samma dag jag tog studenten hade jag tårta o kaffe hemma med föräldrar, storebror+fru samt mormor o morfar och min egen fästman.
    På kvällen gick min fästman och jag ut och åt på finare resturang som han hade bokat. tog en promenad på stan efteråt och tog lite kort.  Kom hem framåt midnatt, nyktra glada o nöjda.  

Hade en studentmiddag i all enkelhet med grillning/knytkalas hos ett par kompisar några dagar senare där var o en som ville fira mig fick komma, det var alltså en allmän inbjudan.  Typ öppet hus.   Vi blev kanske 8 stycken allt som allt.  Åt god mat, fick ett par presenter och thats it.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mercurialis
    alice mamma skrev 2013-08-22 19:15:09 följande:
    jo men jag tycker bara att man tar studenten en gång och om ALLA har mottagning den dag man tar studenten ( har aldrig varit med om något annat ) ska då mina barn drabbas bara för att de går ut samma sommar.

Det bästa är ju om du pratar med dem och tar reda på hur de vill ha det i stället för att gissa hur de tänker kring sitt studentfirande.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mammalovis

ts: Fråga barnen hur de vill ha det, bara de kan svara på om de vill ha en gemensam eller var sin. Enklast är kanske att prata med dem var för sig, så de vågar stå för sin åsikt.

Svar på tråden Båda tar studenten samma år!!