• Melan

Kan de verkligen neka oss att hyra ut?

Mina sambo och hans syster äger en lägenhet. Den har han hyrt ut sen 2007. Det har bott två olika personer där. För ett par veckor sen fick vi ett brev hem av de som äger lägenheten brevid om att de var väldigt intresserade av att köpa hans. Tjejen som bor där nu sa upp lägenheten och ska flytta. Lämpligt nog ringer de en kille och säger att de har nya regler att man inte får hyra ut i andra hand lägre och nämner att grannarna är väldigt angelägna om att köpa hans. Jag vet att de kan vägra samtycke, men jag tycker det låter lite konstigt att de kommit på det nu.

Känns lite mysko tycker jag. Detta är en privat förening. Han vill verkligen inte sälja denna lägenhet och det blir en onödig kostnad att låta den stå tom. Vi har redan en ny tjej som vill flytta in då det är brist på bostäder nu när skolorna börjar.

Vad gör vi? Söker om tillstånd från hyresrättsföreningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-22 18:29
    Hyresnämnden menar jag såklart

• Svar på tråden Kan de verkligen neka oss att hyra ut?
  • kattm

Om det är en bostadsrätt det handlar om är det föreningens styrelse som ska godkänna andrahandsuthyrningen. De flesta föreningar kräver speciella skäl för uthyrningen, som att man testar att flytta ihop eller ska jobba på annan ort. Om din sambo och hans syster inte uppfyller de kraven har föreningen rätt att neka fortsatt andrahandsuthyrning. Men ni kan överklaga föreningens beslut till hyresnämnden.

• augusti13

Det vanligaste är att man får hyra ut sin lägenhet, brf eller hyresrätt, i andra hand i max 1 år. Om man inte har särskilda skäl, som tex plugga på annan ort i mer än 1 år, eller att man ska jobba utomlands mer än 1 år. Och om man överklagar beslutet till hyresnämnden, så brukar de avslå ärendet om det inte finns särskilda skäl. Troligen har din man och hans syster hyrt ut lägenheten längre än 1 år.

• studentska

Om de har hyrt ut den sen 2007, inte bott där själva alls sen dess och inte har haft nåt giltigt så har jag full förståelse för att de inte längre får hyra ut den, då hjälper det nog inte att gå till hyresnämnden heller för de kommer att gå på föreningens linje. Däremot står det ju fritt för honom att sälja den på den öppna marknaden.

• MikNis

De har alltså hyrt ut lägenheten sen 2007?

Hur kan det då komma som en överraskning att brf säger stopp?

vill dom leka hyresvärd då finns det hyresfastigheter att köpa

• jaghopparhögt

Klart att de kan neka er, jag hade själv inte velat bo i en förening där mina grannar lekte hyresvärd.
    Bostadsrätter köper man för att man vill bo där, inte för att leka hyresvärd.
    Hade jag velat bo granne med en hyresrätt hade jag själv tagit en hyresrätt.

• Melan

Det är nästan enbart ettor i detta område. Inget attraktivt område heller direkt. Det finns de som köper lägenheter där för att använda som förråd. 

Han ska ringa och prata med dem imorgon. Jag tycker iaf att det är bättre att lägenheten hyrs ut än att den används som förråd av någon norrman. 

Svar på tråden Kan de verkligen neka oss att hyra ut?